Moje celoživotní láska

je Omar Chajjám, tedy jeho Čtyřverší. Vilém Závada o něm v roce 1974 napsal:

Staré texty sumerské nám připadají tak blízké, jako verše básníků moderních. A stejně tak je tomu i s básněmi starých básníků čínských, řeckých, perských apod. Překvapuje nás jejich naléhavost i jejich věčná aktuálnost, ohromuje nás jejich výrazové bohatství a síla. A tak uvádíme do české poezie znovu i verše středověkého básníka perského, Omara Chajjáma. Byl to především vynikající astronom, matematik, filosof a vědec.

Chajjámova Čtyřverší jsou opravdové perly poezie, z nichž prosvítá moudrost a krása jeho ducha. Na život a na člověka se Omar Chajjám díval jako astronom z kosmické výše.

Tolik výtah z předmluvy Viléma Závady k vydání ČTYŘVERŠÍ. Vybrala jsem z 288 čtyřverší:

1)

V tom kruhu nebes, který spíná kolébku i hrob,

nepozná nikdo začátek či konec dob

a nepoví ti také žádný filosof,

odkud jsme přišli a kam zajdem beze stop

10)

Včerejšek je pryč, tak mu navždy sbohem dej,

zítřek nepřišel a tak pro něj neplakej.

O to, co není, nebo je pryč, se nestarej,

nyní se raduj, na větru nic nestavěj.

17)

Když vidíš v parku první růži rozkvésti,

dej, božínku, nám džbánek vína přinésti.

Nevěř na peklo, ani ráj s huriskami,

neb jsou jenom výmysly a pověsti.

20)

Kdyby váhy nebes spravedlivě vážily,

řády nebes by se nám víc líbily.

Kdyby činy nebes byly spravedlivé,

proč by se potom lidé dobří trápili?

21)

Každý sem tam se holedbá, říká: “To jsem já.”

Svými statky se vychloubá, řka:”To jsem já.”

Když svoje věci posléz do pořádku dá,

přijde ze zálohy Smrt, řkouc: “To jsem já.”

40)

Chajjáme, Času vždycky velmi líto je,

když někdo sedí a jen skuhrá nénie.

Moudřejší je ten, kdo při zpěvu se napije,

dříve než sklenka života se rozbije.

56)

Ukrutný osud naplival mi na záda,

život můj špatně v zrcadle skutků vypadá.

Prosil jsem duši, aby ještě zůstala.

Řekla: “Co tu mám dělat? Dům se rozpadá.”

123)

Radostné srdce nelze hořem rozdírat,

svá šťastná léta v žernovu smutku roztírat.

Vždyť nikdo neví, co budoucnost nám může dát.

Třeba pít víno a s milým štěstí užívat.

128)

Až jednou zemru, pak ve víně omyjte mne,

pijáckou písní na hřbitově vzpomeňte mne.

Budete-li chtít v den vzkříšení hledejte mne,

u prahu krčmy v černém prachu najdete mne.

165)

Ti, kdož moudrostí perlu pravdy chtěli navrtat,

přeli se o tom, co je božská podstata a majestát,

nikdo z nich neznal všechny nitky tajemství,

tak jen klapali chvilku hubou a šli spat.

247)

Pro lásku neznám hanby ani výčitek

a s hlupáky se pro ni nedám do bitek.

Na pravé muže působí láska jako lék,

jen impotentům nepřináší užitek.

kiss

Polibek,

1886
mramor
184 cm
Musée National Auguste Rodin, Paříž

Celý text předmluvy Viléma Závady

omar1_0001

omar1

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

35 thoughts on “Moje celoživotní láska

    • Někdy ne, Olgo, někdy bychom chtěli sami volit, ale musíme se ohlížet na druhé. Nechci být vykladačka čtyřverší, ale jen jsem připodotkla, jak to cítím já.

    • Nemyslím, že to je tak úplně pravda. Tvou svobodnou vůli totiž ovlivní někdo, kdo má moc. A s tím nic nenaděláš, leda by ses svobodně rozhodla odejít třeba za hranice…
      Ale i tam se svou svobodnou vůlí budeš muset přijmout pravidla, jaká vládnou ve společnosti.
      Svobodná vůle je vůbec hodně zavádějící pojem.

