Óda na jaro

Kopie - jarnii Sluníčko ukazuje svým prstíkem jak mám špinavá okna, nemilosrdně nahlíží do všech koutů a vytahuje na světlo všechna ledabyle uklizená místa a říká mi: “Tak do práce, do práce, jaro tu bude co nevidět!” Na procházce s Elou mě v závětří příjemně hřeje do zad, ale za rohem mi svištící studený vítr připomene, že se zima své vlády jen tak nevzdá, však je stále čas jejího panování.

Ale málo platné, už je to ve vzduchu, jaro nakukuje škvírkou ve dveřích, chystá si zásoby zelené barvy, strachuje se, aby jí bylo dost, obhlíží stromy a keře,  zda nejsou moc zesláblé po sněhové nadílce a udrží tu záplavu květů, kterou jim mávnutím kouzelné hůlky jaro nadělí. První jarní kytičky procvičují svaly ve stoncích, aby se probojovaly studenou zemí a ty nejprvnější už vztyčily nad zem své bílé a modré hlavičky. Ještě chvilku a přijdou na řadu ty žluté, které tak rádi okusují naši kosáci. Ano, našim dlouholetým obyvatelům zahrady chutnají krokusy.

I zvířata jsou neklidná, jaro je pro některé časem jejich množení, takový zajíc březňák se už chystá na svět a kočky s kocourama vřeští jak porčení, čímž přivádějí k amoku naší hárající Elu. Jakmile kočky zařvou, přivede Ela své velké zdánlivě neohrabané tělo k mrštnému výskoku z pelechu a než jí stihnu otevřít dveře do zahrady, tak má naše dveřní sklo co dělat, aby ten nápor ustálo. Pomalu se probouzí hmyz, jestlipak letos nevyroste moc sedmikrásek, to by znamenalo, že v zimě zahynulo hodně broučků, jak vyprávěl pan Karafiát.

Malé holčičky chystají kočárky s panenkami, kluci svá kola a koloběžky a všichni dohromady – staří a mladí inline brusle. A milenci? Ti nedočkavě čekají na suché lavičky a oschlé meze. Tedy, jestli jim ta území nezaberou bezdomovci na spaní.  

Zima se ptá, co jsi dělal v létě, člověče, jaro se pak ptá, když vidí kolem sebe ten binec, co jsi to udělal, člověče?   

Výroba videa: Já

Fotografie bince v přírodě a jarní přírody: Já (mobil)

Fotografie Prahy: Já (fotoaparát)

Fotografie Doubravky řeka v lese), krokusů, třešňových květů a zlatého deště: Internet

Fotografie nahoře: Já (mobil)

40 thoughts on “Óda na jaro

  1. Jaro se nám pomalinku, ale jistě blíží. Opravdu začíná nakukovat a říká si „Co jsi to zase udělal?!“ To máš Naďo pravdu. Když sleze sníh, vypadá to všude jako jeden velký odpadkový koš. 😦
    Video máš pěkně udělané a k tomu zpívá ještě mistr. 🙂

    • Však to nic není, Blanko, až to budeš potřebovat, zvládneš to jako fík. Ono se tím ušetří místo na stránce, pohodlný program je Picasa 3.8, zkus to! Díky za uznání, to potěší.

  2. V sobotu jsem se po dost dlouhé době ocitl doma za slunečního světla a bylo to procitnutí veskrze nepříjemné, když jsem se rozhlédl kolem sebe. Jaro se mi pěkně juklo na ty chomáče prachu vůkol, tak mi nezbylo nic jiného než plivnout do dlaní a vykoupit se z období zimy manuální prací :-).

  3. Ty květinky vložené porůznu do videa, to je jistě ten staronový v Česku vyšlechtěný druh, doufám že se nám tím nezaplevelí po jaru, naše krásná pole, zahrádky a louky a že naši představitelé nebudou nutit ty chudáky, co mají už takhle traumata z toho že nemají práci aby šli něco napravovat a uklízet, vždyť už takhle mají pocuchané nervy a co ještě, kdyby museli opravdu vzít do rukou nějaké to nářadí.

