Podle sebe soudím tebe

Přesně, tohle pořekadlo určitě vzniklo kvůli mně. Je jasné, že člověk se vidí úplně jinak, než ho vidí ostatní. Někteří se vidí jako chytří dobráci, někteří jako chytří chytráci. Tyto dvě základní skupiny se dělí na další podskupiny, což už není tak podstatné, jde o nuance. Myslím si, že nikdo se nevidí jako hloupý, podrazák, bezcharakterní apod.

Ale všichni podle sebe nesoudí. Chytří chytráci omrknou naivní dobráky, kteří se jako naivní nevidí, zhypnotizují je, a když je dobráci přestanou bavit, zvolí nějakou osvědčenou metodu, kterou se jich zbaví a dobráci jen zírají. Dobráci se trápí, že za to mohou sami a jindy vidí, že naletěli a trápí se taky. Takže se trápí vždycky a trvá jim dlouhou dobu než to rozchodí.

Chytří (naivní) dobráci totiž soudí podle sebe. Jsem typický dobrák (jen ať někdo řekne, že ne! 🙂 ), který chytráka rozezná jen málokdy a slupne chytrákovi téměř všechno i s navijákem. Ačkoliv jsem si v životě natloukla tolikrát, že moje duše je samá boule, není mi pomoci a jdu do toho pokaždé stejně. Dobrák si myslí, že když v přátelství, kamarádství nebo jen v prostém setkávání nabídne své srdce na dlani, hledí na zájmy toho druhého, pomoc v nouzi poskytne bez zaváhání, že ten druhý, který s ním komunikuje je stejného smýšlení. A zákonitě tomu tak není. Tedy, pokud narazí na chytráka.

Chytrák bystře a celkem brzy odhadne, že dobrákovi může nakukat cokoliv, že je tento slepý, hluchý, pro něj hloupý a proto ho lehce utáhne na vařené nudli. Sakrblé, co já pořád s těmi nudlemi mám?

Někdy se chytrák na počátku setkávání s dobrákem snaží jednat podle vize dobráka a nízké praktiky až do úplného odkopnutí se vyvinou až během doby. To nastává, až když ho dobrák omrzí, takže to nebylo prvoplánové.

Je tedy nejlepší přítel člověka pes nebo kniha?

Co s tím? Co vlastně tím chci říct? Vlastně nic. Je to jen rozjímání v dešti, je to o nesmrtelnosti chroustů, je to jen tak, aby řeč nestála …

Ilustrační obrázky vypůjčené z internetu

 

27 thoughts on “Podle sebe soudím tebe

  1. Naďa, podľa mňa je najhoršia zrážka s blbcom a keď je ešte chytrolín, tak je to hotová katastrofa.
    A kto je najlepším priateľom človeka? No predsa dobrá kniha a 4nohý kamarát:-))

  2. jj, lidé jsou různí i hrůzní…a člověk je tvor velmi často nepoučitelnej…
    jak vůbec vzniklo to pořekadlo o nesmrtelnosti chrousta…? 😉

  3. Naděnko, objevila jsem se jako anonymní, ale napsala jsem to já, zcela neanonymní Ivana..asi bych se musela někam přihlásit, že…-)

  4. Naďo, někdo chytřejší než já řekl: „Člověk na rozdíl od zvířat se dovede smát, přestože k tomu má nejméně důvodů.“ Ale na tom Vašem snímku je vidět pejsek, který se očividně směje, takže pan filosof nemá tak docela pravdu, ono je to vůbec tak, že se lidi nedají jen tak rozškatulkovat. Někdy je dobrák blbec a jindy je blbec dobrákem…

  5. Zůstanu u stejného dělení, které má ovšem mezi bílou a černou spoustu zajímavých odstínů šedi: Je spousta chytráků, kteří to s dobráky nemyslí moc dobře a pouze je využívají. Ale jsou taky chytráci (utajení dobráci :-)), kterým vůbec nedojde, že dobráka jen vycucali a že ten z toho má splín. Párkrát se mi vyplatilo se v takový okamžik docela nahlas ozvat a říct si otevřeně, co mi na tom vadí. A ukázalo se, že jde jen o nedorozumění, nepoužívání stejných not a stejného jazyka, nestejné posuzování důležitosti, nestejné měřítko hodnot. Třeba mému postoji úplně nerozuměli, ale přijali ho a zachovali se podle toho.

