Jak se stát přítelem

prasek Kdo je přítel? Je na to nějaká definice, kterou by měl takový člověk naplňovat? Zagůglila jsem a co nevidělo oko mé.

“Jedno anglické vydavatelství vyhlásilo soutěž o nejlepší definici přátelství, zvítězila tato věta: Přítel je ten,kdo přichází,když už všichni ostatní odešli.”

Krátké, výstižné a pravdivé, ale mně jde o to, dopátrat se, jak se jím stát pro druhého,  aby tomu tak bylo, i když nejsou na stole vypjaté situace, které formu přátelství prověřují.

Nevím, zda mám zmínit to klišé, že nejlepším přítelem člověka je pes, ale už jsem to zmínila. Já bych to tak neřekla, i když i němé stvoření je přítel k nezaplacení. A jak bych to tedy řekla? Pes je náhražka dobrého přítele a je smutné, když máme jenom jej.

Přítel – dobrý, špatný, vypočítavý, veselý, smutný, tajemný, krásný, ošklivý, vtipný… je toho ještě dost, co by se k příteli dalo připasovat. Myslím si, že slovo přítel je přítel, a netřeba jej charakterizovat, přidávat mu vlastnosti, stejně tak, jako nepřítel je nepřítel, ať už se mu říká krutý, zákeřný, lstivý, pomstychtivý a já nevím jak ještě, pořád je to nepřítel. Stále se ale zakecávám a nejdu k meritu věci.

Tak tedy. Jak se stát přítelem, co pro to musím udělat, kdybych se pro to rozhodl. Píšu jako mužský, ale týká se to i žen:

Budu se snažit tomu druhému naslouchat, budu jej těšit, budu se s ním radovat

Jeho smutek bude i mým smutkem, jeho radost bude i mojí radostí

Rozdělím se s ním o poslední skývu chleba, nebo mu ji dám celou

Nikdy mu nebudu lhát

Nikdy jej nezradím

Nikdy, budu, nebudu…

Cítíte to jako já? Kec, mec lívanec (Ráda Vás cituji, pane Werichu, je to tak výstižné…)

Přátelství se tvoří potichu, prochází vývinem a je prověřováno časem, někdy kratším, jindy delším a za pochodu. Opravdu až k definici – “Přítel je ten,kdo přichází,když už všichni ostatní odešli.” Trochu se to podobá lásce, ale opravdu vzdáleně.

Takže jak se stát přítelem – nevím. Prostě se jím stát, sám o to usilovat a uvidí se, zda je toho ten druhý vůbec hoden.

Tak a končím, vaše “moudrá sova” , nebo lépe, “moudrá hlava do pečiva”).

obrazek

Obrázek je z této stránky: klik zde

Obrázek nahoře: Doma jsem našla v Sandtnerce jen obal od prášku do pečiva s červeným rohem.

A protože mám Karla Černocha moc ráda, tak ještě jednu vzpomínku na něj

A ještě jednu,

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

40 thoughts on “Jak se stát přítelem

  1. Písničky Karla Černocha jsou krásné, příjemné a nezevšední ani po letech…
    Přítel, přítelkyně a přátelství – to je moc krásné slovo a bylo napsáno spousta krásných citátů, včetně „přátelé neexistují“.
    Opravdu definovat slovo přítel je těžké, a navíc, myslím že i přítel má několik rovin. Přítel jako člověk, se kterým jsme rádi, přátelé jako smečka lidí, kteří se rádi schází, a pak přátelé, kteří tě neopouštějí v nouzi a pomůžou jak slovem, tak skutkem, když to jde. Přátelé, kteří tě neopustí v nouzi, jsou tví skuteční přátelé.
    Já pro sebe dělím lidi na známé, kamarády a přátele. Přátel mám opravdu málo, ale není mi toho líto – jsou skuteční. V tomhle případě kvalita převažuje kvantitu. Raději dva opravdové přátele, než stopadesát známých, nebo tři tisícel tisíce těch facebookových.
    Blogové přátelství neboli virtuální přátelství je asi o něčem jiném. Ale přátelství jako takovému je hodně podobné – i když není stejné…

    (Jsem zvědava na názory dalších lidiček, kteří sem chodí.)

