31.12.2009 – Byl jednou jeden svět

Tak se jmenuje knížka se starými fotografiemi, kterou dali dohromady a vymyšlenými popisky opatřili, pánové Petr Hruška a Ivan Wernisch. Knížka je pestrá, dokonce i s lechtivými obrázky nahých “krásek”. Ty krásky jsem dala do uvozovek, protože co se zdálo tehdy krásné, to by dnes jako krásné asi neobstálo, ale to by museli posoudit pánové. Mne ta knížka inspirovala k uspořádání dobových fotografií našich dávných, i méně dávných příbuzných a známých, na tento blog, v poslední den roku 2009. Popisky k fotografiím, na rozdíl od knížky, budou pravdivé, pokud jsem se k nim prokousala buď z rubu fotografií nebo jinak. Na fotky si zaklikejte pro jejich zvětšení. Vzhledem k tomu, že nezvládám techniku digitalizace jako pan Bosák z blogu Lidovek .-), bude to v horší kvalitě…

 

Holčičce s kočárkem a v kroji na fotografii se svým bratrem Jaroslavem, říkali Bobka. Byla nám na svatbě, ale nedlouho poté… Na Štědrý den, když se ještě v tento den pracovalo, pospíchala domů za svými dcerkami, nedávala pozor a porazil ji autobus. Tak skončil její život.

Na obou fotografiích je Mánička ze Lhoty. Tam, kde jsou holčičky dvě, je ještě Aninka – tak vlasaté miminko jsem ještě neviděla. Mánička, má na druhém snímku pořádně silné copy. Nějak měli asi dříve naši předkové hustší vlasy…

 

 

 

 

 

 

Anděl na horách – ano taková lyžařská výstroj a výzbroj byla v padesátých letech moderní. Na druhém snímku, ačkoliv se to nezdá podle azbukou psaného nápisu, je záběr z Václavského náměstí, někde v prostorách Domu módy, který ještě v té době nestál. Na paních na fotu je patrná móda kabátů o délce do půl lýtek, tedy nejméně lichotivá móda k dámským nohám (Na rubu fota připsáno: – Mánička, Kája a Tonička). Koho by tenkrát napadlo, že se ten chlapeček na fotografii uprostřed mezi svojí matkou a tetou, ve svých 40 letech, upije k smrti a že ho toho dne jeho dvě dcery najdou doma bez života, v nepříliš důstojné poloze…

 

Cvičenky jako fík. Dříve se daleko více cvičilo pro radost a ne pro postavu. Lidi se vůbec raději sdružovali v různých spolcích a k tomu si vymýšleli i jednotné oblečení. Někdy se tomu říkalo kroj, jako mají ty ženičky na fotu, někdy stejnokroj – jinými slovy uniforma, jako mají vojáci na druhém fotu. Ale to už je jiná píseň. Na vojenské fotografii je praděda Stanislav, majitel hostince a hospodářství v Janovičkách. Vojna to asi byla přívětivá, soudím tak podle těch půllitrů a neznámých žen…

Tak tahle Marie lékařskou fakultu nedodělala. Narubu tehdejší tramvajenky je záhadná úhrada jízdného. Tak nějak nepravidelná… Marie zemřela zbytečně mladá, při banální ženské operaci. Říká se, že se jí dostalo nesprávné dávky anestezie. Z bezvědomí po operaci se již neprobrala. I v lékařství se stávají omyly, jenže ty nejdou napravit…

   Na rubu této fotografie je napsáno: “Pohřeb Pepíčka Chadimy, syna p. Chadimy speditéra a statkáře z Vysokého Mýta.” Tahle fotografie ukazuje dřívější zvyky, tedy jak byl mrtvý připraven k rozloučení s rodinou před samým pohřbem. V tomto případě na dvoře statku, kde se pak seřadil průvod na hřbitov.

 

 

 

Na této fotografii je nejdůležitější ten stroj. Třísedadlová motorka. O tom jsem psala kdysi ve svém článku, jak si český člověk dokáže poradit se vším možným a že je schopen si třeba na koleně vyrobit i jachtu. A je to fakt. Dnes už sice zlatý český ručičky tak neplatí, ale kdyby to bylo potřeba, tak určitě k jejich znovuzrození dojde.

