Sobota 10.10.2009

 

Naši první automatickou pračku značky Tatramat jsme si pořídili na půjčku v roce 1972. Proč to tak přesně vím? Protože jsem prohlásila, že druhé dítě jedině s automatickou pračkou. Pořadí nevyšlo tak úplně přesně, protože dítě bylo už na cestě, ale přeci jen pračka stála v koupelně dřív než dětská vanička. Vyprávět podrobně jak jsme si vyřizovali půjčku na tu pračku v Bílé Labuti nebudu, protože jsem to už někde líčila a nemíním poslouchat, že jsem to vyprávěla stokrát. Moje děti nejsou tak útlocitné jako děti ve filmu “Trampoty oficiála Tříšky” , které si tajně na prstech ukazovaly kolikrát historku – už můj děd když jsme sídlili na chalupě (nebo tak nějak), slyšely. Klidně mi řeknou, že už to slyšely, že se opakuji, jestli to nebude tím, že asi stárnu (a blbnu už nedodají, možná přijde i to…).

Už několik dní se peru s pračkou, ale zatím mě pračka přeprala. Nechce se jí vypouštět vodu, o ždímání už škoda slov, neždímá. Má osm let stará pomocnice zahájila stávku. Za trest se někde ucpala a nechce mi dát znát kde. Všechny dostupné otvory jsem prověřila, nikde nic.  Asi jsem to tentokrát přehnala, protože jsem do ní asi tak před měsícem šoupla indický kobereček, sice prací, ale nějak jsem si nevšimla, že je prací jenom jemnou ručkou hospodyňčinou. Koberečku jsem od toho božího dopuštění co ztropil v pračce začala říkat “Pomsta Indie”. Nejméně polovinu rozcupované bavlny volně poztrácel nejen po bříšku pračky, ale ucpal ji téměř neprodyšně.

Práce s čištěním byla jak na kostele, ale podařilo se a pračka prala tak jak měla, vesele točila bubínkem, spokojeně předla, vodu vypouštěla přesně podle programu, zkrátka byl na ni spoleh, jak by také ne, když jsem jí vybírala prádélko určené jen jí. A najednou nic, zasekla se. Prostě má stařecké vrtochy. Osm let života pračky už není  věk žádné mladice, těsnění vypadá podobně jako můj obličej, samá vráska, ale alespoň tak čtyři roky by mohla dál sloužit. Přemýšlím jak jí dál domluvit, když jsem já nic závadného neobjevila. Pozvat servismana a dát mu nekřesťanské peníze za opravu, kterou bych už měla řešit radikálně i s tím těsněním, nebo si pořídit nějakou levnější novou? Otázka je kardinální, přímo hamletovská, protože jen dodnes je v internetových prodejnách úžasná akce na nákup úžasné pračky Whirpool.

Vyhodit nebo nevyhodit? Koupit nebo nekoupit?

 

9 thoughts on “Sobota 10.10.2009

  1. Naďo, ta Vaše pračka je proti té naší Božce (Bosch) úplná pubertální mladice. My jsme ji koupili v listopadu 1989, čili bude mít brzy 20. narozeniny. Za tu dobu prodělala dvoje stěhování (z Německa do Prahy Krče a odsud na Spořilov), jednou se jí musely vyměnit tlumiče a jednou uhlíky – a šlape jako na vojně a nediví se. Myslím, že tu Vaši moc rozmazlujete…

  2. Nojo Mirku, není Boschka jako Boschka. Ta Vaše je tedy zázrak techniky. To je i náš tranzistorák a magnetofon Sonet duo ze 60. let, stále hrají. Naše rozmazlovaná stávkující je AEG, ale víbůh které šikmooké ručky ji montovaly… Kdysi mi jeden opravář řekl, že životnost praček je stanovena na 10 let (jestli nekecal…)

  3. Tak já bych taky maslela, že to nastavují na maximálně deset let, nejen pračky. Asi ti nic jiného nezbývá než zavolat odborníka. Třeba je ta pomsta Indie jen v odtokové hadici a pračka bude ještě OK. Moje pračka už dvakrát zdolala klínový řemen, a to jednou ještě v záruce. Úplně ho rozcupovala. Jinak pere furt, jen s ní někdy musím zatřepat, aby se rozběhla.

