Včera jsem si pochutnala

pivec_denik_clanek_solo Včera jsem si zase pochutnala. Pokaždé, když dávají film “Láska jako trám”, můžu jej vidět znovu a znovu. V tom filmu jsou všichni skvělí, ale Jan Pivec kraluje. Úžasná paní Jiřina Šejbalová a úžasný Bohuslav Záhorský mi snad prominou, ale Jan Pivec je opravdu převálcoval. Nevím, kdyby byl k mání podobný scénář i dnes, kdo by dokázal podobně zajiskřit, zazářit a takto úžasně odvést roli.

Nejen herci, co byli páni herci, ale ani režiséři a scénáře už nejsou, aby byli pro lidi. Filmy aby spočítal na prstech jedné ruky, které stojí za to, vidět je. Jenže to už takhle naříkám delší dobu a k ničemu to není. Přemýšlela jsem a nemůžu si vzpomenout, že by se současná televizní a filmová tvorba, a to současná, myslím 20 let po sametu, zabývala životem starších a starých lidí. Prapodivné příběhy, s téměř stále stejnými herci i ději plodí režisér Hřebejk, nic lidského, nic pro radost ani k zamyšlení. (tedy samozřejmě z mého pohledu).

A tak jsem si vychutnávala šibalské a piškuntálské pohledy Jana Pivce, jeho zmatky z nastalých situací, které řešil neohrabaně a dojemně. Představovala jsem si jeho dobré pitinky, jak chudák pro rodinu schůzoval a jak trpěl s trpaslíčkama na talíři :-). Obrazovka sálala teplým člověčenstvím, láskou, která má tolik podob.

Škoda vás, pane Pivče, paní Šejbalová, pane Záhorský, paní Rosůlková, paní Medřická, pane Hegere, pane Beneši, a vás ostatních, kteří jste byli opravdu páni herci. Ale i když už nikdy nic pro nás nenatočíte, alespoň se s vámi potěšíme ve starých filmech.

pivecc

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

16 thoughts on “Včera jsem si pochutnala

  1. Naďo, také jsem si včerejší film nenechala ujít. Souhlasím s tebou, že dnešní tvůrci nic podobného nepíší. Většinou se na soudobou tvorbu ani nedívám, stačí mi upotávky k tomu, abych odolala.
    Jsem milovník starých filmů. Manžel se mi často diví, proč na to po x-té koukám. Kolikrát dějová zápletka není nijak uchvacující, ale ten koncert herců mě zajímá. Dívám se jen kvůli nim.
    Pan Pivec byl nádherný herec. Mám ráda intonaci jeho hlasu. Jeho výkon v Příběhu dušičkovém je také excelentní.
    Ještě, že existuje v televizi kanál, kde dávají staré české, ale i slovenské filmy. Některé jsou také slabší nebo poplatné době, ale herci jsou v nich většinou skvělí.

    • Taky to tak s těmi filmy mám jako ty, Jarmilo. Mám jich hodně na DVD a tak někdy sáhnu do té pokladnice a pustím si něco pro radost. Tu stanici máme koupenou, měsíčně asi 150,- Kč je to Cs film a Kino Cs, ale stále tam opakují ty samé, pár vybraných.

  2. Já včera koukala na Pivce jen v předcházejícím programu, Příběhy slavných. Nepřečetla jsem si program a přepnuli jsme pak jinam. 😦 Jan Pivec se mi taky moc líbí a mám ho raději v rolích, které hrál až na stará kolena. Vyzrál v úžasného herce s nezaměnitelným hlasem a svérázným smyslem pro humor. 😀 Film, Láska jako trám je opravdu senzační.

    • No, já zas, Jarko, kvůli Expozituře ten film o Pivcovi neviděla. Ohledně toho vyzrávání, to se mi takto jeví právě u paní Šejbalové, na stará kolena byla nádherná, za mlada trochu afektovaně statická :-).

  3. Tento film jsem sice neviděla, ale staré filmy mám moc ráda. Už jsem o nich také psala, líbí se mi taková ta nostalgie, noblesa, slušné chování, roztomilé koketování při namlouvání, ale i legrační scény s Natašou Gollovou, skvělé roztržité samomluvy Huga Haase, cholerického Jaroslava Marvana, maminkovskou Antonii Nedošínskou, eleganci Adiny Mandlové nebo galantnost Oldřicha Nového. V těch filmech je kouzlo starých časů, možná trochu nadsazené, ale přesto lehce uvěřitelné. Navíc ty krásné róby a šaty, ve kterých chodí oblékané hlavní hrdinky… holt montérky, holínky a šátky na hlavách byly módní až později.

    • Montérky si zkusil i Oldřich Nový v poválečném filmu, ani už nevím jak se jmenoval. V montérkách se prošla i krásná Irena Kačírková, ale ta kdyby na sebe navlékla pytel od brambor, tak by jí slušel.
      Vendy, myslela jsem, ža Lásku jako trám viděl úplně každý. O moc jste přišla, ale můžete to dohnat, snad je i volně ke stažení.

      • Podívám se po ní!
        Možná jsem ji i viděla, ale vážně si to teď nedovedu vybavit, takže spíš ne…
        Ale je to dobrý tip, díky!

  4. Tak to bylo to pravé slovíčko, pochutnat si, to je ono, to přesně sedí. Já jsem se nedávno nechala nachytat na reklamu na nový seriál, nebudu ho jmenovat, abych mu nechtěně neudělala reklamu. Prostě a jednoduše, už mě nikdo nenachytá, já už se dívám, jen na tato DÍLA, jak jinak to nazvat, nežli umělecká díla, to co točili tito herci a režiséři, to ještě byli PÁNI HERCI A PANÍ HEREČKY. No abych tady nelhala tak ještě na dokumenty. Móóóc hezky jsi to Naďo napsala, Čest jim a sláva.

    • Díky, Anno. Některé novější seriály se povedly, třeba Četníci, ale zase, jsou z doby, kdy byly naše zamilované filmy začaly vznikat (třicátá a čtyřicátá léta) 🙂

      • Četníci jsou vážně skvělí, zprvu jsem se dívala na seriál s nedůvěrou, ale brzy mě to chytlo…
        Myslím že i dnešní filmy jsou celkem dobré, ale těch dobrých je docela málo – většinou jsou průměrné až podprůměrné a když se tak zamyslím, z doby minulé znám skoro všechny filmy a dovedu si je vybavit, ale z filmů po 90.roce je jich o hodně míň. Na to množství, které se natočilo, si vybavím možná deset filmů.

  5. Naďo, také jsem si ve středu zavzpomínala. Bohužel také jen u pořadu „Životy slavných“ a následující film jsem nějakým způsobem přeskočila. Škoda. Tito staří Páni herci a Paní herečky opravdu hráli především srdcem. A také je pravda, že když takový film běžel v televizi nebo v kině, tak se sedělo, ani nemukalo a pořádně jsme si to užili. Doma u našich se nesmělo ani promluvit.. Dneska doma, když se na něco zaměřím, okamžitě přijde nějaký ruch, přestože máme dvě televize, nic to není platné..Bližní nechápou, že to moji osobu může také zajímat..

  6. Ale Nado, nelkej nad odchodem starych panu hercu!! Dnes mas take velikany jako Bolek Polivka a O. Vetchy!!

Zanechat Odpověď

