No, nejsem já zmatkař?

lednicka Naše desetiletá lednička si usmyslela, že do toho všeho élentu co zde je, že nejenže bude chladit málo, skoro nic, ale že bude vylévat své odmražené námrazy na své dno a ne hezky spořádaně otvorem pro tuto činnost určeným. Ačkoliv jsem otvor pro jistotu několikrát vyčistila, vedla si svou. Vyslechla jsem několik historek, že tamti a támhleti měli tu samou závadu, že vrazili spoustu peněz do opravy a pak si stejně museli koupit novou, tak jsem milé svéhlavé ledničce řekla: “Dobrá, jak chceš, půjdeš z domu.” Na internetu jsem si našla jednu cenově příjemnou fešuli a zkonzultovala s dcerou, jak se na to kouká ona. Spráskla ruce a sdělila mi, že se takových ledniček chtějí obchodníci zbavit, protože má jenom áčko a já musím chtít áčko s dvěma plusama. Jelikož ráda vybírá, nechala jsem to na ní, už mně to vybírání přestalo bavit.

Po nějaké době přinesla vítězně ledničku, která odpovídala mým představám, co od ní požaduji, cenově dostupnou, zn. Liebherr,  s áčkem i s dvěma plusama. Skvělé podmínky dodavatele říkaly, že mi zdarma:

– vynesou lednici po schodech kam budu chtít,

– ji usadí na místo a zapojí,

– odvezou starou ledničku pryč

– a ještě ke všemu je u toho i zdarma doprava.

Obratem jsem ledničku objednala, uzavřela půjčku s Home credit a těšila jsem se na dodávku. Dodavatel mi příjemným mužským hláskem telefonoval třikrát, Home credit mi telefonoval příjemným ženským hláskem dvakrát. Poprvé mi dodavatel zavolal v jaké je fázi má objednávka, podruhé mi volal, abychom se domluvili kdy mi ji přivezou a potřetí mi volal, že už jedou a během hodiny budou u nás. Home credit mi volal poprvé zda jsem obdržela potvrzenou smlouvu a podruhé, zda jsem obdržela zboží. Byla jsem v dobrých rukou krále Miroslava, eh, co to plácám, ve starostlivých rukou obchodníků, jak to má být.  

Nastal den dodávky mé stříbrné krasavice. Sedím si v pohodě, čekám na dovoz nedočkavě a spokojeně, jak jsem všechno připravila a zvládla, když mě náhle napadlo: Kristejéžiš, kolik vlastně ta lednice měří na šířku? Vždyť ta stará byla v místě na knopík. Vyřítila jsem se s metrem, přeměřila starou lednici a nahlédla na stránku, kde byly parametry té nové a udělalo se mi malinko nevolno. Jo, ta nová potvora je o něco širší. Pobihovala jsem s metrem, strkala do vedlejší skřínky, jenže ta zas byla na knopík s jinou skřínkou. Jen něco málo zbývalo do příjezdu lednice, když jsem horečně vyklízela skřínku, posouvala ji o kus dál strk sem strk tam, svým baculatým bokem, sounož nadskok, abych nakonec těsně před příjezdem, zničená a vytřeštěná nastrkala tam, kam jsem ji nastrkat chtěla.

Konec dobrý, všechno dobré. Kluci byli šikovní a ochotní, lednici vybalili, obal si vzali zpět, vynesli na místo, osadili, vyrovnali, zapojili, poučili mě jak a co, vzali starou lednici a odjuchali. Nezbyl po nich ani papírek, tedy mimo návodu, záručáku, faktury a montážního klíče na nožičky lednice. Přesně tak jak stránky obchodníka slibovaly, tak se stalo.

Ale řeknu vám lidičky, ještěže jsem ten prostor stihla rozšířit, fakt by se ta nová nevešla.

hausfrauu

Obrázky, jak jinak, vypůjčené z internetu.

23 thoughts on “No, nejsem já zmatkař?

