Kdo neumí krájet chleba

pec-na-chleba1 nesnese se ani s lidmi, praví jakési přísloví a já pravím, že ač tak stará osoba, že krájet chleba neumím. Hezky, jako ve filmu, vzít pecen chleba do ruky, nožem udělat nad ním znamení kříže, objet ho krásně rovně tím samým nožem a je dokonáno. Hmm, vypadá to hodně jednoduše, ale zkuste to s dnešním chlebem a tupým nožem. U nás je snad už tradice, že máme doma jen tupé nože a když už je někdo nabrousí, tak jako první číslo se vždycky říznu.

Krájení chleba řeším tak, že položím veku chleba na prkýnko a pilkovým nožem na sýr uříznu krajíc. Někdy se chleba drolí jak drobenka, jindy je takový plastický, jak vyrobený z formely. Nikdy se nezavděčím, protože je plátek chleba buď moc tlustý nebo moc hubený. Pro taková nemehla, jako jsem já prodávají chleby už nakrájené a já pak doma z pytlíku doluji ty velké krajíce, které jsou až na dně. Chleba moc dlouho nevydrží, rád se zbarví do zelena, ale s ekologií to nemá nic společného. Připadá mi, že ten krájený vydrží ještě kratší dobu.

Tuhle jsem si chtěla v obchodě hodit chleba do krájecího stroje, jako správná světačka, ale stroj měl dvě příhrady. Rozhodla jsem o vložení chleba do té nižší a stiskla knoflík. Čekala jsem, kdy se na mě posype skvěle nakrájený chleba a nic. Hledala jsem návod, návod u stroje nebyl. Provozovatel usoudil, že to všichni gramotní lidé umí, tak se s návodem nezatěžoval S velkou obavou, aby mi to nenakrájelo ruku jsem vynořila chleba ze stroje a dala do košíku celý, neporušený. Ta potupa, já takový technik a nějaká vobludná mašina nade mnou zvítězila.

Začala jsem se rozhlížet po domácích kráječích chleba, cenově byly docela zajímavé a některé snad uměly ten chleba rovnou i namazat, ale vzpomněla jsem si, že jsme kdysi takový kráječ (na kliku) doma měli a nikdo než já, ty drobky z něj neodstraňoval, takže byl pořád zasekaný. K mytí se to nějak složitě rozdělávalo a tak mě přešla chuť na nějaký kráječ, který bych musela zase ošetřovat, do myčky se určitě ta potvora dát nedá. :-).

A tak zůstanu u metody prkýnka a sýrového nože, nebo u koupi chleba krájeného. Podle toho možná nikdo nepozná, jestli se snesu s lidmi 🙂

pek-pekari_historicke_foto

 

Ilustrační obrázky vypůjčené z internetu

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

50 thoughts on “Kdo neumí krájet chleba

  1. Já dneska po návratu z kraje od Hazmburku těkám teď málo soustředěný ve snaze stihnout ještě řadu potřebností na zítra, tak tu možná leccos nepozorně mohu přehlídnout při rychlém čtení.. snášení se s lidmi, toť problém řešitelný dosud snad občas nebo i častěji ještě i bez ostrosti ostří, to jak s kým, s dnešním chlebem mám zkušenosti už horší a to drolení bych nepřičítal tupějšímu noži. Sobě jsem si to vyřešil oblíbeností krájeného chleba Norského z Billy, ten bych mohl jíst i nenamazanej. Někdejší pecen z domovské pekárny mám zapomenut, ale ani už nepostrádám. Jako strávník – konzument cítím se být skoro k pohledání, jak mi mnohé chutná.

      • Jestli ses ještě nepodívala, tak opisuju z rozbaleného: Pekařství Vladimír Cais, Vlachovo Březí (založeno 1993) a je vícezrnný, životnosti nemnoha dní (dá se přetáhnout) – 300g – proměnlivá cena kolem 22Kč. Proč se jmenuje Norský jsem nepochopil. Kupuju si ho pořád, žena mi na něj nechodí.

