Třešňule a třešně

tresne4 Třešeň je první ovocný strom, který na jaře vykvétá. Tedy jeho rané odrůdy. Když se objeví v obchodech nebo sadech či v zahrádkách na stromech, dělají největší radost dětem, kterým chutnají, ale také se jimi zdobí. Kdo by neznal náušnice z třešní. Hospodyňky listují ve svých předpisech na bublaninu, srocují se, aby si předávaly ty své jedinečné a zaručené recepty, aby pak zjistily, že ty jejich zděděné z generace na generaci, psané rukou krasopisně na zažloutlých papírcích, jsou stejně nejlepší.

Když jsme zakládali zahrádku, musela jsem mít všechno možné, byla jsem nadšená pěstitelka všeho možného, od rybízu, kanadských borůvek přes zeleninu, česnek, rajčata až po cizokrajné experimenty jako na př. artyčoky. Však se mi to taky vymstilo, prostor tak na dvě jabloně jsem zahustila čtyřmi, takže se pak muselo kácet.

Mnoho stromů už nezbylo, mimo meruňku, jen třešeň. Když jsme ji v zahradnictví velmi pečlivě vybrali, správně jsme ji zastřihli, udělali jsme jí pomyšlení a ona se nám odměnila moc hezkým vzrůstem, bohatými květy a výbornými ranými třešničkami bez červů. Je pravda, že se s námi o třešně každoročně přetahovali kosáci, kteří se nám “odměnili za zimní krmítka”, tím, že bděli, abychom se nějak nepřejedli. Dokázali naši krásnou třešničku pěkně odrbat.

Když naše třešňová krasavice dospěla, jednoho nekrásného dne přišel zlý Magistrát a řekl: “Buďto si část pozemku, který jste měli pronajatý koupíte, nebo ho vykliďte”. No a právě na té části stála naše třešnička, dnes už mohutná třešňule. Kdo si klepete na hlavu, proč jsme ji nezasadili na vlastní pozemek jako meruňku, ale hloupě na pozemek, který jsme měli v pronájmu, tak ustaňte.

V roce 1980, kdy jsme domek dostavěli a nastěhovali se doň, nikomu ani na um nepřišlo, že pronajatý kus pozemku, který zbýval od našeho k chodníku by někdy někdo chtěl. Nebudu vás nudit historií, ale jen to musím dodat, že po sametu se změnil majitel na Magistrát a ten několikrát zvedl nájemné, takže jsme začali sami vč. sousedů uvažovat, že bychom ty pásy pozemků od Magistrátu koupili. Stejně nejsou k ničemu (se nám tak jevilo, ale asi jsme hloupí).

S tím Magistrát nesouhlasil, až najednou souhlasil. Jenže, cenu za 1m2 určil takovou, jakoby se na pozemcích nalézala nafta. Pozemek jsme smutně vyklidili, vrátili ho Magistrátu, který řekl: “Vše co je na pozemku přejde na nového majitele bez náhrady.”

A tak se nejen naše třešňule ocitla ve vlastnictví jiného majitele. Kosáci se letos budou divit, nikdo jim na třešně nepoleze, puknou jak se přejedí.

I řekla jsem si. A to tedy ne. Toho bohdá nebude, abychom se o třešně s kosáky nepoprali. Bylo by jim to určitě líto, protože nikdo jiný by je stejně neotrhal. Vyklizené pozemky jsou zarostlé, opuštěné a smutné.

jaro 009

Nahoře třešně z internetu, dole poslední obrázek naší třešňule v květu, když ještě byla naše …

 

Miska mlíčka pro Fredyho: Kolik třešní tolik višní, jsme na ty naše hodně pyšní

 

23 thoughts on “Třešňule a třešně

  1. Tak to s obecními pozemky bývá.A je úplně jedno, že když se o to někdo stará, že je radost tam pohledět.Nechceš? Zdá se ti to drahý? Tak máš smůlu. Pohled je potom velmi smutný, jak pozemek leží bez ladu a skladu.
    Třešňule je fakt pěkná.Jsem zvědavý, kdo ten souboj vyhraje. 🙂

  2. Třešínka je krásná, má pěkně nízký kmínek a košatou korunu, tam těch třešínek musí být, když se urodí. A máš recht, proč by ses o ně s kosáky a špačky nepoprala, však zbyde na každého a město, si může trhnout levou zadní. 😛

  3. “ Kolik třešní, tolik višní
    …. na naše jsme velmi pyšní “ !

    “ Kdo podivné verše skřehotá “ ?
    …. diví se starý Piechotta
    vysunul hlavu, již se pídí …..

    “ myslel jsem, žeť tam více lidí,
    … jen Robertd Schoust ! je rozpolcen “ ?

    “ Zřejmě je duševně nemocen “ !
    dí Hugo Fuck…… “ to je úděsné !
    on předloni spadl zde z tschereschnie
    a sbírá tu zaječí bobky “ !

    “ Mlčte ! sbírám tu chrupky !
    … v ústech je míchám s višněmi „…..
    muž horečně leze po zemi,
    též psí trus jí ! huhlá cos matně …..

    “ Oběma je nám špatně “ !
    … muži prchají zděšeni
    v dálce se ozývá dávení !