  1. Ano, trocha moudrosti v často pošetilém dnešku určitě osvěží. Jen mne zaráží básníkova nedůvěra v řád nebes. Jestli i tenhle pevný bod zmizí, řekl bych, že už se Zemí jen tak někdo nepohne, pane Archimede🙂.

  2. …Prosil jsem duši, aby ještě zůstala.

    Řekla: “Co tu mám dělat? Dům se rozpadá.”…

    Autor podle mého názoru odděluje duši od těla. Mluví pouze k tělu. Duši prostě nepopírá, ovšem nějak neupřednostňuje. Mluví o příbytku, a to podstatné nechává na úvaze čtenáře. Je třeba se zamyslet. Kdo jsem? Obyvatel nebo dům? Dům se opravdu rozpadne. Já odejdu. Kam?

  3. Hm, pan Omar Chajján, určitě věřící nebyl, jeho čtyřverší na mě nepůsobí dobře, je vidět, jak moc mu chybí ten pevný bod, o kterém píše Čerf. Moudrý byl to ano, vždyť to byl vědec a filosof, ale nebyl si jistý svou budoucností a hledal jen chvilkové štěstí, pravděpodobně, u žen a dobrého vínka.😉

    • Ano, Jarko, věřím, že se Ti tak jeví a asi na něj svůj názor nezměníš, ale přeci jen zkus si přečíst celou předmluvu, kterou jsem přidala pod článek.

      • Díky Naďo, za tu celou předmluvu, pomohla mi pana Chajjána lépe pochopit v souvislostech a je tam i zmínka a vysvětlení, jak to bylo v jeho životě s tím vínem. Panu Omarovi se omlouvám, je vidět, že člověk nemá dělat rychlé závěry.😀

  4. Přesně. To mi nepoví žádný filozof. To musím hledat sama. To hledám a vím že najdu. Bylo totiž řečeno: hledejte a naleznete. Stačí opravdově hledat.

  5. Ještě k té volbě. Volba je vždy moje věc. To, že beru ohledy na druhé, to je moje volba. Nechci ublížit nikomu. Falešnou pomoc neuznávám. Přinucení nepovažuji za volbu. To se pak podřídím ale nesouhlasím.

  6. Dík za předmluvu. To však je jen jeden z názorů. To nemusí souhlasit se záměrem básníka. I Ježíš měl rád víno. Sám se připodobňoval k vinnému keři. Porozumět není jednoduché. To musí hledat každý sám. Nikdo nám není schopen vysvětlit. Žádný filozof. To už tu bylo. Za báseň moc děkuji. Olga

    • Máte pravdu, Olgo. Napsala jsem o svém vztahu k tomuto básníkovi, k jeho dílu. Jak jsem již napsala, nejsem vykladačka jeho díla, ani nikoho nepřesvědčuji, aby měl stejné pocity jako já. Jsou to mé pocity, lety prověřenými…

  7. V jedné sbírce anekdot je čtenářka nadšená poezií Rabíndranátha Thákura. Její kolega profesor Lesný /syn indologa Vincence Lesného/ k tomu podotkl: A co teprve, paní kolegyně, kdybyste to četla v originále. To je teprve nádhera!

    Překlad se může lišit i od záměru básníka, ale protože si text sama nepřeložím, spokojím se zastavením a zamyšlením nad prvním čtyřverším, aniž musím vysvětlovat, co tím chtěl básník říci /to byla ve škole otázka, která mě dovedla krásně vytočit/.

  8. Chtěla jsem jen tak něco připodotknout jako že se mi to líbí, alr musím se vrátit, dočíst, domyslet, pak teprve (možná) komentovat. Teď však musím do práce. Ale – hezké a děkuju.