  2. Z duše, z praxe. Mám to přesně stejně, včetně plesnivějícího krájeného, vzpomínek na kráječ na kliku etc. Je to v ostrosti nože, už jsem si za ta léta jistý. Ale čerstvý nebo špatně upečený chleba stejně nikdy pořádně neukrojíte, to prostě nejde, i kdybyste použila břitvu.

        • Já nemám ani ty břitvy, po mém hodném dědečkovi mi zbyl pohled, co mi poslal k svátku a pidisklenička na párátka. Byli jsme hloupí. Můj muž si chtěl říct o dědečkovu šavli a uniformu a stále mu to bylo žinantní, až přišel kdosi z ulice a za pár pětek vše na dědečkovi vyškemral …

          • Tak to byl stejný dědeček. Já od něj dostal dýku s futrálem, čepel se ohnula i o dřevo. Ztratil jsem ji. Ale nádhernou pistoli FN HP vz.35, co přitáhl jako kořist z války a přechovával ji v naolejovaném hadříku a někdy mě s ní nechal pohrát, mi nedal. Moudrý člověk. Skončila u nějakého komunistického zeleného mozku za pár piv. Po jeho smrti, za živa by to nedopustil.

  3. To já už nevytahuji ani to prkýnko a chleba krájím přímo na kredenci. Je fakt, že lépe se krájí ten méně čerstvý přinatvrdlý, ale na chuť už to není taková dobrota. Chleba mám opravdu ráda, raději než rohlíky a housky. Jednou jsem někde slyšela, že chleba obsahuje cosi, co se nám nikdy nepřejí. Něco na tom bude, už něco pamatuji, ale chleba se mi ještě pořád nepřejedl. 😛

  4. Hm, tak s tím krájením mám obdobné zkušenosti. A s výběrem dobrého chleba stejné potíže. Ale někdy se zadaří, a to je pak radosti na Starém bělidle 🙂 !

  5. Naďo, po všech odobných zkušenostech se chleby, jako Vy, jsme to vyřešili následujícně a sice takto a totiž:
    Buď se podaří sehnat chleba tzv. Cvrčovický, což je málokdy, tak potom koupíme jakýkoliv jiný, rozkrojíme ho na 4 čtvrtky, jednu jíme hned a tři dáme do mrazáku. Pak je ovšem potřeba nezapomenout mražený chléb vytáhnout zavčas ven, aby se rozmrazil, jinak se musí chleba krájet sekyrkou…

      • Jako bývalý Plzeňák jsem si jezdil pro sušický. Nýčko, coby Highlander, nedám dopustit na dačický. A kmínový z pekařství Marek, ale nevím, kde sídlí. Taky někde poblíž.

  6. V povánočním výprodeji v Globusu jsem našla nůž, se kterým poprvé v životě ukrojím rovný krajíc bez drobení!! Tedy ne v ruce, na to má „šikovnost“ nestačí, ale na prkénku. Hurá…

  7. Jsem na tom podobně, občas mě můj krájecí výkon tak naštve, že úplně ztratím chuť k jídlu. A to jsem chlebová – rohlíky mě nikdo moc neuctí;) Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo má v šuplíčku tupé nože. Babička je brousí o schody, ale o kamenné, ty v paneláku nemáme 🙂

  8. Pokud je náš nůž na chleba nabroušený, zvládám i klasické krájení v ruce. A při tomto krájení není přece důležité, jestli jsou všechny krajíce stejnoměrné. Pamatuji si na dědovu skývu, uf, to byl krajíc jako pro horníka. A pokud už je tupý a nechce se mi ho hned brousit na ocilce, používám buď kráječ s klikou (drobky čistím) nebo klasiku, prkénko a zubatý nůž. Musím zaklepat na dřevo (kde mám tu svoji hlavu?), ale zatím máme štěstí na chléb. Rokytnický je výborný a Ličenský také není špatný.

