Středa 5.8.2009

No jasně, přehlédla jsem, že scénář filmu Maratón napsal Jan Procházka, proto film v kinech nešel, až po sametovce. Podle informace Jaromíra Hanzlíka měl film premiéru v prosinci 1968 a pak šel na 20 let do trezoru.

Taky nevím, když jsem ho viděla poprvé, že mě nezaujal. Vysvětluji si to tím, že jsem měla nějaké starosti. Zato včera večer jsem si ho užila naplno. Nejen kvůli Praze šedesátých let a mých tehdejších pocitů, kdy jsem se na natáčení dívala z okna, ale i kvůli ději a mistrným výkonům herců. Jen o fous lepší se mi zdál Jaromír Hanzlík než Jana Brejchová. Už tehdy při natáčení se mi pro něj, jako filmového partnera zdála starší, proto jí taky udělali copánky, v nich vypadala přece jen mladší než kolik jí tehdy bylo. Oběma bylo sice víc než postavám, které představovali, ale mohli si to dovolit, protože oba vypadali vždy na méně roků než kolik jim bylo. Nějak se mi do role bratra Rudy nezdál Menšík, viděla bych tam raději jiného herce, ale to je jen můj názor. Jinak, opravdu skvělý film, ale zase zamlčel pomoc Vlasovců Praze.

Natáčení probíhalo nejen na Pankráci, v ulicích Marie Cibulkové, Na Bitevní pláni, v Lumírové a u nás – U sovětské školy, U soudu a na Jezerce, ale i ve Vršovicích  a v Nuslích a nevím kde všude ještě..

Zde je Karla s Rudou v naší ulici, za Karlou je trochu vidět obchod, kde prodávali Liškovi. Vedle okna vpravo je náš dům. Jak jsem to poznala? Ve filmu jdou ulicí Na bitevní pláni až sem na roh. Náš dům v celém filmu nenalezen, ale zato nemocnice co je téměř na závěr, je vlastně ruské gymnázium, nyní zdravotní škola, které bylo přímo proti našemu domu.

Prostor před kterým stojí Karla s Rudou vypadá dnes takto. Možná, že už zase jinak. I ulice se jmenuje jinak. Tak tady prodávali Liškovi a za rohem je ulice Na Bitevní pláni, vedoucí ke Kongresovému paláci a k Vyšehradu.

Z jiného soudku: Před nedávnem jsem zde vystavila hrníček s nápisem X. všesokolský slet v Praze. A Mirek s Blankou si vzpomněli na slet z roku 1946, tedy na ten XI. Mirek jako účastník a Blanka jako dcera účastnice. To červené orámování účastnice – maminky Blanky moc není vidět, ale když se klepne na foto, tak je to lepší. Je úžasné, že se v takovém davu maminka poznala. Blanka má tedy opravdu kde co z minulých časů. Všelijaké dobové časopisy a knížky ze kterých čerpá pro své články na blog. Pod fotem Blanka připsala:

V červenom štvorčeku je moja vtedy takmer 17-ročná mama.  Na této fotce: Blanka Patočková

Já jsem akorát cvičila na Spartakiádě s červenými míčky a nikde jsem se neobjevila, ač jsem byla v davu jako prga proti fotografům a kamerám. Ale zato Jirka se objevil v jednom historickém pořadu z roku 1968, u rozhlasu, když k nám vtrhly ty “spřátelené armády”. Taky musel u všeho být, byl ve věku,  kdy si lidé myslí, že se zrovna jim nemůže nic stát.

 

Dnes k obědu: Polévka včerejší, kuřecí kostky v tymiánu  s kukuřicí, americké brambory s tradiční zakysankovou okurkou.

6 thoughts on “Středa 5.8.2009

  1. Tady bych měl několikero připomínek: Ten Všesokolský slet byl v roce 1948, pár týdnů po tom co byl Kléma zvolen prezidentem, už to samo o sobě skýtalo výbušné prostředí, proto se řvalo "Ať žije prezident Beneš!", ale to ještě malá Nadinka volala jen "Sláva" onomu prsu který více mléka dává… Paní Blanka mne naučila dalšímu slovenskému výrazu (takže už znám dva) "obdlžník" a "na ozaj"…K tomu filmu se ztotožňuji s názorem Nadi a taky ten Höger by si byl zasloužil větší roli než toho ruského generála…

  2. Mirku, jen tak pro pořádek, myslím, že jsem odkojena umělou výživou.Jinak vidíte, co se u mě všechno nedozvíte. Říkejte to všem, těm i těm… :-)))

  3. Ten film neznám, ale navnadilas mě. procházku mám ráda, jako dítě jsem mockrát četla jeho AŤ zije republika.Ta fotka ze sletu mě tedy rozesmála. Teď budu na netu pauzírovat a jen přijedu, musím se vrhnout na Panenské rozhledy, tak mi odpusť, pokud tvůj deník nebudu chvíli číst, já to pak napravím!

  4. :-)Chudera mama, tak sa bráni internetu a pritom sú tam jej fotky snáď častejšie ako Topolánkove od Berlusconiho.:-)

  5. Ještě k tomuto z pamětnických (vzato z pravého sloupku) a jak náš svět je docela malej.. taky kus tohohle rayonu „znám“.. Na Bitevní pláni bydlel náš synek asi rok v půjčené garsonce od našich Louňáků, kteří tam zrestituovali barák, myslím, že stojí téměř v čele vaší ulice, párkrát jsem tam byl, když potřeboval synek něco stěhovat a v závěru zase, když odcestoval, jsem místo něj přemalovával modré stěny zase na bílo, abychom garsonku vrátili v původní barevnosti. Hospůdku na rohu jsem musel vynechávat, když jsem vzápětí řídil. A naproti přes dálnici v Krušovické chalupě se konal sraz HDP po letech, ale o tom jsem se už zmiňoval dřív. Taky jsem se v dávných dobách trochu pohyboval v Sinkulově ulici – býval tam Investis. A jednou jsem dole v zatáčce v Jeremenkově ulici dostal neskutečný smyk (asi olejová skvrna nebo co), že jsem se s fiátkem zastavil až u chodníku v protisměru, mírně tečujíc obrubník. Měl jsem štěstí, že zrovna nic proti mně nejelo, jenom jeden chodec s leknutím na chodníku uskočil a vzápětí mi na auto plivnul. Odjel jsem pak za roh a tam jsem se dodatečně rozklepal.

Zanechat Odpověď

