Zpěvník

Jsem už pamětník, pamatující věci nevídané, jako třeba, že když si dříve někdo oblíbil nějakou písničku, tak se musel spolehnout na to, zda ji budou hrát v rádiu, nebo zda se bude líbit i vydavatelům gramofonových desek a vydají ji. Za předpokladu, že jste vlastnili gramofon, úspěch se dostavil.

Aby si fandové zamilovaných písniček udělali radost, pořizovali si zpěvníky v obchodech s hudebninami, nebo je vytvářeli samodomo.

Moje matka měla sešit, do kterého si psala texty oblíbených písniček. Pamatuji si, že tam měla Cestáře a také písničku z filmu „Smrt v sedle“ – Jak seno a stáj dnes voní tvůj kraj… K tomu měla vylepené obrázky z novin Rudolfa Jelínka s koněm, který si dneska přilepšuje k penzi děsnou figurou bez koně, v seriálu „Ordinace v růžové zahradě“. Kdyby ho tak matka dnes viděla, ta by se divila 🙂 Texty měla psané krásným a ozdobným písmem, jak se dřív psalo a na takové psaní se ve škole hledělo.

Jenže to jsem se už zase rozpovídala kolem a kolem. Tak zpátky k sešitku s názvem „Zpěvník“ Byla to tak trochu umělecká kreace, protože tam bylo nejen psáno a vylepováno výstřižků z novin, ale také kresleno. Sběratelé takových textů si povětšinou písničky zpívali sami a když uměli na nějaký hudební nástroj, jako třeba na kytaru či klavír a sehnali příslušné noty či akordy, a tak byl kulturní večer zajištěn nejen u táboráků, ale i doma.

Dnes si každý koupí, stáhne k sobě do empétrojky co mu libo a když se chce brouzdat napříč žánry, sedne k jůtubku a má o zábavu postaráno.

Jako já, když jsem zjišťovala jaké písničky opěvují ženská jména z naší rodiny.

Kristýna, Karolína, Kateřina, Natálka, Jana, Naďa

Písnička Pro Kristýnku ze hry 100 dukátů za Juana

Pro Karolínu , však jí říkám Karol 🙂

Ani Kateřina není bez písničky

O Natálii jsem našla jen tuto od skvělého Gilberta Becauda

Při troše dobré vůle se dá říct, že Jane a Jana je to samé 🙂

Tak a pro mě zas nic 🙂

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

23 thoughts on “Zpěvník

    • Jako pamětník jsem si opojné „Seno a stáj“ ryze(!) amatérsky vybrnkal (mimo jiné brnkání) na pianinu, čímž jsem moji mámě taky na nervy brnkal, a to vedlo k nabádání, abych hrál radši podle not. Jenže ty nebyly k mání, jak by nadšenec byl taky rád.

  1. Ha, taky jsem měla zpěvník, vzorně vedený, krasopisně napsaný a vystřiženými obrázky doplněný. Snad ho někde ještě mám, přece bych takový poklad nevyhodila, hned zítra ho začnu hledat. 😀 Tak mě tak napadá, existuje vůbec nějaká písnička pro Jarku? Asi ne, to není žádné romantické jméno. 😉

    • Znám pouze píseň „Jaroslava“ od Tomáše Kluse

      Také jsem si dlouho vedl zpěvník.
      Nedávno, vzhledem k tomu, že stále ještě zpívám a hraji, jsem tuto věc obnovil.
      Píšu ne už ručně, ale na počítači. Internet a YouTube jsou mi v tom dobrými pomocníky. Protože jsem puntíčkář a v internetových zpěvnících bývají chyby nejen v akordech ale i v textu. Zvláště u starších písní. Tak chci většinou písničku slyšet tak, jak ji interpret zpíval. No, někdy je to pátrání přímo detektivní.
      Mimochodem, neznáte náhodou text a třeba i melodii písně (a případně byste ho mohli poskytnout), kde se zpívá : „Já bych rád pěšky šel až do Pyšel“ ?

