Muži se dělí na dvě základní skupiny

mudrpirk Na ty, co se narodí s kravatou (motýlkem) na krku a na ty, které tyto ozdoby přímo nenávidí a když si musí kravatu či motýlka uvázat, tak bědují a při nejbližší příležitosti, např. když v divadle zhasnou světla, tak si ji ihned sundají, aby až se rozsvítí na přestávku, kravatu (motýlka) opět na krk uváží. Samozřejmě to jde pouze sedí-li v loži.

Můj muž má fotografii z dětství u vánočního stromečku, kde s bratrem pózují pro fotografa  v kravatě. Vyprávěl mi, jak trpěl, naříkal, kravatu strhával, ale nebylo mu to nic platné, jeho matka dle své představy správných gentlemanů, které porodila, věděla přesně, jak mají být její synci na Vánoce oblečeni. Důkaz je na té fotografii, kterou bych vám ráda ukázala, ale bohužel se u nás doma nenachází. Nevím co mu rodiče slíbili, či čím mu vyhrožovali, ale na té fotografii se směje, jakoby se pro nošení kravaty narodil.

Samozřejmě, že když chodil do tanečních, tak musel mít  motýlka, ale v té době měl léta ovlivněná přírodou, kdy byl tak natěšený z děvčat, že až tak netrpěl.

Za celý náš společný život měl kravatu opravdu výjimečně, kde ji mít musel a využíval vždy nejbližší příležitosti, jak se jí zbavit, ještě než jsme došli domů.

A nastojte, jeho synek tuto vlastnost po něm zdědil. Už jako malé dítě, když jsme šli do divadla se sestrou a jejím stejně starým synkem jako byl ten můj, tak oba kluci byli vycídění, pečlivě učesaní, slavnostně oblečeni, což vydrželo Martinovi po celý sváteční večer, ale Danovi jen do prvního posazení na křeslo. Vlasy se mu na šošolce zvedly, ulízaná patka se naježila nad čelem, košile povytáhla tu i onde, knoflík na krku byl bleskurychle rozepnut, zkrátka z pečlivě vyupraveného chlapce se stal chlapcem rozvrkočeným. Máme doma fotografii obou bratranců, kloučků tak tříletých, kdy jeden stojí důležitě s novinami v ruce a druhý v ruce třímá prázdnou láhev od piva. Není složité uhádnout kdo je kdo.

Jsou muži, kteří bez kravaty nevytáhnou nohy z domu, jsou tací, kterým kravata vůbec nevadí. Jsou dokonce i tací, kteří nevyjdou bez motýlka, jako pan MUDr. Jan Pirk, kterého jsem v létě potkávala na chodbách nemocnice. Toho bych si bez motýlka už nedokázala představit. Vsadím krk, že má z dětství fotografii, na které má v ruce buď vědecký časopis, či odbornou knihu 🙂

jirka11

Nahoře: MUDr. Jan Pirk – vypůjčeno z internetu

Dole: Můj muž vlevo, ten s těma kšandama, vpravo jeho sestřenice Mánina, nejmenší je jeho bratranec Kája. Bohužel foto z Vánoc má u sebe mužova matka.

37 thoughts on “Muži se dělí na dvě základní skupiny

  1. No jo, muži jsou různí, že? 🙂 Ale je pravda, že kravata či motýlek jim sekne. Stejně jako, alespoň trochu, upravená košile. 🙂 Někteří to vědí a neváhají toho využít, ale jiní… no, co si budeme povídat. Říká se ale, že se má nosit to, co nám je příjemné, tak proč se nutit do kravaty, když mi to nedělá dobře… 🙂 Uznávám, že je chápu.

    • Ale jednoho takového v růžové košili, přesto a stále i když je to dnes již scvrklý dědeček, ve filmu Zvíře je to Belmondo, miluji.

