Pátek 9.10.2009

 

Nevím, jak které cizí jazyky umožňují různý výklad napsaného, či právní normou předepsaného ustanovení pro své obyvatele, protože ty cizí jazyky jsou pro mě stále cizí a už to takto zůstane. Má hlava není včelín, ani nešlape jako švýcarské hodinky, má hlava je k cizím jazykům  už imunní.

Zato čeština, ten přebohatý jazyk mě nikdy nepřestane překvapovat, ještě štěstí, že není světový. Svět by už byl určitě vzhůru nohama. Nabízí tolik možností jak ohýbat slovíčka, že i pro tuto ekvilibristiku se ustálilo hezké české slovo – slovíčkaření. I takový soud je možné vyhrát na základě ohnutí slůvka, které změní výklad celé věty. Se spravedlností to má pak jen těžko co do činění.

Na příklad takoví zákonodárci mnohdy vytvoří v jedné větě takový shluk slov, že jim pak nerozumí ani oni sami a pak se předhánějí v jejím výkladu, jak se musí na takovou větu, potažmo celý paragraf nahlížet. Často je výklad, či dodatek k zákonu, doplňující ten původní obsáhlejší, košatější a ještě zamotanější. Pak s tím má honičku i Ústavní soud.

Jak se maskují úplatky? Třeba těch 5 českých na stole? Každý ví. Že to bude brnkačka nasvědčoval už vyplazený jazyk na kameru. Nebo takoví kapříci…

Jak se to rychle naučili podnikatelé? Taková fiktivní smlouva o zprostředkování zamázne kde co. Jen hlupák platí daně, my chytří pak akorát voláme, že důchodci a sociální výdaje zadlužují stát, chudáci naše děti a děti těch dětí, kteří budou muset ty státní dluhy za nezodpovědné důchodce, platit. Směle tvrdím, že nejen že stát daně neumí vybrat, ale ona není vůle je vybrat. Stačí nahlédnout do daňových zákonů a na obě strany daňového hřiště. Za stát kopou převážně dámy s ekonomickým vzděláním a různého věku a za podnikatele úzce specializovaní daňoví poradci a právníci…

Jak se projevuje okřídlené heslo, co není zákonem zakázáno, je dovoleno, v praxi? Například televize mají zákonem, a pod pokutou danou povinnost dodržet časový limit pro reklamu. Jistě, jinak bychom se dočkali jen jejich vysílání, tak alespoň, že tak. Jak jen to obejít, aby se vlk nažral a koza zůstala celá? Geniální nápad. Přiřadíme reklamu (několik reklam) přímo k pořadu a řekneme k tomu, že je (jsou) to sponzor pořadu. A jucharajdá, natlačíme těch reklam do vysílání víc, jenom budou v jiném kabátku. Jak jednoduché a při tom geniální. Takových obchvatů by se dalo najít víc.

I občané v obyčejném životě umí vymýšlet obezličky. Pamatuji ze své praxe produkční na Výstavišti, že jsem pro jednu cizí firmu písemně objednala vybavení  výstavní místnosti pro odbornou přednášku u firmy, která tento písemný požadavek měla zajistit. Velice jednoduše. Měla dodat židle, pultík atd. podle mého rozpisu. V dne “D” jsme pře začátkem přednášky přišli se zástupcem cizí firmy do objednané místnosti a nevěřili vlastním očím. Místnost byla prázdná, ani štokrdlátko nebylo. A vysvětlení? Prý jsem jim nenapsala, jak chci ty židle rozestavět, jestli do oblouku nebo rovně do řady, takže raději nedodali nic… Že cizinec žasnul co je všechno u nás možné, to už ani nepíšu…

A proč zrovna dnes o tom mudruju? No, protože pořád je něco na stole, kapříci se pořád hezky mrskaj a politici pořád kroutí slovíčka, prostě pořád se něco děje…

A jakpak se má náš pan prezident? Hrdina je nebojí se, hlavou dolů pověsí se!

5 thoughts on “Pátek 9.10.2009

  1. Naďo, já budu reagovat jen na ten konec Tvého pěkného povídání. Měla jsem a mám raději exprezidenta Havla. Ale nejsem jeho bezmyšlenkovitý obdivovatel, také mě párkrát namích. Nynějšího pana prezidenta jsem uznávala z pohledu vzdělání, rozhledu, vzhledu a celkem "neohybatelných" postojů v některých věcech. Nesnášela jsem jeho přezíravost ("To je pod úrovní mého rozlišování") a sebestřednost. To, co dělá nyní, mě upřímně znechucuje. Jeho narcisismus je na vrcholu, užívá si svých několik hodin slávy a je mu šumafuk, že jsme za blbce. Koneckonců si to o nás myslí taky (i paradoxně proto, že jsme ho znova zvolili prezidentem).

  2. Máš pravdu Mirko, s Tvým stanoviskem souhlasím, hlavně co se týče těch blbců. Je mi z toho smutno, protože se spojil s Paroubkem a s podporou KSČ nás vede na provázku k Putinovi…

  3. Mně nezbývá, dámy, než s Vámi souhlasit. Jojo, je divná doba, nějak mi chybí kapříci, ačkoliv jsem si poctivě schovala šupinu na vánoce.

  4. Přiznám se bez mučení, Naďo, že jsem se ve Vašich dnešních myšlenkových asociacích nějak ztratil a tak jen okomentuji to, o čem si myslím, že tomu trochu rozumím – bohatost českého jazyka. Tu nemůžete dobře srovnávat s jinými jazyky když je neznáte. Oni totiž ty cizí jazyky, pokud je poznáte jsou právětak ohýbatelné jako čeština, možná i více. To, co dokázal třeba Goethe s němčinou, nebo Shakespeare s angličtinou, to je ekvilibristika na druhou. Ale abych to trochu odlehčil, uvedu jeden povedený-nepovedený překlad z němčiny do češtiny: Opera Richarda Strausse se jmenuje Die Frau ohne Schatten (= Žena bez stínu) a někdo to přeložil jako Žena bez šatů…

  5. Přiznávám Mirku, že jsem ten text vysypala trochu nepřehledný pro člověka, který o nějakých těch korupčních aférách moc neví. Ohledně srovnávání jazyků – myslím si, že jsem moc cizí jazyky nesrovnávala. Psala jsem o českém jazyce s tím, že jsem přiznala, že nevím jak to chodí v cizích jazycích, že jsou mi stále cizí. Ty překlady z originálů do českého jazyka jsou někdy opravdu zábavné. Ten co uvádíte je fakt povedený…

Zanechat Odpověď