    Vůbec – čím jsem starší, tím víc mě vytáčí nedorozumění, tak se jim snažím bránit. Víc se ozývám a víc se ptám, je to lepší, než když jsem se jen domýšlel. A když se chytrák ukáže jako potvora, má u mě utrum. To jsem pane chytrák, co? 🙂

    Ale pořád musím brát jako realitu, že i já některým dobrákům můžu připadat jako potvora podšitá. Je-li to tak, prosím, dobráci všech zemí ozvěte se, zeptejte se, nemlčte! Třeba je to jenom hloupé nedorozumění a snadno si to vysvětlíme. Nejhorší je mlčet a trpět si.

  6. To se Naďo stane každému z nás. Já měl auto k dispozici už na vysoké, táta si nestihl udělat papíry. Po padesátce to už prostě tak snadno nejde, naučit se jezdit.
    No a kamarád považoval za samozřejmé, že kdykoli potřeboval půjčit auto, tak ho měl. Benzin tedy zaplatil, to ano, ale když jsem mu jednou řekl „Milane, není tam moc oleje, kup prosím litr a dolij“, tak se tvářil jako když ho bolí zuby. Ale koupil a dolil, ovšem komentoval, že to snad ani nebylo potřeba.
    A uplynulo pár let, manželka naše auto nabourala a já potřeboval někam jet, tak jsem ho poprvé a naposled o auto poprosil. No, půjčil, ale tvářil se u toho, jako když mu odvádějí nejkrásnější ovci ze stáda. Už jsem to od něj nikdy nechtěl.
    Prostě, člověk musí být při poskytování přátelských služeb dost opatrný a musí mít odvahu odmítnout. To neuměl můj bývalý tchán a o tom by se daly napsat pomalu romány.

  7. * Danielo a Ivanko pro Vás dvě 🙂

    * Mirku, trochu mi to zní jako kolik višní tolik třešní, ale chápu co jste chtěl říct

    * Petře, všechno co říkáš je pravda, někdy to ale nefunguje, napsala jsem to zjednodušeně a i když i já si ráda věci s lidmi objasňuju, tak se stane, že prostě ta druhá strana mlčí, nechce reagovat, prostě domlouvat se nechce. Když se pak zamyslím a zpětně se probírám co bylo, tak zjišťuju, že varovné signály mě zastihly slepou a hluchou, že jsem asi nechtěla vidět skutečnost takovou jaká byla, ale koukala jsem na to svojí optikou. Často beru věci s nadsázkou a tak to předpokládám i u jiných, což je samozřejmě špatně. Ale hezky jsi to napsal.

    * Jirko, ano, to je zase umění říkat NE. A to já taky neumím, prostě jsem ztracená existence 🙂

  8. Asi se řadím taky mezi ty bambuly, kteří věří na dobro mezi lidmi a na to že, dobro je vždy opláceno jenom dobrem. Ale nenaříkám si. Nějak si nemůžu vzpomenout, jestli mě někdo někdy podrazil. Jestli ano, tak jsem to dávno zapomněla. Mám lidi ráda a jestli je to moje vrozená vada, stejně s ní nic nenadělám. 😀

  9. ta úvaha je v dnešním počasí tak akorát namístě. Jen se obávám, že žádný člověk si o sobě nemyslí, že zrovna on je ten blbec nebo ten chytrák, všichni si o sobě myslíme, že jsme ti hodní dobráci. A pak babo raď…

  10. Čtu si komentář Zuzanky a má určitě pravdu. Člověk sám sebe asi není schopen objektivně posoudit. Vidím se jako dobrák a přitom dobře vím, jak dokážu být protivná a určitě někdy lezu lidem na nervy. Tož Naďo, raď. To je tedy téma!

  11. Dívky, Zuzano a Jarko, těžko můžu radit. Posteskla jsem si jak to vidím já, před časem mě kdosi zklamal, dokonce hrubě. Stává se mi to a tak jsem vypustila tuhle úvahu.
    Ohledně toho, že jsme někdy protivní, to jsme, nemyslím si, že bychom, my dobráci, byli nějaké lilium, ale úmyslně snad nikoho nezklameme.