  9. Krajet chleba je skutecne umeni. Obzvlast zde na americkem kontinente. To, co se zde prodava jako chleba je jakasi houba, naprosto bila, kterou kdyz zmacknete do kulicky zvici tenisaku se posleze zacne znovu nafukovat az nabyde sveho puvodniho tvaru. Je bez barvy (bily) bez chuti ale se zapachem. V pekarnach to cpi nejakym lysolem ci co. Krajet se naprosto neda. Uz je predkrajen. Nic se na nej neda namazat pokud to netece, jinak chleba desintegruje. Kdyz snite dva krajice, zmocni se vas hlad. A je predrazen. A tak si zde v Kanade uz dekady peceme svuj zitny cesky chlebicek, ktery se behem peceni natira skrobovou vodou, pak je tmave zlaty a leskly, je chutny s kminovou prichuti po stranach popraskany a je velice levny. Mouka je v Kanade velice levna. Krajet se da nadherne.
    Onehdy jsem cetl v nejakem blogu, kde pisatel pretiskl nejaky e-majl. Tam si nekdo stezuje na to, jake hrozne zmetky (tim myslel chleba) vas tam vase vlada castuje. Tu bych chtel podotknout, ze od dob stareho Rima (chleb a hry) nikdy nekde vlada chleba nedavala. Nechua li chleb ze supermarketu, jsou tu dve moznosti: Peci si chleba svuj, a nebo si otevrit pekarnu a peci kvalitni zitny cesky chlebicek a zapalvit s nim trh.

    • Honzo, nějak se mi péct chleba nechce, v poslední době už nepeču nic. Ohledně těch pekařů, co by v Praze pekli dobrý chleba a lidi by jim utrhali ruce, tak tomu vůbec nerozumím, proč ti pekaři, kteří se vyrojili po 89. povětšinou zkrachovali, znám případ, že přišli i o střechu nad hlavou. Že by je spolkly obříci jako Michle?

      • Nevim, kdo ty male pekarny spolkl, lec si myslim, ze prave proc si lide stezuji na kvalitu chleba je asi pro to, ze nejsou ochotni zaplatit za kvalitu. „Zlate“ casy komunismu, kdy byl chleba subvencovan vladou jsou ty tam. Ted bud kvalitu a platit, a nebo ten „chleba“, ktery vam predhazuji giganticke pekarny. Chapu, ze je to tezke, ale tak nejak to bude.
        Lec Tvuj blog byl o krajeni chleba, A to je uplne neco jineho, nez o cem pisu ja. Ja se vzdy necham unest.
        Jeden z duvodu, proc male obchudky krachovali – si myslim – byl v tom, ze ti mali si museli najimat prostory. Jenomze ti, kteri ty prostory nabizeli, se chteli stat milionari pres noc a ty male vyridili svym vydridusstvim. Je to zacarovany kruh. A ze ty uz nic nepeces, to chapu. Pro kazdodenni starosti na to neni asi cas a nalada. Na peceni chleba musi byt cas a klid. To jsou, jak chapu velice cenne komodity.

        • Je to tak, je zajímavý, že to všechno z takové dálky vidíš jako zblízka! Úplně všechno, ale myslím si, že jedno ne, za dobrý chleba jsou lidi ochotní zaplatit. Koukám, že češtinu jsi stále nenašel .-)

          • Ne cestinu jsem jeste nenasel, ale verim, ze to bude brzo

        • Nájmy jsou prevít. Tedy, nájem uznávám, ale vydřidušství ne. Velké společnosti měly vždycky výhodu – levné pronájmy (ne-li snad zdarma), obrovské plochy, kde mohly skladovat daleko víc věcí než běžný obchodníček.
          Zajímavé je, že moje mamka pamatovala dobu, kdy byl v dědině pekař, řeřzník, mlékař, švec, krejčí – a každý z nich se uživil.
          Dnes, když má někdo obchod, nemůže mít jen pekárnu, mlékárnu nebo uzenářství. Vždycky tam musí mít zboží navíc, mlékárna pečivo a pochutiny, totéž uzenářstvé a pekárna zase mléko, sýry, jogurty.
          Vlastně, co to blábolím, mlékárny u nás snad ani nejsou…

    • Dotaz pro pana Marka z Kanady
      Moc prosim, napiste mi presny recept na chleba, ktery si pecete. Ziju 10 let v USA a vozime si cesky chleba z nasich vyletu do stare vlasti. Muj americky manzel ho ji jako svatost. Rada bych mu udelala radost, pomozte mi, prosim.