Jestli se Vám dnes zdají mé fotografie a popisky smutné, tak se na mě nezlobte, ale osudy fotografovaných lidí jsem měnit nemohla. Abych tedy skončila o něco přívětivěji, tak nabízím fotografii mladého, neznámého muže, o kterém nevím nic, nevím ke komu patřil, komuže to vyznal lásku na zadní straně fotografie:

Mária, Každým dňom Ťa ľúbim viac dnes menej než zajtra, a viac než včera, Jožo 1959

 

 

 

 

Dnes je poslední den roku 2009. Jsem optimista a proto si myslím, že i o tomto roce jednou někdo napíše – byl jednou jeden svět a přidá fotografii, která bude pro něj záhadná – kdo a proč se schovává za časopisem?

 

19 thoughts on “31.12.2009 – Byl jednou jeden svět

  1. Pro ty, kteří ještě nemají tuto informaci: Dne 23.12.2009 vyšlo číslo časopisu Tina, ve kterém je rozhovor se Zuzkou!

  2. Pěkné vzpomínání, opravdu trochu smutnější, ale to tak prostě je.A díky za odkaz na článek, pokusím se ten časopis sehnat.

  3. Nemusíš sa ospravedlňovať za smutné rozprávanie, ľudia zo starých fotiek sú poväčšinou mŕtvi tak či tak, nikto nie je nesmrteľný.Prajem pekný zvyšok tohto roka a ešte krajší celý nasledujúci.

  4. Milá Naďo, na Silvestra jsem to už nestihl, ale zato časně z rána na Nový rok hodnotím Váš článek na 100 bodů!…

  5. Díky, Mirku, i za to, že jste laskavě přehlédl tolik chyb, které jsem dnes opravila. Totéž i Mirce.

  6. I já se přidávám k chvále – tohle je tvoje silná stránka, fotky, historie a zajímavé povídání o tom všem.

  7. první má slova po násilném rozlepení úst musela zcela zákonitě znít: "Tak tentokrát jsem to ještě přežil!" Jestli je na pořekadle "Jak na Nový rok, tak po celý rok" jenom trošku pravdy, tak po celý letošní rok se budu motat jako přisleplé obolavělé ospalé kotě, dobře mně tak!přeji všem, co spolu mluvíme, veselý a zdravý celý rok, a aby to letos nebylo horší než loni, když už to nechce a prý ani nemůže být lepší, moc možností v tomhle směru ostatně nenímám cukání trošku vystoupit z řady těch, co jsou na Naďu hodní, ale to je jen takové fanfarónské pubertální popiskování před tunelem v liduprázdné noční krajině, takové to hlasité popiskování , co jakože plaší zvěř ale spíše dodává piskačovi odvahu vkročit do tmy, tak zavrhnu taková cukání, na ta bude po celý rok čas a vhodnější příležitost, a neobyčejně prostě a zároveň rafinovaně popřeji Nadě, aby byli zdraví a šťastní všichni kolem ní, to jí udělá největší radost…p.s. to je ale nuda, ty staré fotky, nikdy bych nic takového neskenoval, needitoval a nevystavil na rajčeti, nad takové sentimentální slabosti jsem povznesen

  8. Nudné staré fotky: na 1. z nich historický kočárek na panenky (na kočárky jsem velký fanda), na 2. kroje, z jakého kraje jsou nevím, 3. úvaha o vlasech, zda dospějeme do takového stádia jeko v seriálu "Návštěvníci", další fota: lyžařská móda, historické foto Václaváku s azbukou, uniformy vojáků, jiný obřad než dnes při pohřbu, atd…., inu jak kdo chce co vidět :-))). A ty příběhy jsou faktické, holt sentimentální, vždyť život je sentimentální skoro poříd, jen ho tak nechceme vidět, já taky ne, ale čím jsem starší, tím jsem sentimentálnější, dokonce se dojímám i se slzou v oku u naprostých blbin, což dřív nebylo. Jen počkejte taky do toho stádia dospějete :-)) Na Vás já půjdu, Jiří, tedy po našem. Řekněte mi, proč vypálené DVD s Jazzovou revue funguje jen obyčejném přehrávači DVD a ne v přehrávači DVD Kino a dalším videorekordéru, kde nefunguje. Aha a teď hovořte!!!! :-)))Jo a abych nezapomněla, asi tak po stoprvní – taky přeji krásný rok 2010, celé Vaší rodině.

