Národní muzeum bylo v havarijním stavu, na 5 let zavírá

vaclavak Tak tohle je titulek z internetu, který hlásí, že 5 let budeme bez Národního muzea.

Národní muzeum bylo pro mě vždycky jako Národní divadlo. Působilo na mě zvláštně, skoro mytický. Národní divadlo se k rekonstrukci zavíralo na sedm let. Sedm dlouhých, pro někoho krátkých let. Pro staré mistry herecké to byla malá tragédie. Nemuseli se znovuotevření divadla dožít. A taky se někteří nedožili. Byli jsme tehdy na jednom z jeho posledním představení. Herci při děkovačce neskrývali dojetí, my, dojaté publikum jsme dlouho aplaudovalo.

Dnes se zavírá Národní muzeum. Jeho sbírky se kamsi stěhují a nebudou přístupné. Na pět let se jisté generaci zavřou prostory, jedny z nejkrásnějších, a také sbírky, které by sloužily k poznávání. Až se muzeum otevře, bude tato generace jinde, něco prošvihne. Nedostane se jí v pravou dobu a v pravý čas zážitků a poznání, které by pro ni bylo určující v jejím vzdělání. Je to jako s knížkou, kterou prošvihneme přečíst v pravý čas. Buď ji čteme moc brzy  nebo nikdy, ale když se poštěstí, přečteme ji tehdy, kdy se nám její obsah otevře a zavoní jako květ, pak je to zážitek nad zážitky.

Do muzea jsme s mužem vodili hlavně děti našich dětí, snad to na jejich dušičkách zanechalo trvalý poznatek, který se teď ale jiným dětem uzavře.  Od muzea jsem v mládí hleděla na ruch Václavského náměstí, kdy jej ještě nerušila komunikace. Ten pohled byl úžasný. Možná má slova zní moc pateticky, což není mým zvykem, ale tak to cítím.

A teď ryby a rybníky. Kdyby nebyly ryby nebyly by ani rybníky, a také naopak. Kdyby se údržba a rekonstrukce prováděly průběžně, určitě by se muzeum nezavíralo na tak dlouho. Pět let je pro deseti, patnácti leté děti obrovský skok. Pro sedmdesáti a více leté i doba konečná.

Cítím stejnou nostalgii, jako při uzavření Národního divadla.

 

muzeum

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

14 thoughts on “Národní muzeum bylo v havarijním stavu, na 5 let zavírá

  1. Teď Vás asi moc zklamu, Naďo, ale já celkově bydlím v Praze 52 let a nebyl jsem v muzeu ani jednou! Budete mne asi považovat za burana, ale já přece nebudu tvrdit, že se bez muzea neobejdu, a že těch 5 let je neúnosně dlouhá doba. Nepovažuju totiž návštěvu muzea za společenskou nutnost, bez které je člověk bezcenným Neandertálcem. Já to beru za stejnou věc, jako to, že jsem právětak nikdy nebyl na fotbale, nikdy nečetl Harryho Pottera ani nikdy nebyl na disco…

  2. V Národním muzeu, jsem byla několikrát, naposledy před třemi tři roky a stejně si nejsem jistá, jestli jsem viděla všechno. 😉 Pět let, je opravdu dlouhá doba, ale snad to bude stát za to čekání. Co jsem slyšela a viděla, mělo by muzeum podstoupit spoustu vylepšení, jsem zvědavá na spojovací tunel k bývalému federálnímu shromáždění, snad má být i něco na střeše muzea, odtud bude parádní vyhlídka, expozice budou větší a celé muzeum, v novém kabátku. Doufám, že to všechno ještě uvidím, na vlastní oko. 😀

  3. Jsem ráda, že se konečně NM dočká generální opravy. Skoro před 40 lety jsem tam chodila za sestrou, která tam byla zaměstnaná. V jakých nedůstojných prostorech musela pracovat, to si nepřejte vidět. Už tenkrát vše volalo po rekonstrukci. Doufám, že se dočkám znovuotevření a budu mít příležitost (spíš zdraví) se tam ještě podívat.

  4. Muzeum si rekonstrukci opravdu zaslouží. Budova, stejně jako muzejní expozice, ze kterých ještě dýchalo Rakousko-Uhersko. Věřím, že všechno proběhne citlivě a na jeho obnovu se upřímně těším.

  5. Chodívával jsem do NM často kochat se duchem starých dob.
    5 let je hodně.
    Ale prý pak bude pro veřejnost otevřena i ta kupole (bude tam kavárna).

  6. Já nemám nic proti zasloužené rekonstrukci muzea, ale myslím si, že kdyby se opravovalo a rekonstruovalo něco z toho za pochodu, že by se mohlo muzeum třeba zavřít na kratší dobu.
    A dech Rakouska-Uherska nemusí být vždy na závadu, je to určitý genius loci. Ale znovu opakuji, nemám NIC proti rekonstrukci, jen jsem se zamyslela, jaký to může mít vliv na určitou generaci.

    • Já proti R-U také nic nemám, ale ve světě je výstavnictví už dost jinde a tak bych přála právě té nové generaci, aby měla z expozice ještě víc, než může mít dneska. A sbírky nerostů i jiné jsou určitě k vidění – třeba v menším rozsahu – nejen v Praze. Určitě bych to viděla z té lepší stránky. 🙂

  7. tak třeba Technické muzeum bylo taky dlouho zavřené, pak se změnil ředitel a ten tomu dal grády a už je otevřené. No a ten dlouhý čas zavřenosti utekl jako voda…

  8. Ja jsem byl v NM jen jednou, a jako Mirek Toms mne muzea moc neberou. Ale byl jsem vjinych, treba British museum se stovkami nakradenych exemplaru z Egypta atd. Na to nase NM mam ale dve osklive vzpominky. Prvni z pocatku brezna 1953, kdy jsme byli cela skola nahnani az k jeho schodisti, byla zima, fucel ledovy vitr, ale u pruceli stali cesti papalasi a tehdejsi premier Viliam Siroky v cernem kabate a klobouku tam tehdy rval: „Tak soudruhu Staline vernost tvemu odkazu prisahame, prisahame, prisahame“ Druha, nemene smutna byla z doby okupace v roce 68. \tehdy jsem sel po Vaclavaku dolu, kolem Domu mody a tam jezdily rusky tanky sem a tam. A strilely. Po nekolika dnech jsem si vsimnul, ze i nase Narodni Muzeum se muze nakazit pravymi nestovicemi.

Zanechat Odpověď

