Než budou vánoce

Nedá se nic dělat, v listopadu už můžeme říkat, že vánoce jsou skoro za dveřmi, však se v obchodech snaží, aby nám to řádně připomněli. Po dlouhatánské době jsem vzala do rukou ročník 1940 časopisu EVA a při prolistování toho z 15. listopadu jsem zjistila, že o vánocích zde není ani zmínky. Až teprve v čísle z 1.prosince se začíná mluvit o dárcích a pečení. V listopadovém čísle mají dámy starost hlavně co na sebe na kluziště, na večery s topinkami a čajem, však to byly válečné časy, proto ty topinky. Ale ani dneska, když máme všeho kila, topinkami nepohrdnu, hezky pěkně očesnekovanými.

V tomto čísle jsou pravidelné reklamy, kde koho dáma najde, tedy zejména lékaře pro porodnictví a ženské lékařství, pro plastickou chirurgii (už tenkrát), pro zubní lékařství apod., rady jak zacházet s pokojovými květinami, válečné recepty – úprava jídel z tykve, jak správně dělat zelí, karbanátky z hrachu či kapusty aj. Je zde také kapitola o malíři Josefu Navrátilovi, různá jiná povídání a povídání o hudbě, básně, četba na pokračování “Nikdo se nevrací zpět” od Alba de Céspedes v překladu J. Kostohryze, povídky, atd. atd. Zkrátka velice pestré, od každého něco. Válka byla na začátku a mimo popisu německé školy pro ženy tam o ní není zmínka.

V časopisu nenajdete žádnou černou kroniku, rady o sexu ani líčení pro dvanáctileté dívky. Je to čistě ženský časopis, jak pro mladší, tak i starší ženy. Není zaměřen jen na to, jak dobře hospodařit a opečovávat mužíčka a dětičky, ale dává nahlédnout do divadelních představení, umění a četby. Také se věnuje ručním pracím, což bylo tenkrát velmi rozšířené. Některé modely by se daly nosit i dnes.

Tentokrát to pro pány není bůhvíjaké čtení, ale třeba se rádi podívají, jak se dříve dámy a dívky žensky oblékaly.

eva_0003  eva_0004

eva_0002

eva_0001 eva

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

12 thoughts on “Než budou vánoce

  1. Čaj a topinky, to je zvláštní kombinace, nikdy jsem topinky čajem nezapíjela. Nemám vlastně topinky moc ráda. Za prvé nejím česnek a za druhé, zdají se mi děsně mastný i když je po usmažení nachávám okapat na ubrousku. 😀 Ten časopis, je ale moc prima. Moje mamka měla podobné boty, pamatuji si to podle těch střapečků, na tkaničkách. 😉

    • My zase pili k topinkám pouze čaj, a nejlépe černý. I když, topinky poslední dobou taky nemusím, zejména ty smažené, ale přišla jsem na chuť topinkám opečeným v topinkovači, po vytažení je fofrem načesnekuji a dokud jsou ještě teplé, pomažu máslem, ono se pěkně rozpustí a topinky změknou…
      Taky jsem se naučila na ně dávat přílohu, pokrájené olivy, kousek sýra, salám, nebo rajčata… nebo volské oko či kousek vaječné omeletky.
      Ale dřív nám stačily topinky klasicky osmažené a očesnekované.
      Možná to chce taky smažit prudčeji, aby se tuk nenatáhl dovnitř… nebo byly dřív kvalitnější oleje?
      Jestli se ti topinky zdají být mastné, zkus k nim právě onu vaječnou omeletku nebo jinou oblohu…

  2. Čo Vianoce, ale ja som včera večer ostala v nemom úžase, keď išla reklama jedného nemenovaného operátora v duchu Veľkej noci:-(( To už tu fakt všetkým šibe?!

  3. Bóóóže to byli časy, po mamince také nějaké “ Evy“, a ještě křesťanskou ženu by jste tam našli, tedy na půdě, ale voda a čas je někam odváli. Když někdo řekne, dnes je jiná doba, říkám ano ale hlavně lidé jsou jiní.

