Úterý 23.3.2010 – ach jak je krása pomíjivá

Když holčička dostane do vínku krásu, je to často danajský dar.  Říká se, že to má v životě jednodušší, i když to tak povětšinou nebývá. Krásné dívky a ženy jsou sice muži obdivovány, ale často musí čelit závisti, zejména ženské a pomluvám, že když je žena krásná, musí být nutně hloupá.

Pro krásnou ženu není někdy jednoduché se se svým vzhledem vyrovnat. Jsou typy, které přikládají větší důraz na vzdělání a svoji krásu berou jako třešinku na dortu, ty pak nemají starost se stárnutím. Hůře jsou na tom ty, které svoji existenci a životní úspěch na své kráse postaví. Jsou to na př. herečky, modelky, mnohdy i tzv.. zlatokopky, které si svým vzhledem zajistí buď manželství nebo alespoň partnerství s bohatým mužem, tedy prodají svoji krásu za pohodlný život.

Viděla jsem na internetu fotografii staré a nemocné Elizabeth Taylor. Při pohledu na fotografii jsem si uvědomila, jak je život krutý ke krásným ženám, když jejich krásu podrží jen nakrátko. I když už ona sama o bytí na tomto světě příliš netouží a je na konci své životní cesty, bylo mi líto té její strašné proměny.

Už jako dětská hvězda ve filmu Lassie se vrací předvedla nejen herecké umění, ale zaujala i svojí mimořádnou a zvláštní krásou. Ve své době patřila k několika vyvoleným kráskám. I když Liz Taylor vytvořila spoustu rolí, vč. slavné Kleopatry, mně se nejvíc líbila ve “Zkrocení zlé ženy”. Elizabeth se narodila ve stejný den jako já.

 

                                                                                          čas je neúprosný a zlý  …

Nemohu si pomoci, ale dříve krásné ženy oslňovaly svojí nezaměnitelnou originální krásou, dnes mi připadají, až na drobné výjimky všechny na jedno brdo, někdy to vypadá, jakoby byly klonované.

Muži to mají o moc jednodušší. Jejich vrásky a stárnutí jim většinou sluší. Dokladem této skutečnosti je starý známý Jean Paul Belmondo a také náš herec Raoul Schránil.

Za některé krásné ženy to vyřeší jejich osud. Tak, že zemřou mladé, nestihnou zestárnout a proto zůstanou v mysli svých obdivovatelů navždy krásné. Je to ale neúměrná cena za zachování krásy na věčnost. Jako třeba u Jany Rybářové nebo Zorky Janů, sestry Lídy Baarové. Nedokázaly překonat své životní problémy a zvolily dobrovolný odchod z tohoto světa. Každá z jiného důvodu, ale obě tak strašně mladé …

                                                                                                                 Navždy krásné …

Zítra, tj. 24.3. to bude 64 let, co svůj život dobrovolně ukončila Zorka Janů – 24.3.1946

a také uplyne 100 let od narození herce Raoula Schránila – 24.3.1910

10 thoughts on “Úterý 23.3.2010 – ach jak je krása pomíjivá

  1. Máte pravdu, Naďo, ALE existují také ženy, které zůstaly půvabné až do stáří, přikladně německá herečka Lilli Palmer. Prakticky od svého narození 1914 až do své smrti 1986 (v 72 letech) byla vždy svým způsobem krásná, jak ukazuje následující dokument:http://www.youtube.com/watch?v=xBOaGP_qK4M Holt, každý to štěstí nemá a někdy i muži (a nechoďme daleko) zestárnou do nemožnosti…

  2. Mirku, taky máte pravdu, ta Lilli Palmer se opravdu dokázala udržet v dobré formě, ale jak říkáte, každý to štěstí nemá. A Vy si nestěžujte, sice jsem Vás neviděla live, ale podle fotek žádná zhroucenina nejste … :-)))

  3. Trošku smutné, ale pekne napísané.Mne sa veľmi páči Libuše Šafránková – od Barunky v Babičke až podnes, tá tiež vôbec nestárne.

