Pokus o psaní na zadané téma – Láska k Zemi

dancin-tree Na zadané téma jsem psala naposledy, drahně to již let, ve škole.  Po přečtení zadání mě okamžitě napadla báseň Jana Nerudy – Jak lvové bijem o mříže (Písně kosmické), i když se v básni jedná spíše o touze lidí proniknout do kosmu.

Nastal čas, kdy je nám už opravdu Země malá, tak, jak čteme v Nerudově básni. Podstatnou část Země si ničíme sami a další část ničí přírodní katastrofy. V roce 2012 je předpovězen konec světa – tedy konec existence Země. Asi už lidstvo nestihne objevit novou planetu, ve které by byly podmínky pro život a tak už ke stěhování lidstva do bezpečí, nedojde. Doufejme, že předpověď nevyjde, i když pro to lidi dělají co mohou.

Pojem – láska k Zemi. se mnou nijak necloumá. Zní to vznešeně a nutí to i vznešeně psát. A to mi nejde.

Mám ráda moře, hory, řeky, rybníky, lesy, města, městečka, vesnice … zemi českou, domov můj.

Mám ráda zázraky přírody, když na jaře obroste holý strom, zazelená se hnědá tráva, pomalu rozmrzávající zemí se protlačí první kytky, zázraky zrození, i to co vymyslely lidské mozky, vyrobily lidské ruce ať už obydlí nebo sochy či obrazy, vlastně umění vůbec. A taky zemskou přitažlivost.

S trochou dobré vůle by se možná dalo říct téhle “slohovce” , že je zde psáno o lásce k Zemi.

Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebesům a jsme zde Zemí spjatí.

Nám zdá se, z hvězd že vane hlas: „Nuž pojďte, páni, blíže, jen trochu blíže, hrdobci*, jimž hrouda nohy víže!“

My přijdem! Odpusť, matičko, již jsi nám, Země, malá, my blesk k myšlénkám spřaháme a noha parou cválá.

My přijdem! Duch náš roste v výš a tepny touhou bijí, zimniční touhou po světech div srdce nerozbijí!

My přijdem blíž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bijem o mříž, ducha lvi , a my ji rozbijeme!

Jan Neruda – Jak lvové bijem o mříže (Písně kosmické).

kalabrie 081

Foto nahoře vypůjčené z internetu.

Foto moře v Kalábrii je mé.

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

17 thoughts on “Pokus o psaní na zadané téma – Láska k Zemi

  1. Dneska mám pocit, že ta noha, co cválá parou, je moje …
    Nestíhám a lítám.
    Lítám a nestíhám.

    Článek je to opravdu takový školní.
    A co S.K.N. „Kniha lesů, vod a strání“?

  2. Já nechci do vesmíru!
    Mně se líbí tady!
    Ale pravda je, že by to mohlo být lepší. Vzduch svěžejší. Tráva zelenější. Řeky čistčí. A jídlo a voda zdravější.
    A lidi by mohli přestat blbnout….

  3. I já mám ráda všechno to, co jsi Naďo, vyjmenovala. V těchto krásných dnech úplně srdíčko plesá nad tou krásou, kterou nám jaro nabízí… Žijme přítomností, buďme slušní lidé a vyhledávejme slušné lidi, je jich dost mezi námi.
    P.S. A stejně jsi mi tou básní připomněla jeden český film…

  4. Zajímavě se shodujeme na podobných tématech, o kterých přemýšlíme. Včera jsem si udělala hezký den – byla jsem s dcerami na dámské jízdě v Kutné Hoře (Vlašský dvůr). Cestou jsem se kochala krásami kolem a úplně automaticky se mi vynořila Seifertova báseň –
    „… když ale vidím na obzoru
    uprostřed kraje nízkou horu
    na nebi mráček běloskvoucí
    přestane srdci chvíli tlouci …“

  5. Babičko, ty máš krásný smysl pro humor, když malému stvoření naservíruješ Píseň kosmickou! Potěšila jsi mne, moc – myslím, že i takhle jednoduché, nevznešené sdělení, že máš Zemi ráda, úplně postačí k tomu, abych si řeklo: „A přeci tam nějací ti lidé jsou, co jí neškodí…“, víš? A to je, myslím, z hlediska kosmického vnímání vašeho hodně důležité! 🙂

  6. Ano, díky gravitačnímu zákonu je pro mě Země i ve svém pokročilém věku stále ještě přitažlivá :-). Určitě víc než nehmotné (a podle Newtona tedy i nepřitažlivé) předpovědi konce světa.