  4. Annopos, presne tak. LIDE jsou jini. Rad vzpominam Nado na tu modu ctyricatych let, i kdyz v roce 40 mi teprv tahlo na treti rok. Zeny nosily vyhradne saty, kostymky sukne a bluzy, kloboucky,hedvabne puncochy se svem vzadu, jak jsem rad jako dite pozoroval ta pokroucena damska lytka, kdyz ten sev byl sejdrem. Byla to elegance, i kdyz byla valka nic nebylo k sehnani, ale nepamatuji si na nejake nadavani, jake slysim ve stare vlasti dnes, kdy je vseho dostatek.
    Dnesni moda v Severni Ametrice – to je naprosty upadek. Zeny se nejdriv rozcuchaji (tedy sve vlasy), pak je nasprejujou nejakym lakem nejvic ruznobarevnym, takze jsou barev duhovych, natahnou si prilehave trikotove kalhory i kdyz maji treba giganticke zadnice, ty kalhoty jim sahaji do puli lytek, pak se natahne nejaky svetr ale zpod neho vycuhuje nejaka pomackana (umyslne) kosile. A k tomu roztapane kedsky. Je mi z toho smutno. A jako ty Nado, jsem velice nostalgicky po dobe, kdy se dodrzovala „common decency“ cili nejaky princip slusnosti. Myslis, ze se to jeste vrati?

  5. Jiná doba, jiní lidé, ale i my jsme v té jiné době, Anno, a myslím, že nejsme jiní…
    Honzo, myslím si, že se doby, kdy lidi měli k sobě blíž, i když byly války a zločiny, existovala nevraživost, zlodějina, zkrátka všechny dnešní úkazy, kterých ale bylo daleko míň, asi už nevrátí. Jedině, kdyby nastala nějaká katastrofa, pak by se ti zbylí asi k sobě chovali lépe, i když, co když naopak?

  6. Nadi, nebyla bych tak skeptická. Ono to možná (asi určitě) ve velkoměstě všechno funguje jinak. Ale tady u nás (a nejen v naší vesnici), jsou lidi dobří, bezprostřední a přátelští. Určitě se najdou i ti druzí, ale snažím se komunikovat a obklopovat se hlavně těmi dobrými. Možná mám růžové brýle, ale skutečně, za poslední roky mám s lidmi jen ty dobré zkušenosti.

  7. Ten časopis zní slibně… a vánoční reklamy v listopadu mi taky vadí.
    A to jsem nepostřehla reklamu na toho operátora, jak zmiňuje Daniela.
    Je to nutné zlo?
    Nebo je to podporované nutné zlo?
    Nevím, nakolik lidé podléhají a kupují už dnes. Možná, kdyby ten předvánoční prodej všichni sabotovali až do prvního prosince, třeba by potom nákupní řetězce přehodnotily tenhle přístup.
    Ale pokud lidé podléhají předvánoční reklamě a už v listopadu hárá nakupují na vánoce, tak je to jasné – proč by obchody neměly s reklamou přicházet už teď? Jsou to přece jejich zisky…
    Horší je, že s těmi vánočními reklamami často vyrukují už v říjnu. Smutné…

    Děkuji za nahlédnutí do časopisu, který už asi sama neobjevím, snad leda v nějakém antikvariátu…

  8. Při přečtení dnešních Novinek a tohoto článku mě maně napadá, jestli nebudou brzy ty karbanátky z hrachu opět aktuální…:-\

  9. Já sama za sebe mám Vánoce ráda a nevadí mi zas až tolik ani ty brzké reklamy. Mohu je přece ignorovat, ne? V televizi jsou stále na něco reklamy a jak často a taky na ni koukám. Vůně Vánoc je jedinečná. Tedy pro mne, já vím, že je každý nemusí, zvláště ti, kteří je nemají s kým slavit.

  10. letos fakt nevím, jaké ty vánoce budou…a co se týká topinek, mně chutnají na plechu v horkovzdušné troubě.

Zanechat Odpověď