  1. No jo!Technika je náročná 😉 Ale deset let, to je úctyhodný věk pro ledničku! Už si zasloužila odchod do důchodu…
    No, snad ta nová poběží tak, jak má. Jen vrtím hlavou nad ochotou obchodníků… nějak se mi to nezdá… že by to opravdu bylo možné? 😀 No, nic. Hlavně že vše proběhlo v klidu, a že se lednička vešla 😉

  2. To len teraz je desaťročná chladnička stará, prvú sme mali doma funkčnú snáď vyše 20 rokov a u svokrovcom aj viac ako 30. Ale pekné od Teba, že bojuješ proti kríze, svojím nákupom si dala prácu množstvu ľudí.:-)

  3. Jo, Blanko, to ještě byly ledničky a nejen ledničky vyráběné na tolik let, dnes to tak běžné není. Nábytek si lidi pořizovali na celý život. No a babička Boženy Němcové měla sukni padesát let 🙂
    My jsme měli na ledničky nějak smůlu. Kdysi s Calexkou, anžto se v té době takové přístroje opravovaly a i ty opravy byly drahé, pamatuji jak jakýsi melouchář napouštěl snad celý den medium pro chlazení či co a pak to nějakou dobu ještě fungovalo.
    Ale jsem ráda, že jsi ocenila moji snahu v boji proti krizi. Až doplatím ledničku, tak svůj boj povedu dál, protože si vezmu na půjčku ještě pračku 🙂

  4. no, to mi připomíná, když jsme my kupovali před deseti lety ledničku. Vybrali jsme, všechno zařídili, druhý den ráno ji měli dovézt. Najednou mi došlo, že je asi moc vysoká, teda, v kuchyni by byla až do stropu – máme v našem baráčku nízké stropy – ale že když ji budou tahat dveřma, ty jsou nižší a když se lednička nakloní, tak má tu úhlopříčku ještě delší než výšku, a že se tam prostě nenarovná. No jo, měla jsem pravdu! tak jsem tam volala a oni, představ si, mi přeobjednali o deset čísel nižší, levnější, a za ten rozdíl mi přivezli varnou konvici (peníze už byly složené, tu výměnu zařídili ve skladu). Fakt super! Po deseti letech odešel kompresor, naše nová lednice je už rovnou o těch deset čísel menší.

  5. Nám lednička zatím slouží, není ještě tak stará. Je ale fakt, že dřív ty věci byly nějaké bytelnější a víc vydržely, dnes to u spousty nových výrobků vypadá, jak kdyby byly plánovány, jen na jedno použití. 😦 Vytvoření dostatečného prostoru pro novou krasavici, jsi zvládla na jedničku, i když to musely být nervy a fofr. Tak ať ti dobře slouží. 😀

    • Tak to jsi měla štěstí – jak na dobré obchodníky a služby, tak s tím místem.
      Jaruško – ony se ty výrobky fakt asi dělají na jedno použití, nebo na co nejkratší dobu. Kdyby vydržely 20 let, polovina lidí by byla bez práce – výrobci, subdodavatelé i obchodníci. Myslím, že je to záměr.

  6. * Zuzko, mělas tedy kliku jako hrom, tak jsi taky zmatkářka jako já 🙂
    * Díky, Jarko, vypadá velmi sympaticky 🙂
    * Evo, dodavatel je z Českých Budějovic, určitě u něj objednám i tu pračku, nákup skutečně tak jak má být.

  7. Kydž jsme kupovali kdysi na novomanželskou půjčku ledničku, a půl roku poté kuchyňskou linku se skříní na ledničku (neměla zadní stěnu a na vršku byla ještě zavírací skříňka), tvrdili nám, že se tam vejdou všechny tehdejší typy lednic Calex. Nevešly :-). Pouze jeden štíhlejší typ v licenci Zanussi.
    Nezbylo mi než postavit ledničku vedle skříně. Skříni jsem potom kvůli větší stabilitě přidělal zadní překližkovou stěnu, dovnitř nadělal police, natřel nové díly podobnou barvou jako umakart linky a měli jsme v lince ještě jednu a to otevřenou skříň.

  8. Nesdílím názor „Tajnůstkářky“, že ledničky jsou dělané na deset let. My zde v Kanadě ( a nemyslete si, že jsou zde kvalitnější výrobky než u vás, všechno jsou to šunty made in China) těm zařízením jako na př, myčka na nádobí, mrazák, lednička, sušička, pračka atd říkáme appliances (eplájensis). I když každý tvrdí, že to už nééni jako to bejvalo, (Tato poznámka mně vždy přivádí k šílenství) že neska nic nevydrží. Dle této poučky před sto lety vše vydrželo tisíciletí a za dvacet let lednička vydrží čtrnáct dní. Koupili jsme mrazák, když se nám narodila starší dcerka Barbara tedy 41 let tamů nazád. Mrazák funguje dodnes. Pračku sušičku jsme měli 23 let, a možná, že funguje dodnes, barák i s těma krámama jsme prodali. Čili ty soudy, že už není jako bejvalo je totální blbost Tajnůstkářko, ODPUSŤ!!!!!Jinak jsou to krásné pocity, když odjedete na dovolenou a mezitím je delší výpadek proudu a když přijedete domů, uvítá vás příjemná fragrance zkaženého masa a ryb linoucí se z mrazáku….

