Pátek 4.9.2009

 

Už je to sice nějaký ten pátek, není to novinka, ale musím si postěžovat, že co zrušili na Pankráci tržnici, jinou v těchto široko-daleko  končinách nevybudovali. Drobní pěstitelé tam dováželi své výpěstky a bylo radost se na ovoce a zeleninu podívat, natož pak je konzumovat. Vše čerstvé, člověk nevěděl od koho dříve by koupil. Také sazenic pro zahrádky se tam našlo dost a dost, zelí k nakrouhání a naložení, o okurkách nakládačkách ani nemluvě. Stálo nám za to si tam až z Jižňáku  zajet. Taková tržnice je v Praze nyní už asi jen jedna a je až v Holešovicích a víbuh zda tam vůbec zůstane.

Poslala jsem dotaz našim vyvoleným na Městský úřad, zda se zde s nějakým místem pro takovou tržnici počítá a co mi odpověděli, to jsem musela chvilku luštit, než jsem z té úřední řeči pochopila, že musí přijít ti drobní pěstitelé a o nějaké místo si sami požádat. No, to jsem koukala. Přeci místní radní by měli mít nějakou představu co kde bude a co je pro co vhodné. Pro takovou tržnici je potřeba zřídit hafo věcí, o parkování (zastavení) vozidel ani nemluvě, tedy takový plac s přípojem na vodu a odpad přeci musí vytipovat sami a zakomponovat do plánu města, nebo vize města. Nakonec Jižní Město je přeci město. Není vůle. Přemýšlela jsem proč ta vůle není a vyšlo mi, že asi ze zájmu obchodů na Jižňáku již stávajících, jako jsou bumbrlíčci Lidl, Penny, Albert, Billa, Norma apod., kde by ta jejich převážně ovadlá a kamiony dovezená zelenina a ovoce asi zůstávaly k jejich tíži. Jinak mě opravdu nic jiného nenapadá, ještě snad nechuť a pohodlí, ale to bych našim úřadům raději moc nepodsouvala. Prostě a jasně, není vůle…

Včera jsme měly setkání s kolegyněmi z blogu Lidovek – tedy dámskou jízdu, které zorganizovala naše Holanďanka. Než jsme se sešly na rampě u Muzea, pořídila jsem několik fotek a absolutně nekvalitní video.  Za tu chvíli, co jsem tam stála a fotila, jsem byla svědkem úprku nějakého něčeho pachatele, v závěsu za ním jeho stíhajícího policajta. Pachatel měl malý náskok, ale sázela jsem na policajta. Ten ale upadl a i když mrštně vyskočil, asi pachatele nestihl, za roh jsem již neviděla. Dívky přišly přesně a odebraly jsme se do kavárny v Balbínově ulici, kde jsme strávily příjemné odpoledne…

Sešly jsme se                                           Tradiční pohled                                 Za chvíli odtud budeme prchat dovnitř před deštěm

Dnes k obědu: Polévka pórkovožampionová a dtto včerejší, ohřáté…

8 thoughts on “Pátek 4.9.2009

  1. Milá Naďo, Jitko a Zuzanko, možná, že se to sem moc nehodí, ale já využívám příležitost mluvit s vámi třemi najednou a vyprávět vám, co mi to vaše dámské setkání evokuje v mém starém mozku. Bylo mi asi 8 až 11 let, když moji rodičové chodívali často do Tylova divadla v Nuslích (dnes: Na fidlovačce) na různé operety. Já jsem s nimi jít nemohl, jednak to bylo všechno mládeži nepřístupné a jednak jsem musel hlídat moji sestřičku Blanku. Otec si z každé operety koupil noty s textem písní, byly to takové přeložené A5-formáty z hudebního nakladatelství Mojmíra Urbánka a potom to doma zahrál na housle a máti mi vyprávěla zhruba o co v té operetě šlo. Byly to nádherné kýče jako "Ostrov milování a zázraků", "Tu bílou orchidej", "Není kapitán jako kapitán" atd. Mám dobrou paměť a tak si dodnes dovedu vybavit všechny melodie, co hrál otec na housle a aspoň částečné útržky textů těch písní. A teď se teprve dostávám k tomu proč vám to všechno vlastně píšu. V té jedné operetě se také sešly tři dámy u kafíčka a ta hlavní subreta začala jim vyysvětlovat ve zpěvu na které muže si vždy dámy musí dávat pozor. Předpokládá, že vy jste se bavily o zajímavějších věcech než ony dámy v operetě a nechci už s tím dále unavovat, proto pokračuji v dalším komentáři,který můžete rychle přeskočit…

  2. Z textu té písně si pamatuji jen tyto útržky:To co řeknu vám teď milé dámy, to je prosím jenom mezi námi, pánům dejte vatu do uší ať nás aspoň chvilku neruší… … První druh je velmi záškodný a sice, dámy, mladík svobodný. Sotva je mu osmnáct a kousek, pod nosem si nechá narůst vousek, tvář má od sluníčka horskýho přesně podle R.A.Dvorskýho. Po ulici nese se jak hrabě, s financemi je však na tom slabě… Dále je kritizován ženatý muž, což mi zcela vypadlo z paměti a zbylo tam … a jen bručí a jen bručí, že je pátý kolo u vozu… a nakonec: Slitování nezaslouží za mák, vdovec slaměný neboli slamák, manželka je ještě na cestě a on už má prsten ve vestě…Tak to jsou mé vzpomínky z doby, kdy jste ani jedna z vás ještě nebyly na této planetě, ba dokonce jste ještě ani nebyly erotickým přáním vašich otců. Z toho vidíte jak jsem metuzalémsky stár.Zdravím JZN (nezaměňovat s JZD) a doufám, že jste se poměly u toho kafe skvěle…

  3. Tak to je fajn, že se Vám vydařilo setkání. A fotky jsou, Naďo, také pěkné. S tou tržnicí máš asi pravdu – v Benešově také bývala, už není. Jen borůvky nám tu občas prodávají na ulici (a z Krkonoš :-)).Ale něco mě zaujalo na příspěvcích k Tvému předchozímu článku a nemohu si vzpomenout. Takže ukončím tento komentář, podívám se na blog – a vrátím se.

  4. Tak už vím. Jak jste koumali nad tím ten brambor nebo ta brambora, tak já zrovna včera koumala nad tím, zda jsou ta rovnátka nebo ty rovnátka (rovnátka byla nebo rovnátka byly).

  5. Jsem ráda Mirku, že ve Vás budím aktivity jak ve vzpomínání, tak ve zpytování jazyka českého. Koukám že si pamatujete opravdu dost, když i starší árie, které se již asi léta nehrají. Pobavila jsem se. A u toho kafe jsme si fakt hezky pokecaly, probraly jsme všechno možný.Mirko jak jsi ta (ty) rovnátka vyřešila? Škoda, že jsi nemohla přijít, tak snad příště.

  6. za mých školních let bychom rovnátka (kdybychom je znali) skloňovali podle vzoru "město", tedy singulár "to rovnátko" a plurál "ta rovnátka"dnes už Češi příliš česky neumí (nebo neumějí?)

  7. čtu postupně od nejnovějších, jen mi to trochu trvá, protože pracuju. To setkání bylo fajn, jen na těch fotkách vypadám děsivě…

Zanechat Odpověď