  2. Už v mládí, ale i teď je takový muž s motýlkem či kravatou mojím vysněným ideálem, jedna moje přítelkyně tomu říká čekání na prince s bílím koněm, a ani já jsem se v mládí toho prince nedočkala, manžel ten má přímo alergickou reakci, syna jsem neměla, ale chudák vnuk, to odnášel v plné parádě, jak píšete, hlavně o vánocích, svátcích a různých prezentacích, kdy se babička snažila předvést svého vnuka, ale níííkdy se mě to nepodařilo, tak jak bych si to představovala a můj vnuk to považoval, samozřejmě za drezůru a byl na to také alergický.

  3. Oblek, kravatu, motýlka, nosím pouze v nutnosti. Patřím tedy k té sortě neupravených. 😉
    Na základce to bylo podobné, jako u vás Naďo, oblékli mne do oblečku, ulízali patku……no moc dlouho to nevydrželo. Přišla puberta a to byl konec. Patka se změnila na pěšinku uprostřed, vlasy rostly a rostly, košile jsem nosil, ale takové ty rozevláté, doma obatykované a rozhodně ne zastrčené v kalhotech. Dnes je prakticky stejná situace. Raději sportovnější střih oblečení a musím se v tom hlavně cítit pohodlně. 🙂

  4. Kravaty taky nemám rád, a nikdy jsem neměl. dokud to jde, nenosím ji. Jako dítě jsem byl nucen na různá představení nosit kravatu na gumičce.

  5. Musím se přiznat, že mě se také líbí muži, kteří chodí upraveni a nosí kravatu či motýlka. Můj muž i můj syn patří do té druhé skupiny – kravatu jen na dobu nezbytně nutnou a pak s ní pryč. A přitom jim to tak sluší.

  6. Ta fotka dole je nádherná. Miluju dobové momentky. A tvému muži to sluší už jako malému klukovi!
    S kravatou ani motýlkem jakožto ženská zkušenosti nemám, jen občas obdivuji ty vzory, protože některé jsou opravdu divoké. (Stejně jako obdivuji vzory na deštnících, jsou to detaily, ale jak nádherné!)
    Asi chápu, že to škrtí. Ale fakt je, že upravený chlap s kravatou vypadá elegantně. Neupravený s rozhalenou košilí zase správně drsňácky. (Ale většinou to kazí pivní mozol…)
    Děsně moc se mi líbí chlapi v klobouku. Ale to už je skoro na vymření… vlastně, chlapa v klobouku jsem enviděla už pěkně dlouho, mimo filmů.
    P.S. díky za ten odkaz na video – nachytávky důchodců. To byly opravdu dobré nachytávky, zírala bych stejně šokovaně a nevěříctě jak ti mladí… tady naštěstí jako nezúčastněná jsem se skvěle bavila.

  7. Patřím také spíše k těm ležérním typům oproti těm škrobeným a kravaty či motýlky jsem nosil jen tam, kde to byla nezbatná společenská nutnost.
    Tuto nutnost jsem začal obcházel, zvláště pak, když jsem se dočetl v lékařském časopise, že kravaty jsou vrcholně nezdravé, (asi jako kdysi šněrovačky pro dámy), protože omezují přítok a odtok krve do mozku. Navíc jsou kravaty jen nadutým sybolem mužství v podobě penisu…

  8. Koukám, že nás, kteří nosí kravatu a motýlka jen příležitostně je tu většina. Byla doba, kdy kravatu vyžadovalo mé zaměstnání denně.
    Marek Eben zpívá v jedné písni: „Zavaž, a utááááhnií…“
    Jak vypadám s motýlkem, který patří k výbavě pěveckého sboru třeba zde (dole na kraji)

    Trochu prkeně, ne? 🙂

  9. Já nevím, ale před muži v kravatě mám jakýsi respekt a tak trochu nedůvěru. Víc se mi líbí chlapi sportovně oblečení, v kostkované košili s rozhalenkou a v riflích. Ale uznávám, že do divadla a na plesy kravata nebo motýlek patří.