  12. Krásné rozjímání.
    Řeč nesmí stát, jinak by zakrněla, postupně usedla k televizi a započala tam seriálové orgie. I když… zase by znala ty samé hlášky, co sitocomový hltač jako stvoření! Nevadí, to byla úvaha navíc.
    Jak už bylo řečeno, nejhorší je, jak řekl pan Werich, srážka s blbcem. A potkat jich za takový den víc, to jsou potom blbožně. Takové dny mám zkrátka strašně rádo, ale což, alespoň si dokážu, že na tom nejsem až tak špatně se svou chlupatou hlavinkou (co je zakrslá jak můj vzrůst).
    Přeji ti, Babičko, mnoho hezkých a přítulných knih, plno přátelsky napsaných psů ale hlavně… málo blbců při plavbě nočním klubem života.

  13. Já mám takovou nějakou svoji teorii, kterou neumím dobře definovat, asi o tom, že jsou někteří lidé, jak říkají Němci tzv. „weterabhängig“ čili svojí vnitřní pohodou závislí na počasí a ti druzí jsou sví bez ohledu na počasí a mezi ty si myslím, že patřím i já, ale nevím to určitě. A právě podle této závislosti se někdy tomu druhému závislákovi jeví jako morousové nebo jako zábavní společníci. Ale možné, je, že tahle celá moje filozofie je blábol, nemající hlavu ani patu – a přece na ní věřím…
    A teď z jiného soudku:
    Jednou jsem poslouchal na německé televizi vyprávění hudebního skladatele Henry Manciniho, to je ten co napsal ten krásný hit a ústřední skladbu US filmu „Snidaně u Tiffany“ s Audrey Hepburn v hlavni roli. Líčil, jak měl do určitého termínu tu melodii složit a stále neměl nápad!
    Teprve poslední víkend ho napadly tyto tři noty: B,F,Es a Moon river (měsíční řeka) byla na světě v tu ránu! Někdy člověk čeká na nápad a on nepřichází, ale pak když přijde tak je celá skladba, příběh nebo obraz – už jen brnkačka…

  14. Nadi, tak jsem četla a četla a hledla, co se ti stalo a ono rozjímání 🙂 dobrák a ten druhý ??? – myslím, že každý jsme kousek dobráka a kousek toho druhého – a co se týče přátelství – myslím, že nejvěrnější přítel je opravdu pes, má tě rád takovou jaká jsi, čeká na tvé pohlazení, na procházku, tvou lásku … kéž by takoví byli lidé a podívej, jak se umí krásně smát, naučme se to i my. 🙂

  15. No, taky se připojuji k ohlasům s tím, že se pořád učím jednat s lidmi a poznávat lidi. Chápu Tvé rozpoložení. Já si jen vždy uvědomím, že čas ukáže, jaký kdo jsme. A ještě jednu věc – že nás obohacuje každá zkušenost – i ta špatná. Tak hlavu vzhůru, vyhnat splín a radovat se ze spousty dobráků, kteří Ti tu napsali :-).

  16. Já tohle řešit naštěstí nemusím.
    Jsem třinácté převtělení kocůra, seslané na zem, aby lidem působilo radost.
    Všem.

    A když je nehůř, tak zajdu do antikvariátu.
    Je tam na tisíce přátel.
    Stačí šáhnout.

    /logické vyústění: je-li kniha přítel člověka, tak si vlastně své přátele kupujeme/

  17. * Díky, malé chlupaté 🙂

    * Mirku, hezky jste zde uvedl svoji teorii a charakteristiku jak se vidíte. Není špatné se někdy zamyslet nad sebou samým. A z toho jiného soudku . když je někdo talentovaný a umí, tak je to brnkačka 🙂

    * Jo, Natty, pes nás miluje, je to závislák, ten náš, když jdu nakoupit a vracím se, tak dělá, že mě 5 let neviděl a při tom uběhly sotva dvě hodiny 🙂

    * Mirko, je pravda, že jsem moc ráda, když ke mně zavítají virtuální i nevirtuální hosté a povídají si ať už k tématu nebo i mimo. To je jedno, jsem ráda, když mi přišli cosi říct co mají na jazyku :-).