  9. * Díky, Janah
    * No vida Oto, jak jste šikovný, umíte si dobře poradit!
    * Ale Honzo, ty výrobky, které uvádíš sis přeci pořídil právě v té době, kdy byly dělány s daleko delší životností. Tajnůstkářka se zmiňuje o současné době. I v současné době lze nalézt kvalitní spotřebič, který s tebou jde dlouhá léta životem, ale musíš vzít v úvahu, že se věci vyvíjí a taková spotřeba energie jako měla lednička před lety je dnes nahrazena výrobkem s citelně omezenou spotřebou. I to se musí vzít do úvahy. 🙂
    * Výběr z mého archivu vyšel v knížce, Anno. Viz rubrika :Něco o mně“ 🙂

    • Rozumím, co říkáš Naďo, ale asi jsem se špatně vyjádřil: Když jsme kupovali ten zmíněný mrazák TEHDY se říkalo, že už to nééni vono, to dřív… to jsem měl na mysli. Tehdy mi říkal soused,že ty mrazáky dnes nic nevydržej, to jeho už funguje 22 let…ale tady záleží na zkušenosti jednotlivce. Například kvalita amerických aut z let sedmdesátých a osmdesátých se naprosto nedá srovnat s kvalitou aut dnešních. Tehdy se auta rozsypala za 8 let. Ale jistě, lidé budou argumentovat o opaku. Nic méně ti přeju, aby ti ta lednička SLOUŽILA DLOUHÁ LÉTA!!!!

  10. Tak ať nová lednice hezky šlape. Jsem skoro až překvapená takovou ochotou a starostí ze strany obchodníků :-). Zvlášť, když je to všechno zadarmo, musí člověk zákonitě cítit lehké podezření.

    • Milá (milý) Ratusko, nepodezříval bych nikoho, kdo je nadmíru ochotný (v byznysu). Když mi odpustíš následující poznámku – dosud jste byli zvyklí na bolševický hulvátov a dnes vám ochota připadá podezřelá. Ona i ta ochota a ty všelijaký „zadarmo“ zadarmo nejsou. Ceny výrobků jsou takové, aby pokryly i tuto ochotu. U nás se tu říká: „There is not such a thing as a free lunch“ což česky znamená – žádná svačina není zdarma – čili u vás – ani slepice nehrabe zadarmo.
      BTW, proč většina z vás používá aliasy? Čeho se bojíte?
      Slyšel jsem že StB už neexistuje!!!

      • Nevím, Honzo, co myslíš tím „aliasy“, ale pokud jsou to různé přezdívky a zkratky a názvy v přihlášení, tak je to proto (alespoň u mne), že kliknutím na ten „alias“ se hned otevře blog, kde píšu (a je to kratší než celé jméno a příjmení). A na onom blogu (jak jsem si všimla u většiny ostatních) už pak přesné info, často i s fotogragií a „životopisem“ je :-).

  11. Také se občas zaraduji a zároveň zarazím nad ochotnými lidmi :-). Když jsme měnili kuchyň, nabídku nám vytvářela taková mladá, milá dívka. Občas ji v Benešově potkávám, samozřejmě si mne nepamatuje, ale já mám chuť ji zastavit a pokecat :-).

  12. Úplně si umím představit tu paniku, která tě zachvátila. Ale naštěstí vše se v dobré obrátilo a můžeš se těšit z nové krasavice.
    Ze zkušenosti můžu říct, že ačkoli prodejci (nebo třeba číšníci) bývají leckdy protivní a neochotní, s řemeslníky nebo „stěhováky“, co ti přivezli lednici, mám dobré zkušenosti. Nevím, čím to je, ale bývají veselí a nápomocní. 🙂

  13. Naďo, ať ti lednička slouží dlouho k tvé spokojenosti.
    My jsme kupovali novou před Vánocemi po 16 letech provozu té dosavadní – odešla do věčných lovišť.
    Připlatili jsme si za komfortní dovoz a donesení až do bytu. Když pán přijel, řekl mému synovi a vnukovi, ať mu jdou pomoct. Tak lednici složili z auta, on jí milostivě dovezl pod schody a rozloučil se. Před odchodem mi ještě dal papíry a prohlásil, že jí nesmíme 24 hod. zapínat neb stála někde ve skladu. Já jsem byla vynervovaná ještě ze zhroucení staré lednice, že jsem se nezmohla na slovo.
    Važ si dobrého zacházení s tvojí lednici a ochotou prodejce.

Zanechat Odpověď

