Neděle 30.8.2009

 

Švestková vůně. Dostali jsme švestky. Co z nich? Samozřejmě švestkové knedlíky. Jenže takové knedlíky mají svá úskalí. Co nadělám, když umělecké švestkové dílo mé tchýně nejen že nepřekonám, ale ani nedostihnu. Své knedlíky dělala obalené supertenkým těstem, švestky z něj prosvítaly, takže knedlíky byly jak batikované. Knedlíkové těsto připomínalo těsto na nudle. Já mám nejraději švestkové knedlíky z bramborového těsta s mákem. Jenže pro muže to není ono. Požaduje ty, co dělala jeho matka. Dřív to tak nebral, ale čím je starší, tím více visí na jídle a vyžaduje nemožné. Abych některá jídla dělala nemlich tak, jako babča. Jenže jeden recept nezaručuje stejný výsledek u více hospodyněk.

Pamatuji vůni švestek, když se celé odpoledne škvířily na kamnech v pekáči u mé babičky. Dělala si zásobu nejen povidel, tradičních, ale i povidel – klevely. Klevela jsou povidla bez cukru. V zimě pak měla co do buchet a na koláče, z povidel dělala také omáčku na vdolky, omáčce jsme říkaly ovocka a jídlo to bylo božské.

Kdysi jsem jedla vynikající švestkový koláč, co upekla sestřina slovenská tchýně z tenkého kynutého těsta. Dobřejší jsem od té doby nejedla. Ono to chce svůj grif a když ho někdo za celý život nezíská, na stará kolena ho už hůře chytá. Dříve se vůbec více peklo a lidi z toho nebyli tak tlustí jako dnes. No, jo máme málo pohybu…

Tak zítra budou u nás k obědu ty švestkové knedlíky podle babči …

Proti předpovědi je dnes krásně slunečno, zase nectíme neděli a aniž bychom se domluvily, všechny tři hospodyně pereme. Zkoušela jsem foťákem nahrát video s Natálkou. Jestli se to povede, tak ho přes “yutubko” přidám sem na blog.

Dnes k obědu: Polévka včerejší, pečená kuřecí, vykostěná stehna na smetaně s brkaší a zeleninovou oblohou.

Poznámka: Dnes jsem se dočetla v jednom článku na blogu Lidovek, že důchodcům se říká duchny. Je mi smutno z toho, že se na nás takto dívá aktivní generace…

5 thoughts on “Neděle 30.8.2009

  1. Po obědě jsem byla s vnoučátky vyvenčit našeho Míšu a zároveń je trochu "provětrat". Vzala jsem je na delší konec procházky u trati, kde rostou švestky. Natrhali jsme si jech pár a cestou zpět jsme je baštili. Takže jsem "předběhla" Tvé téma. Jinak švestkové knedlíky miluji, nejraději z tvarohového těsta, ale i z odpalovaného (to uměla moc dobře moje maminka, já tápu).

  2. Švestky a švestkové knedlíky nemusím, ale když to dostanu někde na návštěvě, tak neodmítnu. Koláč se švestkami a žmolenkou je samozřejmě vítán, ovšem nesmí být načvachtaný jako ty kupované, ale pěkně křupavý. Jsem holt fajnšmekr, takové koláče dovedla jen moje tchýně číslo dvě, ale to už je dávno…Jinak pořád nevím kdo to je Natálka, ta přece není od K, takže to vypadá, že není vůbec z Vaší rodiny, ale třeba od soudsedů. Důchodcům se říká všelijak, pracující důchodce je prduch, to se mě netýká, protože já jsem buď penzista nebo rentiér nebo senior – na důchodce prostě neslyším…

  3. Jo, Mirko je to tak, je švestkové období.Mirku, Natálka j z rodiny. Je od N jako já. Je to moje nejmladší vnučka od syna Daniela…

  4. vidíš, teprve teď jsem se dostala na net. Měli jsme moc práce, pekla jsem švestkový koláč a byl, Mirku, křupavý. Jinak připravujeme výměnu pozemku se sousedem a je to makačka, protože na tom, co připadne jim, máme dřevníky a asi patnáct metrů dřeva…uf…

Zanechat Odpověď

