Pondělí 10.8.2009

 

Geronti. Nedá se nic dělat patříme do této skupiny s tímto nehezkým názvem. Pro mě není útěchou ani to, že geront je i Eva Pilarová nebo Karel Gott. Geronti je skoro tak děsné označení jako buržousti, jenže ti neměli svůj ústav, který geronti mají. Mají také své gerontology, kteří se geronty zabývají a zkoumají jak oddálit jejich nemoce nebo je alespoň mírnit. Do jejich zkoumání patří i Alzheimerova nemoc, kterou jako první objevil a popsal německý psychiatr. Tato strašná nemoc napadne nejen geronta, aniž o tom ví, ale stále častěji i mladší ročníky. Mnohdy ani jejich drazí  hned nerozeznají její atak. Zrovna včera se na mě zkoumavě zahleděla má dcera, když jsem jí žádala o název obchodu, místo nějž je nyní Penny. No mami, to nemyslíš vážně, přeci Plus…

Kdysi jsem v televizi viděla pořad o jednom ústavu (kde, to si samozřejmě nevzpomenu), ve kterém lidi touto strašnou nemocí postižení byli soustředěni a opravdu se chovali jako malé děti. Měli i své hračky a byli vděční za úsměv i vlídné slovo. Své drahé nepoznávali. Dojemná byla scénka, kde nad postelí jedné postižené byla fotografie krásné mladé dívky ve večerních šatech, zachycené s partnerem v tanci. Byla to ona žena, která se na fotu nepoznávala a nepamatovala si, že závodně tancovala. Je to vymazaný život, jakoby  vir smazal software v hardware… Vzpomněla jsem si také na svoji moc hodnou tetu, která se mi v určitém hektickém období ztratila ze života a když jsem ji po čase potkala na jedné rodinné události, podala mi ruku a řekla mi. Já Vás neznám, ale dobrý den… Tahle teta mi šila u nich doma mé svatební šaty, já se snažila jí pomáhat všelijak, jako třeba kličkovat a zapošívat a při té práci jsme si něco navyprávěly…

V poslední době mně vypadávají z paměti jednoduchá slova. Když píšu, držím myšlenku a najednou se zadrhnu na obyčejném slovu. Ptám se muže, ten mě někdy zachrání, ale někdy má taky výpadek. To pak zkouším toho posledního zachránce – internet, ten většinou nezklame. Doufám, že na nás někde z kouta Alzhaimer nečíhá, nepřála bych to hlavně svým dětem. 

Co jsem to vlastně chtěla? Aha, že je krásně, ačkoliv předpověď byla, že nastává bouřkové období a končí letní čas, tedy alespoň pro tento týden. Taky mě bolí půlka jazyka a to je prý příznak počínajícího infarktu. Tak nevím, jestli vydržím do švestek…

Jo a piny si ještě pořád pamatuji bez toho, abych je měla někde napsané. Tak alespoň tak, no…

 

Dnes k obědu obzvláště vhodné pro geronty: Halušky, zbylé kauflíkové kuličky a vejce na tvrdo v cibulové omáčce.

6 thoughts on “Pondělí 10.8.2009

  1. Milá Naďo, tentokrát jste to vzala hodně pesimisticky, já si říkám: "Ať jsem geront jako putna, hlavně když mi jídlo chutná!" Máme totiž tu velkou výhodu oproti mladým, ti budou geronty už asi od 30 let, protože z těch diskoték, technopárt a megashow s Madonou, budou hluší jak tetřev a rozumu mdlého jak kříženec portviše s přiblblou rybou. Takže, Naďo, hlavu vzhůru, my jim ještě ukážem…

  2. Já teda taky zapomínám, a to fest. Rozepíšu větu – a najednou, tumáš, chybí mi přesně to slůvko, které jsem měla na mysli hned na začátku …Jinak jsem momentálně naštvaná, geront negeront. Díky Tobě jsem zjistila, že jsem furt v dozorčí radě té nadace, ačkoliv mám od ledna 2007 od nich oznámení, že mi děkují za spolupráci a budu nahrazena (vše na mou žádost). Psala jsem si v té době s nimi maily, telefonovala a nakonec to podala písemně (a doporučeně). Tak jsem dnes napsala nový dokument … A promiň, že píšu od věci.

  3. Mirku, Vy tedy máte ale našlápnuto, energie, že byste ji mohl rozdávat. právě jste kus předal byť virtuálně. při vaření jsem poslouchala rádio a měli relaci o této nemoci…Mirko, klidně piš co potřebuješ, já nehledím na téma, mě je milo, i když si přeijdeš postěžovat…Jinak tedy od ledna 2007 uplynulo hodně vody v řece…

  4. Je to k vzteku, musím se k zpomínání také bez mučení přiznat, že mne to ve specielních okamžicích potkává "úplně, ale úplně " stejně. Tedy, jedině když MLP při odchodu "někam" ( kadeřnice, nákupy, slezina a p.) dostane " managórský záchvat" a zaúkoluje jediné, co je po ruce, moje maličkost. Mohl bys – vyluxovat, zalít…. atd. Po návratu se moje zapomětlivost projeví v celé nahotě. Tys něco říkala a já dědek senilní, jsem si za Boha nevzpomněl co to bylo ! Tak jsem alespoń provedl "částečný úklid ledničky"!K věci : Posílá gerontka geronta do krámu : " Kup mlíko, máslo a droždí!" Po návratu : "Tak tady to máš ! Rouru ke kamnům, lopatku na uhlí,…. a na tu třetí věc jsem si nevzpomněl!""Sirky, dědku, sirky jsem Ti nakazovala! Ty už si fakt houby pamatuješ! Příště si všechno piš !"Cákryš, chtěl jsem napsat úplně něco jiného! Nevíte někdo co ? No ano, geront !Poznámečka : Kdyby mi to někdo z blízkých řekl, šlápnu mu do úsměvu! Fakt- a nezapomenu !

Zanechat Odpověď

