Neděle 9.8.2009

 

Dnešní neděle se podobá jiným nedělím, pokojně plyne od rána do večera, aniž by se nějak vymykala zvyklostem, které v poslední době u nás nastaly. Pryč jsou výlety a procházky. Možná na podzim se to zlepší a ještě nějakou tu výstavu, muzeum, či jinou trachtaci budeme moci absolvovat. Nějak mě přešlo plánování, co přijde to bude, žádné lámání věcí přes koleno. Katka vyrobila vynikající moučník a i když mě vždy okřikuje, když jím něco proti dietě, tak mi taky kousek dala sama, dobrovolně a bez mého škemrání :-).

Ráno jsem projela maily, blogy a Facebook a tam jsem narazila na fenomen zvaný nákupní síťovka, ale s očima navrch hlavy, při spatření ceny. Téměř 900,- Kč za provázky a nicy (Holzman popisuje pletivo – dráty a nicy :-)). I já samozřejmě pamatuji síťovku, sama jsem ji používala, i  když jsem ji moc nemilovala. Droždí se do ní dát nedalo, rohlíky, či mrkev z jejich ok trčely ven, občas se opravdu cestou cosi ztratilo. Byla jsem ráda, když se zde usadila zvyklost dávat vše do igelitek a i když se za igelitku musí občas někde zaplatit, je to bezvadně pohodlné.

Když jsem začala jezdit s Katkou na velké nákupy zejména do Hypernovy, tak jsem se časem vypracovala, že jsem byla u pokladny rychlá jako blesk v ukládání nákupu do igelitek. Bylo to ale čím dál víc protivnější, nejdřív zboží do košíka, pak z košíka na pás, z pásu do igelitek, z auta igelitky domů a pak uklízení zboží. K autu jsem musela několikrát a vynosit vše po schodech sama. Potom jsem dostala takovou jako koženou, velkou tašku, pak ještě z nějakého hrubého plátna a počet igelitek se značně snížil, mnohdy až na 0 a tak se vykládání zboží z auta zrychlilo, byť to zase bylo k neunesení, jak ty tašky byly těžké… Chvíli to hezky fungovalo, ale časem se to zvrtlo, protože jsem pravidelně ty tašky začala zapomínat a tak opět vítězil igelitový systém. Prostě jsem si nezvykla na ně myslet jako dřív, když jsem bez látkové tašky, smotané do kabelky, z domu nevyšla. Co bych si taky počala? Musela bych nákup odnést v sukni. Nikde Vám igelitku nedali. To až mnohem později a pomalu začaly být igelitky samozřejmé.

Dnes se proti igelitkám brojí. Podsouvá se lidem, že by měli být ekologičtí a zase si na nákup nosit své tašky. Jenže to je pořád dokola. Nejsem si jistá, zda ekologicky pereme, takže by bylo nutné čas od času ty tašky vyprat i mimo pravidelné praní, nebo jich mít více. Vracet se z pohodlí do nepohodlí mě tedy nebaví. Takže já bych ty igelitky s radostí ponechala s tím, že by se měly vyrábět z recyklovatelného materiálu a také materiálu, který by měl krátký poločas rozpadu. A to je kámen úrazu. Nové technologie vyžadují investice a investice mají mít co nejkratší návratnost… A dost.

Nostalgicky jsem si vygůglovala foto síťovky, náhodou  i s keckama. Normálně jsem ji pro tento zápisek típla, ale nezůstanu dlužna nic jejímu autorovi ani webu, na kterém byla uveřejněna. Tak tedy klik zde.

 

Dnes k obědu: Polévka včerejší, švédské kuličky z Kauflíku s nastavovanou kaší s pohankou a okurka ve sladkokyselém nálevu (pro Jiřího – zakysanka došla… :-))

7 thoughts on “Neděle 9.8.2009

  1. Jsem skoro jako vždy první komentátor – aspoň v něčem taky první! Nákupní tašky jsme vyřešili tak, že máme dvě velké plátěné na velké nákupy a jinak máme asi 4 tzv. "hadrovky", tedy lněné tašky velikosti igelitek, které jsou ekologické, příjemné do ruky, zmačknu je do kapsy, dají se vyprat a nereprezentují žádný odpad. S takovou hadrovkou chodím na nákupy dokonce rád, při cestě tam ji mám v kapse jako kapesník, v obchodě ji klidně hodím do vozíku a nehrozí ukradení, protože to je jen hadr a domů jdu jako pán s pěknou taštičkou, která neřeže do prstů. Prostě – samá výhoda! Doporučuji…

  2. Tak já mám tedy v batůžku taky hadrové tašky složené, občas je při praní přidám k tričkům. Ale bez igelitek se zatím zcela neobejdu, používám je pak do koše na odpadky.

  3. Mirku, nedá se nic dělat, ale já si s hadrovou taštičkou nepřipadám jako dáma. Igelitce se sice přezívalo arabská diplomatka (taška) a i teď je igelitka kufrem bezdomovců, ale když je igelitka či papírová reklamní taška nová, tak to je o něčem jiném než o hadříku. Navíc, když náhodou někde něco uvidím a koupím to, tak mám o tašku (igelitku) postaráno. Tak nějak je to vlastně obal…Ale, samozřejmě, komu se co líbí a vyhovuje…Mirko, i my máme igelitky do koše a pořád doufám, že jsou to ty s tím kratším poločasem rozpadu…

  4. Rady Dědy Porady : Žijeme v regionu příhraničním, takže různých super a hyper vzhledem k nakupujícím Němcům máme snad největší hustotu na areu, i počet obyvatel. Nejlepší řešení= skládací přepravka+pá hadrovek ssebou. Igelitkami nepohrdneme, jako pytlíky do odpadkových košů jsou ideál. Hlavně- nákup ve velkém při výhodných cenách a dostatečné záruce. Současně na př. mléko 7.50 čistá ruka, záruka půl roku. Nutné je mít i studený sklep ! Je to také odpověď na kdysi zmiňovaný kontokorent zívající prázdnotou.

  5. já to mám ještě jinak, v kufru vozím skládací přepravku, která je rozložená a v ní je igelitka, v níž je mnoho zmuchlaných igelitek, malý nákup se do té přepravky v igelitkách jen tak seskládá, aby se nerozeběhl po kufru, a velký nákup se prostě nedělá, protože máme nos stop tesco za barákemvčera jsme k obědu měli okurkový salátek se zakysanou smetanou, přesně tři porce, dvě jsme snědli, já nadvakrát, a jedna ještě dnes trčí v ledničce a čeká, zda se mně jí zželí a naplním její osud, či zda se odebere dnes nebo zítra k ČOV v původním stavu

  6. bb senior, bohužel, jak se náš jednogenerační domek musel nafukovat s přibývajícími generacemi, přišli jsme i o sklepní prostory, které se nalézaly pod terasou. Zbyl nám jen drobek tak na brambory. Nakupujeme tak na týden.Jiří, také míváme v našem autě přepravku a igelitky či tašky, ale když jedu s dcerou (a to teď čím dál častěji), tak si na nějaké tašky většinou vůbec nevzpomenu. :-))

  7. síťovky jsem nesnášela, furt z nich všechno lezlo. A taky mě fascinují ty filmy, většinou francouzské, kde hrdinka nese velmi malebný nákup v papírovém pytli, z něhož čouhá bageta a ,jak jinak, růže nebo jiná květena, přinejhorším ještě pórek.

Zanechat Odpověď