  9. tak jsem zůstal nepochopen, já už jsem na to zvyklý, to byla moje světoznámá ironie, s níž jsem napsal, že bych nikdy neskenoval, needitoval a nevystavoval staré fotky na rajčeti chvíli poté, co jsem jich tam padesát prsknulpřehrávač musí umět přehrávat formát *.avi a také podporovat kodek, jímž byl soubor komprimován, tak se stává, že když příteli vypálím na jedno DVD tři filmy, jeden mu jede bez problémů, druhý jen obraz bez zvuku a třetí vůbec, takže mu to také hlava nebere, chce to rekordér s podporou co nejvíce videoformátů a ani tak nemáte jistotu, že vše, co stáhnete z internetu, Vám pojede bez problémů, těch ripovacích (konverzních) programů je moře a každý z riperů nedá dopustit na ten jehoprůběžně edituji fotky ze silvestra, tak budou i věcné důkazy, protože hodnověrnost ústních svědectví je značně vachrlatá

  10. To je těžké, Jiří, každý génius zůstal nepochopen…Myslela jsem, že by se dal ten film přeformátovat na něco co umí každý přehrávač, tedy převést z avi na něco jiného. Kouknu se po tom v internetu a pak Vás rozštípnu jak polínko .-))Jo a na ty fotky ze Silvestra jsem tedy zvědavá, musím to rajče šoupnout do seznamu zde nahoře.

  11. takový problém to zase není, ale musí se najít příslušný konverzní program, stáhnout ho z nějakého spolehlivého zdroje, použít, a pak vyhodit, protože kdypak ho zase použiju, že jo?stáhnul jsem si konverzní program na převod formátu flv (např. klipy na youtube) do wmv, použil jednou a zřejmě ho odinstaluju, protože převodem odešla i poměrně mizerná kvalita, kterou ty klipy mají, tyhle programy pracují hodně pomalu, neboť převzorkovávají obrázek po obrázku, chcete-li políčko po políčku, řečeno jazykem filmu, a trvá jim to, no a zpravidla se zhorší kvalita, uspějete-li, budu hodně překvapen, až ucítím, jak se cítí rozštípnuté polínko

  12. Tak jsem nakonec rozštípla sama sebe. Nejdřív jsem zjistila z návodu na recorderu, že koncovku avi přehrávat umí, pak jsem přepálila film na DVD – R a šlo to. On prostě nechtěl disk DVD – RW. Logicky se mi nabízí, že přístroje přehrávají jen uzavřená DVD a to DVD – RW uzavřeno není… Takže jsem zvítězila nad hmotou a mám klid…

  13. vidíte, to mě nenapadlo, že to pálíte na přepisovatelný disk, že musí být obyčejný finalizovaný (uzavřený), vím, ale s těmi přepisovatelnými nemám zkušenosti, protože takřka nic nepálím v přehrávači, nahrávám to na HDD, pak se na to buď podíváme nebo také ne, a já to po čase smažu, naposled jsem mazal asi padesát dílů McLeodových dcer, co jsme bezpodmínečně potřebovali nahrát, ovšem na všechny tyhle seriály se dá dívat na internetu, asi ji to naučím a budu mít pokojnicméně Vaše vítězství oslavím i já doma, co Vy na to? Dobrý nápad, ne? Návštěvu už jsme vyhnali, už je tu klid.

  14. Konecne budu moci reagovat, diky Nade, ktera mi pomohla s registraci a nejen koukat, jak druzi se muzou vypovidat a ja jen smutne koukala. Timto zdravim vsecky diskutujici a pripojuji se do jejich spolecnosti. Preji vsem v novem roce 2010 hodne zdravi a splneni vsech prani.

Zanechat Odpověď