  9. Naděnko, protože se mi Váš blog líbí, proto sem chodím. Tu si přece ujasňujeme své vlastní názory. To jde pouze tam, kde jsou názory různé. Přebírat jen tak bez rozmyslu, to není nikdy dobré. Diskuse filozofů je vlastně pření se. Nebo přímo hádání se. Pokračujte. Ráda se sem zase podívám.
    Jinak i to sousoší jste vybrala moc krásné. A ještě. Moc se mi líbí Vaše fotky. Olga

  10. Děkuji, Olgo, určitě jsou názory různé, a to je dobře, nejsme všichni stejní a já jsem ráda, když zde lidi můžou projevit i to, že se jim něco nelíbí. Za to jsem opravdu ráda, zrovna tak, jako za Vaši spokojenost s mým blogem. Jsem ráda, když ke mně chodí lidi na návštěvu a píší i své zážitky, nejen reakci na mě a uvedené téma. A dost, už se zase rozkecávám🙂

  11. Priznám sa, na hlboké zamyslenie sa nad uverejnenými veršami nemám teraz čas. Bola som skoro týždeň preč, musím vybaviť kopec vecí. No potešila si ma obrázkom, ktorý si pridala. Čítala som Rodinov životopis, kniha sa volala Nahý jsem přišel na svět a napísal ju David Weiss. Bohužiaľ, knižku som požičala a viac som ju nevidela. Rada by som si ju po rokoch prečítala znovu, no nie je k dostaniu. Odvtedy si všímam všade Rodinove diela.

    • Ďakujem za link. Doteraz som ju hľadala v inzerátoch na internete, antikvariáty, hlavne české, som neskúšala. Kniha na obrázku je tá, ktorú som mala. Zostal mi z nej len obal.

  12. Krásné a moudré verše. Opravdu se musí recitovat nejen číst a moudrý ten, kdo je psal. Hodně mne zaujal ten první. Přiznávám, že jsem o nich nikdy neslyšela.

  13. Omara Chajjáma jsem kdysi kdesi četla a některé jeho verše jsou opravdu trefné. Třeba ty první tři, ty sedí přesně. U jiných by se dalo polemizovat, ale to už je rozdílnost názorů, třeba. Přesto, jde o člověka přemýšlivého, a v mnohém má pravdu.

  14. Znovu jsem se vrátila. Znovu Vám Naděnko chci poděkovat. Verše mě zaujaly tak, že bych si přečetla moc ráda celou knihu. Musím se po ní podívat. Řekla bych, že verše oslovují věřícího stejně jako nevěřícího. Jsou hluboké a krásné. Aspoň ty, které jste vybrala o tom svědčí.
    Už se těším na vaše další články. Přeji hodně štěstí.

  15. Zase jsem tady zpozdilej, taky proto, že tohle čtení není na krátké povídání..
    Já jsem „odchovanej“ tak trochu letmo čtenou antickou knihovnou – taky užitečné čtení – kdysi dávno stalo se a tyhle a jim podobné knížky v domácí knihovně počítám mezi ty, jejichž hřbety bych měl odprášit a znovu jimi zalistovat, no ale asi ani zítra, ani pozítří jim to nehrozí, když jsem se v noci právě stal prvně v životě dědečkem. Tak si dávám k tomu užitečnému čtení aktuální vejmluvovou omluvu. Aspoň na ten rotoped budu muset ale vlítnout, bych ještě „perspektivně“ k něčemu byl, byť rozvrzaně, použitelnější.🙂

  16. Pane Břetislave, gratuluji k vnoučátku. Chválím, že chcete být fit, abyste se lépe zapojil. Jinak se těším na Váš výklad jako odchovance antické knihovny.
    Přeji hodně štěstí a zdaraví všem.

  17. Taky Ti Břetislave gratuluju k vnoučátku a chválím Tě, že to bereš zodpovědně. Jen posiluj, takový človíček dá zabrat, já jsem zkušená babička, tak to dobře vím🙂
    Taky jsem zvědavá, co nám Břetislav napíše o jeho antické části knihovny, ale musíme mu dát prostor pro to přetavení na děděčka.
    Jinak ještě k Omarovi. Sahám po jeho čtyřverší nijak neplánovaně. Je tu pro mě, jako by tu byl celoživotní přítel a čekal, kdy ho budu potřebovat. Nevím, s jinou knížkou to tak nemám, i když mám některé velice oblíbené, lety prověřené a sahám po nich opakovaně.
    Naše setkání proběhlo koncem 60. let a jak říkám, je celoživotní.
    Díky, Olgo.

  18. … já to přečet a málem jsem usnul. Né z nevědomosti, ale hloupé lenosti. Vše se mi tak nějak rýmovalo až jsem málem skončil na scestí.

Napsat komentář