  10. Na kravatách a motýlcích nebazíruji a bude to asi tím, že sama preferuji oblečení pohodlné a sportovní. Muž v obleku, je pro mě jakoby z jiné společnosti, do které nepatřím. Můj manžel si obleče šaty a kravatu, jen ve vyjímečných příležitostech, kdy je takové oblečení opravu nutné a jak čtu předchozí komentáře, řadí se tímto ke dlouhému zástupu, těch ostatních. 😀 Ovšem MUDr. Janu Pirkovi, to fakt, sekne! 😀

  11. Souhlas. Pak jsou ještě muži, kteří jsou k nošení vázanky donuceni – chudáci malí byznysmeni;). Můj děda je ten typ, který si bere kravatu, i když jeho vnoučata přijdou na nedělní oběd 🙂 Nedá si to vymluvit. Kamkoli do společosti, mezi lidi – kravata nesmí na dědečkově krku chybět.
    P.S. Ano – houloubci byli zachyceni na Hájích, potěšilo mě, že to někde poznal:)

  12. Můj dědeček, nosil vždy kalhoty a košili, vyšel-li ven, vzal si sako. V neděli nosíval košili bílou s motýlkem, ať seděl doma či ne.
    Manžel nosí kravatu běžně a do práce dřív chodil v obleku, tady si ho však po třech týdnech pobytu pozvali na kobereček a oblek mu zakázali! Povolenou má pouze košili s kravatou. Prý to tu není zvykem 😦 Sami jsem si toho povšimli, když si muži vyznamenaní králem chodili pro ta vyznamenání v džínách!!!!

    • To snad není pravda, co je to za idioty, ta jeho firma? Nakopal bych je někam a buď si nosil, co se mi líbí, nebo se s nima buď rozloučil nebo snížil pracovní výkon o desítky procent. Předpokládám, arogantní blbečci v riflách či čem 🙂

  13. Když si můžu vybrat, kravata s oblekem skoro vždy prohrávají s ležérnější variantou. Na druhou stranu, nenaskakuje mi z nich kopřivka a pár let to taky patřilo k mému běžnému pracovnímu oblečení. Záleží vždycky na příležitosti a na společnosti.

  14. Dnes není vcelku o čem diskutovat, jen přidávat komentáře, jak to vidíte sami , za což vám moc děkuj. Čtu si vaše názory a je legrační, jak vznikly dvě skupiny. Kravaťáci a nekravaťáci. Možná v malinké podskupině stojí typy jak Petr, že jim je to vcelku jedno, ale hlavní skupiny se hezky profilují 🙂

  15. Jsem typ kluka, který má rád oboje, Nní nad to, když si člověk v letních vedrech může obléci casual (kežuel) což je pohodlně s košilí nezapnutou u krku a kraťasy. Jinak na všelijaké formální sejití, divadla, koncerty, rád se oblíknu do gala, a k tomu patří kravata či motejl. Jsem tedy kravatový schizofrenik.
    Trochu odbočím: jedna diskutérka se zde zmínila o mužích v klobouku. Klobouk, který se nosil zhruba od let dvacátých do začátku let šedesátých považuji za velice elegantní doplněk oblečení. Po bláznivém „Karáskoví“ (pamětníci jistě ví o čem mluvím a ti ostatní, nechť si o něm dají vyprávět) tedy v době, kdy jsem TEORETICKY dostal rozum jsem měl klobouk v mém inventáři. Na ten jsem si potrpěl, zrovna tak jako na motýlka, když se šlo na koncert do Smetanky či do Rudolfina blahé paměti.
    Co mně dohání k šílenství jsou ty idiotské čepice, které se nosí dnes a které zamořily celý svět, myslím ty čepice s tou páskou vzadu a ve předu s tím zakrouceným kšiltem, z podkterého vykukují ty vykulený oči. Ta hroznost doufám a věřím nebude mít dlouhého trvání, i když mám strach, že po ní přijde ještě něco horšího…..

  16. Ohledně dělení mužů a klobouků. Ráda se muži zaobírám, mám je ráda neboť jsem orientována na mužský. Z toho plyne i článek, který jsem spáchala před lety, a který v sobě zahrnuje nejen dělení mužských do různých skupin, ale i zaobírání se nošením klobouků. Neboli dva v jednom. http://sites.google.com/site/bigbrutt/Home/muzi-moda-a-ja-aneb-od-karla-caslavskeho-az-po-myrona
    Klikněte na odkaz a nic nedejte na hlášku: „Je nám líto, ale požadovaná stránka nebyla nalezena.“ a klikněte pod tímto nápisem na název článku: Muži, móda a já, aneb od Karla Čáslavského až po Myróna…

  17. Kravaty! Kolikrát už jsem o tom psal, pocházejí z dob stařičké monarchie (R-U); když šli chorvatští mládenci do války (Chorvatsko = Croatien; odtud název „kravata“), tak jim jejich děvčata dávala v upomínku pestrý šáte. Hoši si jej vázali kol krku. Na bojišti to popatřili marniví Francouzi a hnedle z toho byla móda.