  4. Měl bych namazat svoje kolečkové brusle, zdá se.

    Jaro pro mne začíná zlidvělým popěvkem:
    „Nalejvaj se pupence,
    nalejvaj se mraky,
    a já nejsem pupenec,
    ani mrak,
    naleju se taky“

    P.S.
    Fredy žije.

    • Super song!
      Fredy žije? To jsem ráda, dlouho jsem neviděla žádný poetický oulett od něj… Už jsem myslela, že zanevřel na blogový svět!

  5. Jak se tak dívám, měla bych se na této stránce stavit asi za týden. Sluníčko u nás sice svítí, ale mrazík se stále drží. Z okna vidím sem, tam sněhový ostrůvek. Sluníčko tak akorát poukáže na špinavá okna. To já zase vidět nemusím. Ale na jaro se už moc těším.

  6. Taky mě vždycky zarazí, co všechno se objeví, když zmizí sníh. A to teď nemyslím kytičky, ale plastové láhve, různé krabičky a jiné odpadky vyházené kolem cest a v lese. Sluníčko je u nás jaksi mrazivé, ale ta špinavá okna a různé zákoutí, ukazuje docela dobře. Taky s tím budu muset něco udělat, než začne práce na zahradě.

    • Pro Mirka a vlastně i pro Jarku, prostě pro všechny, co jim nejde tady to video otevřít. Jelikož tam Naďa přidala píseň od Pavarottiho, vyhodnotí to jako pirátství a na tomto webu to nespustíte. Při kliknutí na video se objeví text:
      Toto video zahrnuje obsah od partnera Sony Music Entertainment. Přehrávání na určitých webech je zakázáno.
      A pak tam je ještě podtržené: Přehrát na webu YouTube.
      Takže buď klikněte na ten potržený text, nebo vpravo dole na tom přehrávači videa je na spodní liště logo YouTube a když na něj kliknete, video se vám otevře právě na tomto serveru.
      Přeji mnoho zdaru.

      • Taky díky za technickou radu, rovněž jsem napoprvé neotevřela video.
        A mám ještě jeden problém. Třeba někdo ví, jak na to. Přestalo mi fungovat RSS. Prostě mi neukazuje nové články, i když mám nastavený odběr kanálu. Dřív mi ukazovalo články tak s jednodenním zpožděním, teď vůbec.

        • Že by zase někde začal řádit virtuální šotek?
          Mirko, málo informací. Jsem jako E.T., potřebuji víc informací. Jaký používáte prohlížeč, jaký typ RSS čtečky? Já třeba používám Operu 11 a nemám nainstalovanou speciální RSS čtečku, ale nahoře v adresním řádku napravo je ikonka RSS a tam to mám nastavené a Opera má spoustu doplňků, takže se mi to vše stahuje do Pošty. A také záleží na nastavení. Možná máte nastaveno kontrolovat jen jednou za den. Mělo by se to dát nastavit na častější zjišťování. Nebo prostě kliknout a aktualizovat sama manuálně. 🙂

          • No, mě fakt asi nezbývá než aktualizovat manuálně :-). Ale přesto se jdu podívat, co mám nastaveno a jestli to jen kapku půjde (teda mně:-), přenastavím. Prohlížeč Opera nemáme a kdybyste mě zabil, tak si ale nevzpomenu, jaký máme (v tuto chvíli; až se k ránu vzbudím, budu to vědět přesně :-). Díky za radu.