    • Mirko, podívala jsem se, co jsem Ti tehdy napsala za komentář a sama nad sebou žasnu :-). Tyhle termíny se fakt řeší těžko, ale můžeme se shodnout na tom, že na nich vlastně moc nezáleží. Někdy vznikne i něco nepojmenovatelného a nedefinovatelného.

  2. Dobré přátelství prověří čas a vzdálenost, jak vím z vlastní zkušenosti. I když na druhou stranu, se mi teď nabízí mnoho „přátelství“ s dodatkem – “ A kdy k vám můžeme přijet?“. Překvapilo mne, kolik spolužaček (dříve se mnou nevycházejících) se se mnou najednou chtělo přátelit. 😀

    • Janah, někdy prostě člověk žasne.
      Jen se nabízí otázka – jestli by se chtěly tolik přátelit, kdybys bydlela ve vedlejší vesnici… Tam by se asi tolik necpaly. Ale takové spolužačky nejsou kamarádky a naštěstí je zvát nemusíš, v tom je zase tvoje výhoda! 🙂

  3. Ta vítězná definice přátelství se mi moc líbí a pak se mi taky líbí z tvého sumáře – nikdy jej nezradím. A co se mne týče? Jsem ve své podstatě samotář a i když mám lidi ráda, někdy se mi zdá, že bych je ani ke svému životu nepotřebovala. Což je tedy kardinální blbost, ale na druhou stranu musím říct, že mě blogová virtuální přátelství docela vyhovují. 😉

    • Jarko, určitě nejsi samotář, máš muže a rodinu a někomu vyhovuje, proto ta virtuální přátelství jsou pro něj vyhovující. Taky jsem to tak měla, i když jsem se ráda viděla i s těmi virtuálními přáteli.

  4. Jiz stari Rekove rikali, ze clovek je zoon politikon – tvor spolecensky. Obratlovci, selmy, primati, nejruznejsi rody a druhy ziji v tlupach, rodovych spolecenstvich, rodinach. Jejich clenove dodrzuji presna pravidla a vzajemne vztahy. Velikym „objevem“ nejnovejsich vysledku bihejvioristu, psychologu, filozofu je poznani, ze jednim z nejdulezitejsich a v praxi uzivanych prvku v chovani clenu skupiny je altruismus. Altruismus jako jeden ze zakladnich kamenu strategie preziti spolecenstvi. Vsechna ta zviratka maji sve vrozene vlastnosti a zaroven se mnoho pravidel souziti uci od rodicu, ale nemaji kulturu. Tu maji lide. Podle kulturni urovne a spolecenskych tlaku pak lide „pestuji“ pratelstvi. Za priznivych spolecenskych a individualnich podminek je pratelstvi zdrojem velikych radosti a malych obeti. Za nepriznivych pak velkych obeti a tichych radosti. Kvalita pratelstvi je skryta jenom v mem srdci, v srdci kazdeho z nas. Protoze moje schopnost milovat a odpoustet a smirit se je jedinym prubirskym kamenem toho, co muzu nabidnout do pratelstvi s konkretnim clovekem. Mozna, ze to tak neni. Je docela mozne, ze se mylim. Mi se to tak s tim pratelstvim jevi a vsechny bonmoty se mi take libi. Dekuju za novy clanek. Dennis

    • Dennisi, jsem ráda, že jste se u mě na blogu stal téměř pravidelným návštěvníkem, doufám, že vám to vydrží, ráda čtu vaše myšlenky.
      Jinak, podle toho co jste napsal, musí být Vaše přátelství „live“ skvělá, tak ať se Vám daří i v těch virtuálních.

  5. Moc krásná studie o přátelství. Bude to tak, jak píšeš. Někteří jsou jen převlečení za přátele. Ale ty opravdové, ty poznáme opravdu, když všichni odešli. Super!