  7. Dokážeme se podívat až na počátek všeho bytí ve vesmíru, pan Neruda to ještě nevěděl, když psal své Písně kosmické, také ale dokážeme jiné věci, méně povznášející a pro lidstvo nelichotivé, a to pan Neruda také neznal a od lidství čekal, zřejmě daleko lepší budoucí věk, než jakého jsme se dožili, myslím že by nebyl moc nadšený dvěma světovými válkami, ani atomovou bombou, ani genocidami, ba ani ekologickou devastací země. Moc velikonoční téma to není, tak neodolám ho sem přidat, protože vše souvisí se vším, ptali se jednoho pána jak si představuje život věčný a vzkříšení a on, podle mne odpověděl velice moudře, jistě že ne jako spokojenou dušičku, někde na obláčku, ale jako lidstvo šťastné, a v tichém pokoji.A to je moje velikonoční přání. Anna

  8. já vždycky, když čtu tuhle báseň, tak si nemůžu pomoct, vidím Sováka, jak se ji učí a tluče tou svou hlavou…:-))

  9. Na nevelikonoční téma v čase prodlouženého volna (když obvykle pořád něco nestíhám) ještě teď půlnočně pospíchám (než to zapomenu), abych se podělil o právě čerstvou sdílnou vzpomínku na jedno zažité parádno. Totiž jak čas běží, budu muset v týdnu do knihovny jít vrátit tu knížku, jak nudlemi začíná a tak ji ještě znova prolítávám (když předtím jsem ji vzal skoro jedním vrzem – nadvakrát, jak jsem o tom už psal). Těch pamětnických sdílností by bylo docela hodně, ale tahle mě teď přímo praštila: ten senzační film z roku 1962 – Jazzová revue! Já ho viděl sedmkrát!! Když si čtu jména účinkujících, většina jmen mi sice už moc neříká (kromě Chubby Checkera a Chris Barbera ovšemže), já na ten film tehdy chodil hlavně kvůli té Helen Shapiro – takové jemné křehké dívčině, která když to ke konci filmu rozbalovala tak fantasticky „drsným“ hlasem, musel jsem na to jít znova a znova! A je to! Ještě prolítávám dál…

    • Břetislave, hezky se to čte, že se vám mé dílko líbí. Až si stáhnete film, uvidíte, že si na ostatní jména vzpomenete. I když je v angličtině, tak je to jedno, děj je jednoduchý a lehce poznáte o co jde, pakliže jste na něj zapomněl 🙂
      Zde adresa, na které film můžete stáhnout, musíte trochu zarolovat dolů: http://www.filmyulozto.cz/search
      Bohužel se na ty stránky nabalily nechutné snímky.

      • Děkuju za dobrý tip na film, ale nevyšlo to, momentálně nemají, mám zkusit později; taky to ode mne po registraci chtělo přes SMS nějaké kredity (aktuál. ktedit 0 MB, bonus kreditů 0 MB).. ale nevadí, zahlídl jsem při opakovaném gůglování, že se stahovat dá i jinde, tak se na to časem (snad) podívám.. teď jsem si Helen S. našel na YT (dřív by mě to nenapadlo, inspiraci dodala ta Vaše knížka!). No, čas od té doby dost pokročil (Beatles tou dobou teprve davové šílenství rozjížděli) a teď už je to zpívání jinde (mimochodem, taky jsem Karla G. nemusel).. Ale rád jsem si mladistvé nadšení takto připomněl a knížku do pátku nevrátím, dnes jsem si ji prodloužil! 🙂

  10. Fascinuje mě ta stromožena v záhlaví článku. To je někde v Čechách k vidění? Byl to šikovný fotograf nebo nadaný zahradník? 🙂

Zanechat Odpověď