  4. Já se ničím nezdobím, já to zpucnu – ať už na syrovo, s červem, v bublanině… nejsem vybíravé! 😀
    Já pěstuji na Alfě roztodivné květeny, zvířeny a rostlinstva a takovou třešeň tu jistě taky mám, jen teď v zimě na ní roste maximálně kyblík zmrzliny.
    Souhlasím s TlusŤjochem a dokládám, že nejvíce chutnají třešně natrhané z ukradené polámané větve 🙂

  5. Takže – letošní plán máš vytyčený, nachystej kbelíky, žebříky a mlsnou pusu!
    S magistráty je ta potíž, že na nich sedí nelidé. Tedy tvorové, kteří sice dýchají, jedí, pijí a chodí na záchod, též se oblékají, ale v hlavě mají místo mozku kalkulačku a místo srdce kámen.
    Třeba podlehli invazi mimozemšťanů…

  6. Je krásné, jak je člověk pyšný na vše co vlastní rukou vypěstoval, vybudoval, vychoval, viděl vyrůstat a tim pádem to také miluje a váží si toho, tak je to se vším, naše generace neříká, lehce nabyl-lehce pozbyl, nám je líto každé zbytečné ztráty čehokoliv. Zdraví vás i všechny přátele vašeho blogu. Anna

  7. Fredy, Malé Chlupaté, Vendy a Anno, děkuji vám za návštěvu a komentáře (báseň). Já už jsem vcelku smířená s nastalou situací, neb si říkám spolu s VW:
    Nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní
    neb nikdy nikdo neví co se může stát.
    Řekne se třeba že se to a to stane tak a tak
    ono to pak dopadne docela naopak.
    🙂

    • Ta dáma je básnířka! 🙂
      Máš pravdu – neměli bychom si zvykat, že něco vlastníme a že je to naše navěky.
      Na druhou stranu, když si člověk na něco zvykne (dobrého), těžko se s tím loučí. Zejména, když vidí, že ta dobrá věc je nevyužita.
      Třešenka vypadá moc hezky. Ale opravdu, jestli bude příležitost, hrrr na ně!

  8. Já to pořád říkám, že na většině úřadů, které rozhodují o lidech, sedí lidi – nelidi. Místo aby se starali o to, aby všechno fungovalo v zájmu obyčejných lidí, dělají naschvály, cpou si vlastní kapsy a škodolibě zírají, jak na to všichni doplácí. Já bych teda rozhodně ty třešně očesala, hezky po ránu, dokud všichni spí. A jak by mi z nich ta bublanina chutnala!

  9. Netřeba Ti už radit, udělali to ti přede mnou a navíc už to máš sama pěkně podchycené :-). Mně by bylo třešní na bublaninu líto, já buď rovnou do zobáčku nebo kompot …

    • Nadi, to poznáš rychle. Pokud strom bude stát, zatím je pozemek plonk, pokud se skácí, přijde stavba … tedy, je to jen má domněnka. V každém případě, škoda dobrého stromu!

  10. To je smutný příběh, ale všechno jednou přebolí a na všechno se dá zvyknout. Teď záleží nejvíce,co tam bude dál. Já, když jsem přišla před mnoha lety do naší prastaré chalupy, byly dokola samé louky, ty se po revoluci začaly prodávat, samozřejmě na rodinou výstavbu. Měla jsem takové zaměstnání, kde jsem se to dozvěděla první a setkávala jsem se i s novými majiteli-budoucími sousedy. Zpočátku mě to trápilo, z okna jsem viděla, jak se terén mění, jak chalupy rostou. Dnes už jsem si zvykla, možná že mám štěstí, protože všichni noví sousedé, většinou mladí lidé, jsou velmi příjemní a ohleduplní lidé.Tak ti, Naďo, přeji ať tam nepostaví něco obludného…

  11. Člověku občas nejde do hlavy, co tím chce Magistrát říct nebo spíš dokázat. Ani mě to v tomto případě nedochází. Chudák třešínka, takhle opuštěná, doufám, že to těm kosákům letos natřete :-).

  12. Je to k nevíře, co na úřadech sedí za lidi. Doufám, že tam někdo nepostaví obchoďák nebo sklad. Třešínka tam dělá rozhodně víc parády. Je krásná. 🙂

  13. I já jsem toužla mít na zahradě třešně, i zasadila jsem dvě, zaručeně k sobě se hodící, klejotoku odolné. No…třešně jsme nikdy nesklízeli, zato klejotok měly oba stromky. Pak jsem zjistila, že ani sousedům se třešně nedaří, nevím, čím to je.

  14. Nojo, všude je to stejné. Kdosi nenažraný si všiml, že by tudy mohly téct prašule. Ach jo!
    Abych řekla pravdu, taky sázím na místa, která najsou naše. Léta se je snažíme koupit, ale nemůžeme najít vlastníka. Kdosi už mi radil, abych ho pozvala do Pošty pro tebe, ten by teda zíral! 😀
    Na tvém místě bych asi pozemek normálně sekala a sklízela dál. Rozhodně je to lepší, než koukat na bodláky.

Zanechat Odpověď