        • Oto, písničky Tomáše Kluse mám moc ráda, díky za Jaroslavu. 😉 Hrozně mě mrzí, že mi k tobě nejde psát komentáře. Myslela jsem, že to nejde nikomu z blogu.cz, ale viděla jsem, že to tak není. Nevím, kde je chyba. 😦

  2. Je to generační věc, vzpomínám na svého tatínka a na to jak mě nemohl odpustit, že jsem zašantročila takový zpěvníček z jeho mládí, byl pro něho jistě zdrojem mnoha vzpomínek a vyčítal mě to ještě v pětaosmdesáti letech, kdy už jeho hlava tolik nesloužila a občas mě měl za malou holku. Také jsem takový měla a doufám že kdybych hledala tak bych ho určitě našla i po letech, měla ho a také si myslím že by se ještě našel i má dcera. Je pravda že naše vnoučátka už nic takového nemají a já cítím, že jsou trochu o něco chudší.

    • Pavle, ta vychadila tehdy v rádiu vcelku často a mám pocit, že i na desce vychadila. Já v té době zpívala na plné pecky – Éééééj svitilo slunečko na našu zahráááádku 🙂

      • Pozor! Naši potomci, kteří nic nezažili, začínají obdivovat ruské lidové a vyhledávají i Alexandrovce!
        No je pravda, že lidové písně za komunismus nemohou.
        Já miluju lidovky všech národů světa a kam přijedu tam si kupuji místní folklorní písně.

  3. Tvuj blog mi Nado pripomina moji mamu, ktera nenavidela „stary kramy“ a malem vyhodila starozitnou sadu porculanovych nadob na ryzi, koreni atd. Jednou se hrabala v „kramech“ sveho otce ktery se za prvni valky dal k legionarum, ac rakousky obcan pred generacemi Cech. V ruskych legiich si kluci zpivali stare kuplety z dob devatenacteho stoleti, a peclive si zapisovali texty do vazanych sesitku, koupenych v Jekaterinburku. Nadherna to pamatka po dedovi, dnes by byla cenna i tim, ze tam byly texty davno zapomenutych pisni, jako „Pisne dcery ducha meho….. posilam vas do sveta, jdete jdete mile ditky, sbirejte mi citu kvitky, jimiz vlast je poseta. No a ted k veci – mama ten kram vyhodila…

    • Honzo, já mám z domova pouze jednu vázu, 6 zlatých hrnečků, 1 hrnek kameninový, zeleně puntíkovaný a již se rozpadající, kuchařskou knihu Sandtnerová, matky památník, pár fotografií a to je všechno, takže vcelku nemám co bych vyhazovala… ostatní věci mi zůstaly akorát v paměti.
      Ale musím říct, že tvoji maminku úplně chápu. Zjistila jsem totiž, že než ty krámoše, tak jsou důležitější úplně jiné věci. Jak jsem šla životem, tak jsem vztah k těm věcem hóóóódně přehodnotila.

  4. Zpěvníky jsem taky měla, i když jen s opsanýma písničkama (případně dopsanými akordy). Myslím že moc obrázků jsem tam nemalovala, šlo mi spíš o texty. Měla jsem myslím čtyři sešity v tvrdých deskách, ale pak jsem si nejoblíbenější písničky přepsala do obyčejného školního sešitu, protože kdo to má po těch vandrech tahat, žejo…
    Písničky se ženskými jmény jsou pěkné, mám moc ráda Písničku pro Kristýnku od Matušky, ale i podobný pozdnější hit Kristýnka iba spí, od Petera Nagy.Vzpomínám si ještě na nádherný hit jménem Magdaléna, od Marty Kubišové. Tereza, jedině Tereza – to taky zpíval Matuška. Josefínu zmiňoval Petr Spálený, stejně tak Ústa dívky Dáši. Dáša Nováková a Stáňa Poláková hrály hlavní roli v písničce od Ivana Mládka… Markétku zpívala Marie Rottrová a Maria, skladbu z West Side Story, nazpíval i Karel Gott. Hana Hegerová přibrala i mužská jména a vznikl song Petr a Lucie… A to jsem ještě málem zapomněla čarodějnickou Saxanu od Petry Černocké…

  5. Naďo, já jsem písničku s Tvým jménem našla, ale je moc smutná. A to Ty teď potřebuješ jako extra díru v hlavě, takže Ti ten link raději nedám.

Zanechat Odpověď