      • Mila Ludmilo, ten recept na cesky chleba neni vubec zadnym „Statnim“ tajemstvim, a tudiz ho napisu do teto diskuse, ale bude to dnes odpoledne ziju na ostrove Vancouver v Kanade a cili mame „Pacific daylight saving time“
        Ten recept bude trochu dlouhy ale to neznamena, ze je to slozite. S pozdravy Honza.
        P.S. Ja nejsem zadnej PAN Marek ale Honza.

      • Ludmilo, Tak tady je ten recept na cesky zitny chleba:

        Na mereni se pouzije americky cup, polevkova lzice a kavova lzice na tekutiny bud pinta nebo pul litr.
        Ingredience: Bila hladka mouka unriched cili neobohacena vselijakejma sajrajtama.
        Dark rye flour cili tmava zitna mouka
        whole wheat flour cili celozrnna psenicna mouka (Optional, cili nemusi byt)
        Cooking oil, vinegar cili ocet, dve az ctyri varene brambory
        Yeast cili drozdi, my pouzivame takovy sypky, pripomina to jahly nebo zluty mak. Tady v Kanade ho vyrabi jakysi Fleischmann, sul, kmin.

        Postup: bud 12 cups bile mouky anebo 9 cup bile mouky a 3 cups celozrnne cili whole wheat. 6 cups tmave zitne mouky dve plne pol. lzice soli dve plne pol. lzice kminu celeho ci mleteho, nastrouhat varene brambory, 2 pol. lzice oleje a dve pol. lzice octa. Tri pinty ci pullitry vlazne vody.

        Mezi tim si nasypeme yest cili drozdi do hrnku a sice 3 vrchovate KAVOVE lzicky, dame do toho pul. kavove lzicky sypkeho cukru, trochu mouky a vodu a zamichame a hrnek s tim vsim dame do vetsiho hrnku s teplou vodou. Az to drozdi vykyne, (nabobtna) pridame ho do te smesi a testo michame asi tak 8 minut. Pozor na tu vodu, nesmi ji byt mnoho ani malo. Testo musi byt polotuhe, to se da tezko popsat, to chce zkusenost.
        Pak se testo da vykynout, to trva tek 2 az 4 hodiny. Pak se z toho uvaleji dve sisky, musi se ale poradne zmackat, a ty sisky se nechaji asi tak 3/4 hodiny vykynout na plechu. Nez se tam ty sisky na ten plech daji, plech se posype moukou. Mezitim si oddelte asi 1/4 litru toho vykynuteho testa a dejte do lednicky. Je dobre ho zasypat moukou. To bude nasada na pristi chleba.

        My mame elektrickou troubu s plynem nemame zkusenosti. Troubu rozpalime na 350 farenheita (prevedte na celsia, chcete li) a zapnete na mode „Convection“ Po 45 minutach se zrusi convection a nastavi se na mode „bake“ na 340 F a dopeka se asi 20 minut. Mezi tim se muze potirat skrobovou vodou.
        Pri pristim peceni se da jen dve lzicky drozdi ale da se tam ta nasada z lednicky, ktera se musi den predem vyndat z lednicky a dat nadobu s nasadou do teple vody.
        Zda se to strasny ale je to jednoduche. Prvni varky chleba nemaji tu nakyslou chut, ro doda ta nasada, a pak tochce se neodradit neuspechem a jet dal.
        Pripadne dotazy ci rady na adrese honza@telus.net
        GOOD LUCK!!!!!!!
        Usetri se spousta penez. Spocitali jsme, ze nas takto chleba stoji asi $ 80 rocne.