  6. Onehdy jsem si spletl hodinu zahájení jakési akce a přišel jsem, když už všichni odešli.Bohužel úplně všichni, tak jsem ani neměl komu se stát přítelem, i když jsem podle definice splnil všechny náležitosti :-). Ale vážně: Přítel je velmi vzácné zboží. A navrch ani v rozvinuté konzumní společnosti nějak nejde ho snadno sehnat.

    • Petře, máš pravdu, jsem ráda, že se mi to povedlo virtuálně a že z virtuálně i do skutečného setkání (Zuzka, Tomáš, Mirka)

  7. já si myslím, že definovat přítele nelze a je to i zbytečné. To je někde vevnitř a netřeba o tom mluvit. Nicméně úvahu jsi napsala fundovanou a líbí se mi.

  8. Přítel je člověk, který se nezlobí, když se déle nevidíte. Je to člověk, u kterého nevadí, když přijde- náhodou neohlášeně. Když se déle nevidíte, zavolá, přijde za vámi případně, když ležíte v nemocnici, pomůže, když to potřebujete.
    Přítel nepomlouvá, neposlouchá pomluvy, které případně někdo povídá o vás, naopak pomlouvajícho zarazí jednou větou- to je moje přítelkyně, přítel, nic mi neříkej. Jsem šťastná, že takové přítelkyně mám a doufám, že i ony ví, že shora uvedené dodržuji.

  9. Odposlechnuto v rozhlase před pár hodinami: „Štěstí přátele přivolává, neštěstí prověřuje“.
    Jako mladá holka jsem měla dvě opravdové přítelkyně.znaly jsme se už od dětství a jednoduše řečeno bylo na ně spolehnutí po všech stránkách. Pak nás život odvál různě po světě a nikdy jsem už podobné přátelství nezažila. Sem tam se setkáme a věřím, že kdybychom byly blíž, snad by to opravdové přátelství pokračovalo. Čím je člověk starší, nemá už v sobě tu dětskou důvěřivost a je více ostražitý, nakonec doba tomu nahrává a navíc tu hraje roli také čas, který si pro sebe nedokážeme udělat. Zuzka to napsala pěkně, musí se to cítit někde uvnitř.

  10. O přátelství se mluví a přátelstvím se ubezpečuje v tom- ne vždy lehkém – věku t. zv. teenagerském. Potom už přátelství buď je nebo není, a v prvním případě se o něm mluvit nemusí, je to tak nějak samozřejmé.
    Mám přítelkyni dlouholetou, nastupovaly jsme spolu na své první místo, později se stala na čas mojí nadřízenou. Neznamenalo to pro mne úlevy ani protekci, spíš z mé strany větší zodpovědnost, protože jsem si nemohla dovolit vůči ní žádný podraz, opomenutí a pokud bych udělala někde chybu, pocítila bych ji u sebe hůř, než kdybych měla nadřízeného, na kterém by mně nezáleželo.
    Víme, kde se najdeme, občas se vidíme, je víc realistka a když se vznáším příliš v oblacích, občas mě postaví na pevnou zem a obě víme, že jedna za druhou může příjít /a přichází/ s čímkoliv.

  11. Jé, Srstka s Černochem, to už jsem dlouho neviděla :-). Jinak Černochovy písničky taky můžu, měl moc příjemný hlas.
    Můj milovaný mi nedávno říkal, že lidé už nechápou slovo přítel správně. Co si o tom myslíš ty? V době sociálních sítí a žádání o přátelství pouhým kliknutím? Můj názor je takový, že přátelství se vždycky někde objeví stejně křišťálově čisté jako kdysi…

  12. Nadi, krásně jsem si u tebe početla už včera, jen jsem se jaksi zase nedostala k napsání komentáře. Myslím, že všechno podstatné už tady bylo v komentářích řečeno, takže bych si zbytečně lámala hlavu nad nějakým originálním postřehem. Psalas mi, že já ptáčky a ty nic… – no, není to tak docela pravda, tvoje články vydají za celé hejno ptáčků, a potom, každý jsme šikovný na něco jiného. Ty bys neudělala ptáčka a já bych zase nikdy nedokázala napsat tak krásné, hluboce promyšlené články. Důležité je, že jsme naladěny na stejnou vlnu, ne?

Zanechat Odpověď