  7. Taky mi nešlo video otevřít, holt, kdo pozdě chodí, sám do ní padá. 😀 Dnes u nás zase krásně svítilo sluníčko, ale foukal studený severák, takže se jaro konalo jen pohledem přes naše špinavá okna. Ještě ale vydržím a pustím se do nich až v dubnu, aby byla čistá na Velikonoce. 🙂 Vidím, že máš zas nové okolky, naposledy byly zelené, jsem zvědavá, čím překvapíš zítra. 😀

    • Jsem toho psal víc, jsi mne předběhla s pomocí na video. Včera čerstvě po přidání článku to fungovalo, jenže ono si to všechno očuchá a vyhodnotí jako pokus o pirátství a už to tady nepřehraješ, musíš přímo na YouTube. 🙂 Hezký večer Naděnko.

      • Díky, Pavle, příště si musím vybrat něco jiného. Věděla jsem, že to nebude tak jednoduché s tím Pavarotti, ale bylo to trochu narychlo. Jelikož mám na HDD binec, tak mám písničky všude možně a tak jsem u sebe v tu chvíli našla jen toto 🙂
        Díky za technickou pomoc!

  8. Výborný článek, u nás je asi nějaká doba časového bezvládí, ani ryba, ani rak, všechno je hnědé a šedé. Žádné kytky, žádná tráva, žádné nalité pupeny na větvích, žádné zlaté deště ani první sněženky. Hnědo a šedo, povadlo. Tak mě potěšily ty první jarní doteky z tvých slov…
    A musela jsem se pousmát, když jsem četla první slova o sluníčku a úklidu:
    „Sluníčko ukazuje svým prstíkem jak mám špinavá okna, nemilosrdně nahlíží do všech koutů a vytahuje na světlo všechna ledabyle uklizená místa a říká mi: “Tak do práce, do práce, jaro tu bude co nevidět!”

    Musela jsem se pousmát, protože jsem si vzpomněla na jednu předvánoční radu: pokud vám slunce ukazuje šmouhy na oknech, dlažbě nebo kuchyňské lince, zatáhněte žaluzie!

  9. A video jsem si odklikla přes Youtube (aby se nepotentočkovali, však s tím nekšeftuješ, taky jsem měla několik takto stoplých videí), a máš je moc pěkně udělané, krásné fotky, moc se mi líbila ta třešňová (nebo broskvová?) větvička, obalena květy, taky potoky a zlatý deště, výhled na řeku a parníky, a do toho úchvatné záběry na poházené plechovky, binec u popelnic a celkově odvrácená strana mince.
    No jo. I takhle je u nás… bohužel.

  10. Také u nás v Benešově se jaro hlásí. Já se těším hlavně na ty žluté kytky, mám nejvíc ráda žlutou :-). Jo, a video jsi vyrobila pěkné, postupovala jsem podle návodu a shlédla. A všimla sis, v jaké ho máš společnosti? Petra Paroubková: Óda na manžela; Kabáti: Óda na konopí :-)…

  11. Dobrý večer přátelé. Při čtení vašich komentářů sundavám brýle, hledám klapky na uši, dělám že nevidím neslyším, kytkám říkám, jen ještě spěte holky, skrátka a dobře se mě do toho jara nechce, přesazování, uklízení, ne ne ne, ještě ne, letos mám lenoru a jarní celoroční únavu, máme tady ještě třicet cenťáků sněhu, sice je už dlouho sluníčko a za sklem i hřeje, přes den už netopíme skleník to vytopí, ale jsem ještě zabrtníkovaná a ze zimního pelíšku se mě nechce, nebudit prosím. Anna

  12. * zarox, ještě je opravdu na macešky brzy, však píšu, že jaro jen pokukuje přes dveře a na svoji vládu se teprve chystá 🙂
    * Pierre, těšíme se, těšíme, ale prý má zase mrznout, inu zima nám to ještě předvede!
    * Anno, ještě klidně spěme, zima se jen tak nevzdá, ale to jaro už je nedočkavé a my s ním 🙂

  13. pro mě začíná jaro, když se objeví podběl. No, ale jinak jsi fakt šikovná, jen mi to nešlo otevřít, až pak na té adrese, cos poslala Mirkovi.

Zanechat Odpověď