  4. Nevím, zda bych raději neměl zvolit jiné téma, chci-li mocí mermo přispět něčím do mlýna. Popisovat, že také znám dvě ženy, které nechtěli jako dvojnásobné matky pouštět do kina na večerní představení a při odchodu do důchodu jedna z nich vypadala jako mladší sestra svých synů a že ta druhá je hříšně krásná dodnes. Ale popisovat přírodní úkazy je mlácením prázdné slámy, všichni jsme viděli příkladmo duhu a s krásnými stařenami je setkávání stejně časté. Ba duhu, troufám si říct, uzřím častěji.Obor krásných starců jsem nestudoval a řeči jejich kmene nerozumím. Mnozí z nich si holí hrudník a nohy hluboko po šedesátce, nosí plavé či naopak jako uhel černé přelivy, zakrývající šediny, a nadbíhají pubescentům, neboť mentálně dospěli do jejich stadia. Zkrátka se na okamžik proťaly dvě životní křivky, jedna s tendencí stoupající (u pubescentů) a jedna klesající (u krásných starců).A tak raději pustím se do popisu mého bolavého ukazováčku na pravé ruce. Před nějakým časem jsem si podle zvolna nastupující bolesti a otoku diagnostikoval lehký výron a léčil jej klasickými postupy jako je koňská mast, Ice gel, a podobné léky babky kořenářky, zhusta propagované prodejnými masmédii. Bolest i otok ustoupily a já pozapomněl. Leč včera při přehrabování jakýchsi historických těžkých foliantů mně ukazováček sklouzl po hřbetu jednoho z nich a otok, podbarvení a bolest nastupovaly tentokrát poněkud svižněji než minule a nezastavily se na míře tehdy dosažené, nýbrž pokračovaly plynule dál. Když dosáhly hranice uslzených očí a s vypětím všech sil udržené inkontinence, posečkaly a zapřemýšlely, jak dál.Říkaly si asi toto: Otok a jeho věrná partnerka podlitina prohlašovali jednomyslně: „Já bych ho ještě testnul, kolik vydrží, pořád se každému pošklebuje.“ „Já bych ho nechala bolestí počůrat, sviňáka jednoho!“ odkryla své podlé karty podlitina, která v té době již dosáhla odstínu pokožky opáleného Róma.„Když to na něho budete hrát jen tak na hraně, tak bude trpět třeba měsíc, ale nezahubí vás. Když to přeženete, zajde k doktorovi, ten mu jeho spár zasádruje a jací jsme byli? Lepší je ho držet jen tak pod krčkem a sem tam přidusit, a hned zas povolit, aby měl naději, a pak zase zabrat!“No a tak se dohodli, že mě budou takhle trápit, že mně bohorovně dovolí utrácet nekřesťanské peníze za různobarevné a neškodné masti všelijakých všemi mastmi mazaných farmaceutů, ale že to nenechají dojít k radikálnímu řezu. Hajzlíci.A tak teďka se svým zakrouceným napuchlým ukazovákem si při ukazování směru zbloudilým turistům připadám jako ten šilhavý soudce na Divokém Západu, před něhož přivedli tři podezřelé z krádeže koně. „Jak se jmenujete,“ zeptal se prvního zprava. „John Buck,“ odpověděl ten prostřední. „Vy mlčte, vás jsem se na nic neptal!“ obrátil se na prostředního soudce. „Já jsem také nic neříkal,“ pronesl muž vlevo.

  5. Blanko, i ta Barunka stárne, ale fešně :-)).Jiří tak moc jste se od tématu krása neodchýlil, když jste popsal stavy Vašeho ukazováčku. I ruce a prsty jsou krásné a podléhají zkáze. Vámi popisované metody jsou mi velmi blízké, ale já se uchyluji i k babským metodám, jako teď naposledy s kolenem. Takový obklad z tvarohu, to je teprve něco! Také jsme si zakoupili tzv. mazla, je to pruhovaný polštářek čímsi vyplněný a když se zahřeje a přidá na bolavou část těla, tak je hnedle úleva. Musím říct, že jsem ale musela s hanbou kapitulovat a nakonec jsem objednaná k lékaři-odborníkovi :-))). Já tak nerada po doktorech, ale někdy už není vyhnutí, když všechny vyzkoušené rady selžou, tedy samodomo metody :-).

  6. Naďo, to není veselé čtení. :o) Souhlasím s panem Tomsem, že jsou ženy, které jsou dosud krásné a věk se nepodepisuje. Třeba myslím nestárne Sophie Loren, nebo Ornela Mutti. S Vámi souhlasím, že dnešní krásky jsou k nerozeznání a typické kouzlo a charisma je velká vzácnost. Ale najdou se takové. Osobně mám pocit, že navzdory obdivu vůči blondýnám bývají tmavovlásky osobitější. Třeba krásné herečky jsou: Salma Hayek (spíše zajímavá než krásná), Penelope Cruz. A na druhou stranu… Když si vezmete Gretu Garbo, Marlene Dietrich a třeba Marylin Monroe, tak na prní pohled taky žádný výrazný rozdíl neuvidíte, blondýnky mi osobně přijdou velmi tuctové i když nepochybně atraktivní. Jednu dobu mi přišla zajímavá naše Tereza Kostková. A to v době, kdy měla dost kilo navíc. A přesto jí to moc slušelo. Teď příliš zhubla, což chápu, každá žena touží po velikosti 36 a 38, ale v jejím případě je to skoro na škodu. Jinak osobně obdivuji ženy, které stárnou s grácií. Neodsuzuji plastické operace, ale myslím si, že je to věc natolik intimní, že není třeba o tom mluvit. Třeba z našich hereček do krásy stárla Dana Medřická. O zmiňované Šafránkové ani nemluvě. Líbí se mi třeba také Marta Kubišová a Hanka Zagorová (kterou jsem kdysi nesnášela), obě mají zralou krásu. Nebo Marie Rottrová vypadá také líp než za mlada. Chlapi to mají lepší. Takový Belmondo se mi více líbí jako starý, o Sean Connerym ani nemluvě.Jinak díky za odkaz na Zorku Janů, věděla jsem o ní, ale ne tolik, takže si odkaz přečtu hned jak přidám komentář. Přiznám se, že Lída Baarová se mi nikdy nelíbila, je typ krásy, který nezapadá do každé doby a to byla Lída, její sestra byla krásnější. Taky se mi moc líbí typově Vilma Cibulková. Ale možná spíše jako úžasný divadelní typ a s krásou se to jen tak okrajově propojuje.