        • Honzo, nádherný recept, tedy i s tím angločeským jazykem. Celé si to překlopím do své elektronické kuchařky! Ještě bys mohl dodat fotku! 🙂

          • UPOZORNUJU LUDMILU A NADU, CI KOHOKLIV JINEHO, KDO SI ZAPSAL TEN RECEPT NA CHLEBA, S TIM PECENIM JE TO OBRACENE, 20 MINUT V CONVECTION MODE A 45 MINUT V BAKE MODE. MOC SE OMLOUVAM, DOUFAM, ZE TO JESTE LUDMILA ZACHYTI. NEMAM NA NI MAJL. NEMATE LI V TROUBE CONVECTION MODE, PECTE TO NA NORMALNI BAKE MODE CELOU HODINU PLUS. MOC SE OMLOUVAM. NADO, MAS NA LUDMILU KONTAKT??????

  10. já myslím, že největší problém je v noži! Já ještě dráždím přihlížející, že krájím levou rukou. Všichni se pak diví, že ukrojím celkem obstojný krajíc a ne svůj prstík…

    • Je to tak, Zuzko, asi ten nůž, ale máme doma nožů několik a všechny stojí za prd a jalovec. navíc kvalita chleba je děsná, anžto do něj nedávají droždí, ale nějakou náhražku.

      • K tomu krájení – opravdu, není chleba jako chleba. My kupujeme Zábrdovický (z Brna-Zábrdovice), ten je dobrý, hutný, nedrolivý a vydrží poměrně dlouho (než se sní).
        Ale některé chleby se příšerně drobí, nevím čím to je, jestli používají jinou mouku? Chuťově jsou sice dobré, ale naprosto nelze je čímkoliv namazat. Takže se dají jen přikusovat – ke klobásce, k volskému oku nebo čočce.
        Chleba krájím asi jak ty – na prkénku, prostě ho překrojím nožem, jako když krájím třeba knedlík. Občas ho ukrojím i klasickým způsobem, a nejraději na kráječi. Taky máme ruční, s klikou, ale s drobky nemám takový problém, že bych musela kráječ extra pucovat – prostě to ometu a hotovo, sem tam setřu houbičkou nebo hadříkem.
        A klasicky krájené jsou celkem nerovné, ale už si z toho nedělám vůbec hlavu, stejně se to sní…

        O plesnivění chlebů předkrájených ani nemluvě, koupila jsem si chleba v pondělí ráno (měli to dovezené v sobotu, tedy dva dny starý) – a hned po otevření jsem objevila plíseň jak vrata. Naštěstí mi to majitelka obchodu bez problémů vyměnila, spíš nadávala na to, jaké šunty dnes posílají. Aby zplesnivěl chleba ještě zabalený, během dvou dnů, to opravdu o něčem svědčí.
        Ale někde jsem slyšela, že to plesniví takhle často proto, že oni prý berou staré tvrdé chleby, nějak je namočí a zpracují do nového těsta. Takže v novém chlebu je vlastně chleba starý. Tuto informaci nemám ověřenou, nepracuji v pekárnách, ale připadá mi, že může být i pravdivá.

  11. Ten krájený totiž už má jedno maloobchodní kolečko za sebou. Co se ten den neprodá to se vrací na pekárnu, tam ho nakrájí zabalí a druhý den ráno šup zpět do obchodu.
    Krájení řešíme tak, že koupím kvalitní chléb 1200 g. Hned čerstvý ho nakrájíme na elektrickém kráječi na úhledné krajíčky. Ty od sebe oddělím mikroténovou fólií a dám do sáčků třeba po čtyřech a hned do mražáku. Pak jen vyndáme lehce oddělíme od sebe, dáme na prkýnko a za 5 minut je jako čerstvý!!!

    • Tohle taky občas děláme, jen je neoddělujeme fólií, ale dáme třeba po 4 krajících do igelitového pytlíku. Když po vyndání z mrazáku rozmrznou, jdou normálně oddělit a jsou vážně jako čerstvé. Nebo chleba překrájím na půlky a pak ještě na čtvrtky, a ty dám na mražák – to podle nálady se s chlebem krájet či nekrájet…

  12. Já taky krájím chléb na prkénku a nože si už brousím sama. Mám ty, co stačí přejet ocilkou a opravdu krájí. Krájený taky nemusím, moc mu nevěřím a teď konečně vím proč.

  13. Pingback: Z diskuze na blogu | —Pekařina s Mirkem—

Zanechat Odpověď

