Kabáty a kabátky

Kopie - jazooSice má dnes narozeniny Zita Kabátová (99), ale o ní to nebude. Jde opravdu o kabáty. Zjistila jsem, že můj, asi nejúspěšnější článek na WordPress je v posledním roce článek o botách. Tedy o tom, jak se kdysi a dnes nazývaly a nazývají boty. Ještě nedávno přišlo doplnění bot o nové názvy. Bylo to šťastné téma, které Vás opravdu zaujalo.

Vzpomněla jsem si, že své názvy měly i kabáty, i když jich bylo daleko méně než boty. A tak se zase pokusím vzpomínat a budu doufat, že mě budete doplňovat, jako u těch bot.

Pokud mi paměť sahá, tak si pamatuji, že:

– pánskému kabátu se říkalo převlečník. S překvapením jsem zjistila, že se dnes tak říká různým kombinézám a maskáčům

burnus, těžký zimník, čtyřicátá až padesátá léta

– za války se zprofanovaly kožené kabáty, lidově řečeno kožeňáky. V módě byly i v padesátých letech, kde pokračovaly ve své neoblíbenosti, neboť šel strach z lidí, kteří jej nosili. Do módy se kožené kabáty i jiné kožené oděvy dostaly už v šedesátých letech a mám pocit, že to ty kožené kabáty vydržely až dodnes. Já sama jsem jej v devadesátých letech nosila a spolu s mojí kolegyní, která měla podobný, jsme říkaly, že je v práci fasujeme.🙂 Ale to jsem předběhla.

králičí kožíšek, válečná i krátce poválečná doba

montgomerák, a ještě k němu rádiovku, padesátá léta

– moje matka měla v padesátých letech kožich, kterému říkala bulharák, asi proto, že si to lidi pašovali z Bulharska. Moje matka měla ten kožich z Karlových Varů, od své nevlastní sestry, snad docela legálně koupeném. Říkalo se mu taky dubeňák, beran, velurák, možná znáte jiné názvy.

baloňáky jsem nosila i já, jejich móda trvala dlouhou dobu

Hubertus, nebo-li huberťák taky dost pojem, počítám už předválečný až do padesátých let

plyšák, kabáty byly jen z plyše, nebo měly povrch z baloňákové látky a uvnitř podšívka z plyše. Léta padesátá a šedesátá

šusťák, pojem ze šedesátých let. Kdo neměl šusťák, jako by nežil🙂, ale jen ten z dovozu a z Tuzexu, naše výroba šusťáků byla dost primitivní. Samozřejmě jsem orig. šusťák měla i já.🙂

cibelíňák, v cibelínovém kabátě jsem byla jednou na nádraží Těšnov zadržená esenbákem. To je ale jiná historie, kterou jsem již na sebe řekla. S kabátem šlo o to, že jsem neměla občanku, vymlouvala jsem se, že nemám kabelku a on ukázal na mé 4 kapsy u kabátu, no a pak mě šel i se mnou zjistit na služebnu.

krulák (materiál krul), měla jsem takový kabát, připravený na svatbu, jenže tehdy v únoru byl ten den mimořádně teplý a sluneční, tak jsem ho na sebe nevzala. Jsou to šedesátá léta.

krešlak, tak ten jsem neměla, sedmdesátá léta

flaušák, jasně, flaušové kabáty jsou od nepaměti, až do dnešních dnů

Pak byly paleta, parky, prošívané kabáty. Dnes jsou kabáty z umělých hmot, dokonce i kožichy a flauše. Jmenují se dnes nějak kabáty?  Pomozte mi, určitě jsem na nějaké zapomněla.

laska-jako-tram-1

Foto nahoře jsem já v padesátých letech v kabátku s bílým límečkem🙂

Foto dole je z internetu a jistě všichni víte, o co jde.

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

12 thoughts on “Kabáty a kabátky

  1. Připomněla jsi mi plyšák – já měla jako malá RˇUŽOVEJ. I cibelíňák jsem jako dívka měla RˇUŽOVEJ. Dnes bych tuhle barvu na sebe nevzala, tenkrát to bylo něco. Teď je módní trenčkot, i když je to vlastně baloňák. Nebo ne?

  2. Nosila jsem šusťák, taky od mamky ušitý tříčtvrťák z proševu, pak známý baloňák, paleto i flaušák, ale o těch všech jsi psala. Na žádný nový název nemůžu přijít, že bys tentokrát byla vyčerpávající? Jsem zvědavá, jestli někdo příjde na další název.😉

  3. Katko, ten trenčkot se též nazýval koverkoťák, býval (za starých
    časů) dělanej z látky „covercoat“ což je ale správně anglický název kabátu svrchník. TlusTjochu název mantl jsme používali na vojně, my jsme ještě měli mantle po wehrmachtu a tajně jsme si nechávali neodpárané knoflíčky s hákn krajcem a oficíři zuřili. Naďo a ostatní, tuším, že jste názvy kabátů vyčerpali, koncem let šedesátých se ještě nosili pánské svrchníky šité z mulitanu, ale ty neměli žádný specielní název. Taky sivzpomínám, že se dámským kabátům taky říkalo raglán, dle střihu ramen. A k těm hubertusům se také nosila čepice kulich, takový pletený. Pláštěnkám se též říkalo pršíplášť. Jo a vzpomínáte lidi na malou tříkolku s motocyklovým mototem zvanou splašený montgomerák, ale to už není o kabátech. Naďo, dávám ti návrh. Vrhni se na ty všelijaké už dnes zapomenuté názvy částí oděvů a vydej knižně slovník. určitě by to letělo. A pro posterity tu zůstane něco co se ve slovnících nikdy vyskytovat nebude.

  4. Tak jen zjišťuji, jak už jsem stará. Kolik různých názvů jsem nosila! Pamatuji si, jak moje maminka mívala trenčkot – krásný kabát, já šusťák, baloňák (ten ještě vlastně nedávno) a vůbec je jich dost. Je pravda, že některé neznám, ale mantl si pamatuji z Brna. Máš ty ale dobrou paměť, mne by určitě tyhle všechny názvy jen tak nenapadly. Už jsou někde vzadu zasunuty.

  5. Koverkoťák, ano ten by měl mít místo v mém výčtu. Vzpomněla jsem si i na pelerínu, kabát bez rukávů🙂
    Jinak mantl a havelok bych řekla, že je to jinak řečený kabát (němčina, angličtina).
    Snad si ještě někdo na něco vzpomene…

  6. To je parádní, spoustu názvů neznám. Třeba onen cibeliňák…Montgomerák znám jen z vyprávění, to samý hubertus.
    Baloňák nosila ještě donedávna moje mamka, jen si jej nechávala zkrátit. Moc jí slušel, byl béžový a jí béžové barvy slušely. Byla taková sluníčková.
    Flaušák mám taky, ale už dlouho leží ve skříni – je nepraktický, dlouhý a těžký.
    Přesedlala jsem na bundy, jsou praktičtější. Parky se mi taky dobře nosí, mají střih, který sluší snad každému. Měla jsem takovou parkovou bundu (asi to nebyla pravá parka) z úžasně lehoučkého materiálu, v zimě v ní bylo teplo a když bylo teplejší počasí, nebylo mi horko. Měla svoje klima, a nebyla vůbec značková, koupila jsem ji kdysi v Ostravě od polských trhovců.Už ji dávno nemám, časem se mi potrhala, ale byla fakt hodně vděčná.
    Dubeňák si taky pamatuji, to nosívala kdysi moje švagrová a já jí jej ukrutně záviděla, protože jí děsně slušel.

Napsat komentář