  7. Tak jsem si odkaz o Zorce přečetla. Uff, to je smutná tragédie celé rodiny. A na Václava Vydru mě to tedy mrzí. V Praze se teď hraje hra Goebels a Baarová. To bych si jako Pražák nenechala ujít. Mi přijde Goebels jako zosobnění slizkosti a hnusnosti, ale mocní a démoničtí muži asi měli pro ženy svůj půvab a cena za tuto lásku byla příliš vysoká v prostředí Čecháčkovské spravedlnosti. Osobně jsem ráda, že žiji v demokracii pro to, že nemusím upisovat svou duši zlu. Nám se to v kontextu letitého odstupu snadno soudí a odsuzuje, ale nikdo neví, jak by se zachoval v danou dobu. Chápu třeba, že mnoho slavných lidí se stalo komunisty z přesvědčení, protože těžké doby apelovaly na jejich potřebu spravedlivého a rovného uspořádání světa a stejně tak je krátkozraké soudit někoho za lásku. Neznala jsem ani zmiňovanou Annu Letenskou popravenou v koncentráku, o níž je letmá zmínka na začátku, musela jsem si o ní hned něco najít. Taky moc smutné. http://www.csfd.cz/herec/24507-letenska-anna/

  8. Moniko, osudy herců a hereček jak za války, tak i po válce velmi tato doba poznamenala. Mám hodně knížek s jejich životopisy a neměli to vůbec jednoduché. Jejich umělecký i osobní život to byly výšiny a krkolomné pády. I v pozdějších dobách to neměli jednoduché (viz v Národním anticharta), proto já je hodnotím podle jejich umění a ne podle jejich vyznání. Jejich charaktery mi hodnotit nepřísluší, můžu mít k někomu více či méně sympatií (to když opravdu někomu ublížili). Co do herce, když nemůže hrát, což se dělo z politických důvodů. Nemám za zlé, když se někteří ohnuli a brali role jaké brali. Dana Medřická byla naprosto výjimečná žena i jako herečka. Neznám nikoho, kdo by o ní něco špatného řekl. Myslím si, že jedna z našich nejkrásnějších hereček byla Irena Kačírková.Jsem ráda, že jste se Moniko tak rozepsala a tím velmi obohatila mé psaní.

  9. Taky jsem se potěšila článkem i komentáři. Mám některá ale – třeba Marilyn Monroe se mi zdá opravdu nádherná blondýna, i když ne tak úplně přírodní :-)). A Lída Baarová se mi líbila a líbí asi ze všech našich hereček nejvíc. Já mám takový pocit, že blondýny jsou krásnější v mládí a tmavovlásky vypadají starší. Ale jak se to přelomí, tak blondýny stárnou hodně rychle a tmavovlásky zůstávají naopak hodně dlouho jakoby ve středním věku. Ale u většiny starších žen nalézám půvab.Co se týká mužů – herců, tak tady nejsem příliš nestranná. Jsem nespravedlivá, ale prostě se mi víc líbí mladí kluci :-)).

  10. Naďo, jo, tak Irena Kačírková byla krásná. Škoda, že ji bylo povoleno málo hrát a vlastně ji znám dost málo. S tím hodnocením umění je to někdy složité. Osobně nesoudím, sama nevím, jak bych se chovala, ale stalo se mi, že "lustrování" některých umělců mi je dokázalo lidsky znechutit, i když jsem se tomu bránila a proto mi vadí lidí, kteří zbytečně čeří vodu a sami nic pořádného nikdy nedokázali. Osobně věřím tomu, že kde je vina je i milost a nějaká tvůrčí síla, aby se to tak nějak očistilo. Kdyby byli všichni spravedliví, zásadoví a mravní, nemohla by vzniknout krása. Kdyby se třeba ve středověku malíři rozhodli být zásadoví a netvořit pro církev, jejíž moc byla příliš světská a málo duchovní, nemuseli bychom mít dnes da Vinciho, Rafaela, Michalengela atd. Nuli, mi se nejvíce libila možná mladá Nataška Gollová a spíše než Baarová Mandlová. Taky Hana Vítová byla moc hezká. Chlapi se mi zatím líbí v mém věku a trochu starší, ale předpokládám, že se to změní a přijde doba a brzy, co budu chlapy soudit očima své dcery.

Zanechat Odpověď