    Není nad nedbalou eleganci a provázek místo opasku.

    • Ach jo 😦 Až na to, že tehdejší kravaty vypadaly zcela jinak než dnes, že? Alegance, neelegance, hlavně, že jsi tlusťoch, a tipl bych si, že je člověku z tebe nevolno, co? Hlavně zapadnout do davu a nevystrkovat rúžky. Jen tak dál, ty to asi tak někam dotáhneš 🙂

    • Cibule ať zlaté či stříbrné si zhraáli mnohdy i nějakou úlohu ve filmu. Např. „Vy neznáte Hadimršku“ a říkalo se jim tam „píďata“ a pak ještě teď si nemůžu vzpomenout jak se to jmenovalo, něco z lázní, myslel si že mu jeden pán ukradl hodinky, pronásledoval ho, vyrval mu je z kapsičky a pak se přišlo na to, že ty svoje hodinky měl v kapse a okradený byl vlastně ten druhý.

  18. Ať kravata nebo džíny, musí to mít šmrnc a styl. Pak je to fuk. Protože kolikrát spatně střižený nebo nepadnoucí oblek, nevhodná kombinace košile s kravatou … naseká větší paseku než třeba černý svetr a džíny. A klobouky? Absolutně pro. Vždyť takový muž v dlouhém flaušovém plášti s kulichem vypadá dost komicky.
    Zajímavý psychologický průzkum :-). Jak vycházejí poměry co raději „kluci“ a co raději „holky“?

  19. tak tentokrát se mi nejvíc líbí ta fotka dole. Ta je prostě skvělá!!!
    Kolem sebe nemám a nikdy jsem neměla kravaťáky, i když můj první manžel i ten nynější se oblékají rádi a celkem se jim to daří, kravaty nebyly nikdy jejich denní součástí oblečení.
    K poznámce Mirka o kravatě jako symbolu: to si tedy nemyslím, i když nad tím přemýšlím, souvislost nenalézám.

      • Naprosto nesouhlasím s tím, že by kravata byla škodlivá ve smyslu toho, že by omezovala průtok krve do mozku. Je úplně v pohodě, jenom správně uvázat :-). Na to, co dnešní lidé pijí a jedí za ‚sajrajt‘, a jak kašlou na své zdraví, nezní toto jinak, než jako výmluva pohodlných páprdů bez smyslu pro eleganci, aby obhájili své patrně velmi ležérní vzezření – každý ať si nosí, co odpovídá jeho nejniternějšímu přesvědčenía mentalitě, lépe než se přetvařovat, nicmméně omlouvat to takto nejapnými důvody, to bych raději nedělal :-).

  20. Mně osobně je celkem fuk, zda kravata či motýlek nebo nic. Byly doby, kdy můj muž chodil několik let v kravatě denně do práce, zvykla jsem si, ale spíš bych to nemusela. Klobouky se mi líbí a všimla jsem si ve Praze, že se začínají dost nosit – mládež je mívá, kluci i holky, a je to fajn. Já mám problém s něčím, co sem teda nepatří, ale když jsem to nakousla – mně vadí muži ve slipech, jinak mohou být oblečeni do čehokoliv :-).

  21. haha, rozesmál mě poslední příspěvěk, kdy si žena stýská, že se jí nelíbí muži ve slipech 😀 :D, nedávno jsem se s kýmsi přela o mužích v ponožkách a sandálech … trochu je mi mužů líto, maminky jim celé dětství dávají slipečky, ponožtičky do sandálků… a pak přijde marnivá žena a je zle 😀

Zanechat Odpověď