  4. Jo. Zuzko, odtoková hadice mě taky docvakla když jsem si přečetla manuál, ale není kdo by to zkontroloval. My máme hadici napojenou rovnou na odpad. Jeden mužskej je slabounkej, není mu moc do skoku, druhej si myslí, že když mám syna, ať se postará a ten syn přišel z práce zničenej… Tak uvidíme zítra.

  5. Obávam sa, že nová vyjde lacnejšie ako opravená. Neviem, či sa to zdá len mne, ale neskracuje sa životnosť elektrospotrebičov v posledných rokoch? Len tak z posledných dní u nás – televízor takmer pokazený po 4 rokoch (a to nebeží viac ako 3 hodiny denne) – kúpili sme nový. Predchádzajúci slúžil asi 15 rokov a čiernobiely u mamy snáď 20. Mixér pokazený po 3 rokoch – tiež sa zas u mňa moc nenarobil, snáď 20-x do roka musel niečo ušľahať – kúpený nový. Pred rokom vysávač – tiež nebol ešte snáď ani v tretine života svojich predchodcov. Všetky spotrebiče sa hrdili slávnymi značkami, aspoň podľa mena žiadny aušus. Pripadá mi, že sa síce záručná doba predĺžila z pol roka na dva roky, ale životnosť skrátila z 20 rokov na niečo cez dva.

  6. Naďo, každá rada drahá. Já bych asi nejprve povolala opraváře a ten by řekl. Ale skoro se obávám, že je to přesně tak, jak píše Blanka Ulaherová.

  7. Naďo, dnešní elektrospotřebiče opravdu vydrží těch 10 let max. Moje pračka vydržela 10 let přesně. A to považuji za úspěch, protože jsem měla dvě děti po sobě a prala často i plíny, protože jsme měli široké balení. Ale poslední rok téměř neždímala. To bylo něco na mé nervy. Někdy neždímala vůbec, někdy sice jo, ale nedostatečně a někdy se mi stalo, že to nedoždímané prádlo páchlo po uschnutí tak, že jsem ho musela prát znovu. S opravářem to je těžké, odešla nám i "relativně" nová lednice, opravář opravil a vydrželo to dva dny. Ale zkusit to můžete, nejlepší by byl nějaký známý. 8 let mi přijde trochu málo i na dnešní pračku. Říká se, že dnešní elektrospotřebiče jsou takové, že jsou dělány neopravitelné. Můj dědeček má vysavač asi ze šedesátých let, který dosud funguje, vzpomínám si, že máma měla skvělý kuchyňský robot, který vyhodila z důvodu vysokého stáří, nikoli pokaženosti, ledničku jsme měli asi 20 let, ale vzpomínám si, že na pračku jsme štěstí neměli ani v mém dětství, Tatra Matka vydržela taky cca 10 let. Vzpomínám si, že naši koupili pak romovku a první praní zničilo prádlo. Maminka zapla praní na 40 stupnů, ale romovka jela zásadně jen na 95. Přišla jsem tehdy o krásný luxusní svetřík z Tuzexu, ve kterém jsem ve svých tehdejších 13 letech ráda machrovala. A domachrovala… Pračka se vyreklamovala, dostali jsme novou, ale svetr mi to nevrátilo. :o(

  8. Naďo, k té "Indické pomstě". Stejné zkušenosti máme s flanelovým povlečením, které letělo po vyprání do popelnice, nejen proto, že zaneřádilo pračku. Ono před tím téměř vypelichalo a ten prach byl po celém bytě. Bláhově jsme si mysleli, že to spraví vyprání. Už si to nemyslíme a z Indie tak akorát koření a rejži. K pračce je asi každá rada asi dobrá. Já bych byl asi pro radikální řešení. Na Jéžíška skvělý dárek.

  9. Díky všem za komentáře, je vidět, že bílé a indické zboží je opravdu problematické…Jardo, stále se chystám napsat, tak až nebudu hlídací babča, tak to napravím.Moniko, mohla bych vydat knihu o poničeném prádle z pračky. Třeba svetřík na dospělou osobu, po vyprání velikost na batole nebo bílé prádlo – odstín modré (červené) :-)))Mirko, tak ještě čekám až se někdo uvolí na prohlídku odpadu :-))Blanko, máš pravdu do slova a do písmene…

Zanechat Odpověď

