Pondělí 30.11.2009 – potraviny z našich obchodů

Znáte mléko, na kterém když ho necháte stát, by se dělala poklička ze smetany?
Znáte mléko, ze kterého by se dal udělat domácí tvaroh?
Znáte mléko, které by Vám zkyslo, kdybyste dostali chuť na kyselé mléko?
Znáte máslo, ze kterého by při jeho rozehřátí netekla voda?
Znáte smetanu, ve které by se dělaly hrudky?
Znáte sýr jen z mléka?
Znáte chleba z kvásku a pečený v peci vytápěné dřevem a uhlím?
Znáte včelí med, který by netekl jako bystřina, ale vazce stékal?
Znáte maso, do kterého by nebyla vpravována voda aby ztěžklo?

Znáte krávy a prasata, které by byly chovány v přirozených podmínkách, a nebyly krmeny antibiotiky a hormony?
Znáte drůbež, která by byla chována v přirozených chovech, a nebyla by krmena antibiotiky a hormony?
Znáte vajíčka, která by byla od slepic volně pobíhajících, a krmených přírodní stravou?
Znáte uzené maso, které by bylo uzené, a nebylo očkováno uzenou příchutí?
Znáte párky a buřty jen z masa?
Znáte zeleninu, která by nebyla uměle hnojena?
Znáte sladkovodní ryby, které by pocházely z čistých řek, a neobsahovaly kovy a jiné znečišťující látky?
Znáte potraviny, které by neobsahovaly dodanou chemii a cizorodé látky?
Znáte potraviny, které by byly ryze přírodní, a cenově dostupné pro všechny?

Jste to co jíte. Co vlastně jsme???

 

6 thoughts on “Pondělí 30.11.2009 – potraviny z našich obchodů

  1. Sousedi měli krávu a já od ní dostávala mléko. Představ si, že mi dělalo potíže to pravé mléko pít…u nás na zahradě máme stoprocentní bio jabka, hrušky, rajčata a okurky. Za ty ručím! Když jsi to takhle všechno vypsala, běhá mi mráz po zádech, protože je to bohužel výpis pravdivý.

  2. Já znám vše, o čem se v článku hovoří, a soudím, že jsem se naučil, aby mně to dnes chutnalo. V dětství jsem jedl a pil vše z domu, z našeho hospodářství, a bylo pro mě úžasným svátkem ochutnat paštiku či salám z obchodu. Už mně ty slaniny a bůčky, tlačenky a jaternice, ovarové polévky a opékaná jelita lezla krkem. Mléko přímo od krávy, ovoce sušené ve velkém v naší sušírně, postavené přímo v humně, kam vlezlo několik desítek kilogramů ovoce najednou, všechna ta kila sušených hub, naloženého zelí, čalamád, hrnce sádla a povidel, hroudy másla a tvarohu, vždyť já si, lidi, už ani nevzpomenu, co všechno jsme doma mívali. Jedno vím však jistě: Chléb s játrovou paštikou z konzervy nebo desetidekový hranolek taveného sýra se šunkou ve staniolu, to když se mně podařilo vyměnit se spolužákem, to byla mana. Ale nikdo to nevyměnil, všichni jsme byli z vesnice a nikdo neměl paštiku nebo sýr.A víte, že bych to ani nechtěl znovu ochutnat? To když vidím tu práci, co to všechno stálo, tak by mně to hořklo v ústech.Včera moje ženská nepomnila, aby den sváteční světila, a zavařovala klobásy a uzený bůček jen to svištělo, byl nádherný, samé masíčko, jen jsem těm šrůtkám musel napřed zpřerážet hnáty, aby nalezl do sklenic. My to kupujeme u přespolního učitele, co si tím přivydělává k mizeráckému učitelskému platu, aby mohl splácet barák. Tak moje ženská dílem zavařovala a dílem láteřila nad svým počítačem, který zase měl nějaké nenáhradní volno a slavil, jak se v poslední době stává stále častěji. Moje ženská mu docela sprostě nadávala a vůbec se k němu chovala tak důvěrně, jakoby s ním pájela čipy na Tchaiwanu.Já se na oběd musel odbýt živáňskou v alobalu z kusu kýty, co před polednem jsem přinesl z Tesco, z toho ostře vonícího uzeného bůčku, kam bylo potřeba ještě přičinit hodně cibule a něco slovenské papriky, přinesené z trhu, k tomu jsem vyrobil šťouchané brambory pozlacené cibulkou s malým „c“ a k tomu míchaný salát na způsob šopáku ale bez sýra. To už by bylo moc. A hlívová polévka zbyla od soboty, tu jsem mé ženské spáchal kvůli její štítné žláze, která prý si ji oblíbila. Jen tak narychlo jsem se odbyl.A víte, že mně to v těch ústech asi až tak hořknout nebude, když to všechno zavaří ta moje?

  3. Tak tady čtu dva diametrálně odlišné názory na stravu a já jsem někde uprostřed. Mně vadí, že nemohu sehnat chleba, který by mi opravdu, ale opravdu chutnal, takže ho musí manželka péct sama doma, mně vadí, že nemůžeme sehnat maso, které je správně nařezáno tak, aby centimetrový plátek neměl vlákna dlouhá 5cm (díky šikménu řezu) a mně vadí, že musíme každý rok jezdit nakupovat vánočního zajíce do Německa, protože tady nejsou. To ostatní mi celkem nevadí, zvykl jsem si i na šibenici…

  4. Milí moji, to byl jen takový povzdech nad tou chemií, o které si myslím, že zůsobuje všelijaká kožní onemcnění, nemoci žaludku, střev, že se podepisuje i na vznik tlouš´tky a podobně. Na někoho to působí více, na někoho méně, ale že do sebe hrneme chemii nad tu přírodní, je fakt. Obzvláště mléčné výrobky a uzeniny stojí za zdrávas. I já pamatuji mléko jak jsem jej popsala a vynikající chleba, i když to byla ještě lidově demokratická republika. S kopce to začalo jít když nastával socializmus. Za dnešního kapitalizmu to nabírá na fofru a i ten vobyčejnej uherák už není co býval :-).Jiří, když Vy jste chtěl měnit ty úžasné dobroty za sýr a šunku, tak to ještě byla šunka a sýr. Dnes jsou to jakési ponožky naložené ve slané vodě a kolem šunky to je pochodovalo. Jsou výjimky, na Tylově náměstí je masna, kde mají šunku, která se za to, že je šunka fakt nestydí…

  5. Potešila si ma. Takže ja nie som vlastne tlstá preto, lebo sa prežieram, na vine je chémia v jedlách. Hurá! Hneď mi povyrástlo sebavedomie.:-)

Zanechat Odpověď