    * Pavle, – k Logickému vysvětlení … nebo si je sami vytvoříme 🙂

  18. Naďo, to je tedy náhoda. Já jsem se v Praze narodila, ale většinu svého života žiji blízko Chotěboře. Vzala jsem to sem sice trochu oklikou a dlouho jsem si nemohla zvyknout. Ale kraj se mi líbí.
    Občas bude na mém blogu něco odsud. 🙂
    Přeji hezký víkend! 🙂

  19. Občas si připadám jako dobrákový pitomec. Hlavně ve chvíli, kdy naletím chytrákovi. Ale už neříkám chytrák, už mám výstižnější slůvko, které jsem znovuobjevila v knize Kokoti jsou věční. (Přes ten trochu zavádějící název je to výborná kniha o lidech a lidských vlastnostech, mimo jiné se člověk s údivem dozví, že kokot může být vyčuraný strýček, který vyžírá rodinu, kamarádka, která si z tebe dělá věčnou vrbu a vysává z tebe energii, nebo dokonce i vlastní rodiče, kteří nenechají své dítě dospět. Taky roztomilé kolegyně, které ti nenápadně přidávají práci a šéf, který ti též přidá práci, ale platu nepřidá. Naši politici například jsou kokoti příkladní.
    Autor té knížky má jednu univerzální radu – nepřít se s nimi a snažit se co nejrychleji zmizet.
    A taky vysvětlil, proč člověk dobrák je tak vyvedený z míry, když ho převeze, napálí a využije člověk všivák.
    Protože přesně podle víry: Podle sebe soudím tebe – tak dobráci automaticky a mylně předpokládají, že jak se chovají oni k ostatním, tak se budou chovat ostatní k nim – a to je největší omyl, jakého se dopustí a na jaký doplatí.
    Pak jsou otřeseni, rozhozeni, smutní a znechucení. A někteří z nich začnou být natolik opatrní, až padnou do opačného extrému – začnou odrážet všechny a připraví se tak třeba o něco zajímavého.
    Asi je nejlepší přestat dobrákovat, ale občas trochu couvnout a někomu vyhovět… A dost důležité je naučit se říkat ne – je to těžší, než jsem si myslela.
    A zase jsem se rozkecala…

  20. * Jarmilo, také přeji hezký víkend a těším se na další fota z kraje, který je opravdu krásný.

    * Vendy, moc jsi mě potěšila, „Kokoty“ si budu přát k Vánocům, děti vždy zkoumají jakou chci knížku, tak dostanou tip. Myšlenky, o kterých píšeš jsou takové, jaké mě napadly, tudíž je vidět, že něco na nich je. Díky za bezvadný komentář a těším se, že se zase někdy u mě (tvými slovy) rozkecáš 🙂

  21. Já jsem pracovala celý život s lidmi a za ten čas jsem se naučila je tak trošku odhadnout a celkem se mi to daří už od pohledu. Jsem dost nedůvěřivá, dlouho musím člověka oťukávat než se nějakým způsobem sblížím. Bohužel někdy to nestačí. V zaměstnání jsem seděla mnoho let v jedné místnosti s tzv. úpírkou. Byla to fain ženská, hodně mi pracovně pomohla, ale byl to ten typ, co „žere energii“. vždycky jsem v žertu ,nikoliv před ní, tvrdila, že mne připravila o pár let života. Později mi to potvrdili i jiní, dokonce z její rodiny. Zachránil mě až přesun na jiné pracoviště.
    A závěrem : pes i kniha jsou dobrými přáteli člověka, zdá se mi, že věkem lidští přátelé někam zmizeli… Ale nezoufejme!

    • Zajímavý – úpírka co žere energii – tak to slyším poprvé. Přemýšlela jsem, zda jsem se s někým podobným setkala, ale nemůžu říct. A že bych to byla já, to asi ne, nikdo kolem mě nevadnul ani neblednul 🙂 Navíc já jsem spíše introvert, i když ne úplně vyhraněný.
      Ten závěr je přesný!

  22. Pingback: 2010 in review « Deník české babičky

  23. Naďo, podařilo se mi vás najít. Přes web Vendy, kde jste byla v komentáři uvedená. Jste to vy i podle pěkného webu vás poznávám? Zdravím a přeji vám hodně čtenářů, ale vlastně především zdraví….

  24. Tak hlasim, ze se ze me, jasne ze z dobraka, (tedy spis ze me blbce) po setkani s chytrakem , stal znenadani poradny nedobrak…Najednou u toho chytraka totiz absolutne neverim na kousek dobraka, ac jsem se o to vzdy snazila…i u chytraku…Jedinne co me ted utesuje je to, ze verim, ze to brzy prejde a take, ze ted vim od Nady proc ten chytrak me utahl na tu nudli….

Zanechat Odpověď

