Středa 30.9.2009

 

  Tak od zítřka jedeme poslední kvartál v tomto roce…

Dnes jsem si vzpomněla na svoji bývalou kolegyni, už také důchodkyni, která jednou přišla do práce kulhající s modřinama na rukách, oči navrch hlavy, když nám líčila jak k tomu přišla. Předesílám, že kolegyně byla příkladná matka, přenechala jejich třípokoják dceři a šla do její garsoniéry.  Není garsoniéra jako garsoniéra. V paneláku takové bydlení vypadá tak, jak jednou při návštěvě jedné jisté prohlásil můj muž: No dobře, skříň máš prostornou, tak nás pozvi dál do pokoje… Já vím, jdu na to oklikou, stařecky se vykecávám, ale musím popsat to, co jiným lidem by bylo záhadou a to, proč má kolegyně v koupelně společné s WC regály u stropu a v nich poskládané ručníky. K nim se dostává a je ukládá pomocí vychytaných úkonů. Zvedne prkénka u WC, aby je neprošlápla (je statnější, jako já), jednou rukou se přidržuje zdi a druhou rukou ukládá jeden ručník po druhém, které si podává předklonem ze skřínky na úklidové prostředky. Braní čistých ručníků je jak je patrno o mnoho jednodušší. Jak je vidět, o tělocvik je ve stísněných prostorách postaráno, čímž se tuží kondička.

No a tak to jednou prostě muselo přijít. Kolegyni při balancování s ukládáním ručníků uklouzla noha, naštěstí ne do záchodové mísy, ale padla vedle, zaklínila se mezi vanu a WC a nemohla vstát. Podložila si hlavu na okraji vany jedním z padlých ručníků a chvíli tak zůstala, než se vzpamatovala a byla schopná dobrat se toho, jak se vymaní z tak nedůstojné pozice sama, na blízku žádné pomoci nemaje. Všechny jsme ji politovaly, uvařily jsme jí kafe a celý den jsme šetřily její pohyby, akorát na záchod si holt musela dojít sama. 

Na to si vždycky vzpomenu, když úplně stejnými pohyby na téměř stejném prostoru koupelny, s tím rozdílem, že místo vany máme sprchový kout, ukládám ručníky. Jsem maximálně opatrná a úkon provádím plně soustředěná. A tak i cizí neštěstí může být pro jiného prevence před úrazem. Tedy zatím to vychází, i dnes to dobře dopadlo.

Dnes také došlo k rozsáhlému výpadku elektrického proudu v jižní části Prahy. Samozřejmě i u nás, což nebyla zas tak velká tragédie, ale člověk si uvědomí, že kdyby došlo k tomu výpadku dlouhodobě, že jsme tak omezeni, že bychom už ani nenakoupili, o výdeji léků v lékárnách nemluvě. Na elektriku je v dnešním světě navázáno už téměř vše, i prodej lístků do kina. Bez počítače Vám na Poště nevezmou rekomando, metro se nerozjede, mnohde Vám neprodají ani rohlík a nemohou se setkat ani virtuální přátelé…

My jsme si doma pustili pradědečka tranzistoráka ze šedesátých let a jak pěkně hrál, na buřtové baterie…

5 thoughts on “Středa 30.9.2009

  1. Povídání je zajímavé a k věci. Já si vždy, když u našeho okna u kuchyně, které je dost vysoko nad zemí (ačkoliv jsme zvýšené přízemí – půlschody), rovnám záclonku, přičemž stojím na židli a mám okno otevřené, říkám, kdy vypadnu … A protože máme vysokou stěnu a já do ní nakládám věci až kam to jde, tak také často nedostanu a balancuji všelijak, tak i nějaké popadání mám za sebou. A lepší už to nebude.

  2. Váš článek, Naďo, skoro jako vždy probudil mé paměťové buňky v mozku a já si vzpomněl na událost před padesáti lety. Začínalo to skoro stejně, s tím rozdílem, že jsem ležel v motolské nemocnici na infekční žloutence, když v pondělí přišla ošetřující sestra v podobně zuboženém stavu, kulhala a byla samá modřina. Zeptal jsem se jí: "Proboha, sestřičko, co se vám to stalo?""Ale nic", odpověděla chlácholivě. "to se jen můj manžel vrátil z montáže po měsíci domů!"…

  3. Já myslím, že i velký prostor lze zaplnit tak, že se rázem stane malým a životu nebezpečným. To když máš shánčlivého manžela, jako já, co furt něco domů tahá a nikdy NIKDY nic nevyhodí…

  4. No vidíš Zuzko, máme muže stejné vlastnosti, ale my museli ty prostory opustit, tak co honem nevyhodily děti, to je natahané v těch našich malých prostorách :-)))Mirku, žasnu co jsem ve Vás probudila.

Zanechat Odpověď

