Tma

Den se krátí, jdeme do dnů, kdy bude převážně tma. Pro starší lidi je to těžké období, zejména pro ty osamělé. Ačkoliv má většina z nich doma útulno a teplo, padá na ně častá deprese. Nejenže si připouští své roky, a počítají jak dlouho zde ještě mohou být, ale hlavně postrádají zeleň slunce, procházky, které je sbližují s ostatními lidmi, kdy se necítí tak osamoceni.

Nastává čas knížek. Dlouhé večery i odpoledne přímo vybízí ke čtení. Po nějakou dobu jsem číst nemohla, nemohla jsem se na nic soustředit, ani na krátké povídky, či časopisy. Ostatně, který časopis stojí za čtení?

Jsem ráda, že se mi vrátila schopnost číst, schopnost prožívat příběhy jiných, těšit se až otevřu knihu na stránce založenou pohlednicí, či oblíbenou záložkou, tam kam jsem naposledy dočetla, těšit se na další pokračování, zmocnit se příběhu, prožít ho po svém, přemýšlet o čteném. Na jedno doporučení jsem v knihovně vyhledala knížku Ranhojič od Gordona Noaha. Byla to správná volba, kdo ji četl, ví.

A tak se zase těším na knížky, na souznění s vyprávěním, na krajinu, kam za mnou nikdo nemůže. Jsme v ní jen já a příběh, fantazie a představa.

Nadcházejících tmavých dnů se nebojím, budu mít stále co dělat, psát si s přáteli, dohadovat se s rodinou, těšit se z našich holčiček, které rostou jako z vody, cosi tvořit a vůbec. Když se to vezme kolem a kolem, já vlastně kousek  samoty vyhledávám, i nostalgie a vzpomínky patří k našemu životu, jen se jim člověk nesmí podávat. Stáří je jen další etapa života, byť konečná, ale může být i hyperaktivní🙂

 

Z kapsičky “Kec, mec, lívanec”

(omlouvám se Břetislave, že ti kradu nápad s kapsičkama!)

 

monika4

Monika-Blatton_Trzepaki

monika3

monika1

monika

monika8

Něco málo z tvorby mé oblíbené polské malířky, Moniky Blatton

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

14 thoughts on “Tma

  1. Naďo, za kapsičky netřeba se omlouvat, jsou všeobecně známé, šikovné a co se do nich vejde (!) a kdopak by je z nás nepoužíval ?! Nebo, že bych se sám měl omluvit takovému Karlovi Čapkovi? Radši zůstanu u té praktické šikovnosti a namlouvání si, že všecko už tu někdy bylo a ještě bude.
    Krásné obrázky!
    A jak tu dřív taky někdy něco bylo o těch, co z vody jako rostou, už dlouho nic tu nebylo..🙂

  2. Naďa, veľmi pekne si to zosumarizovala:-) Nemám rada presun z letného času na zimný hlavne preto, že je skoro tma. Ešteže môžeme čítať:-) Ja si pomaly začnem chystať vianočnú výzdobu mojich retro okien, takže pokiaľ budú ruky vládať mám o zábavu postarané.
    Priložené obrázky sú veľmi pekné a pomocou nich som sa v spomienkach preniesla do detstva:-)

  3. Přiznám se, že tmu mám ráda, a čím jsem starší (tak nějak v půlce věku – ani moc stará ani moc mladá), tím víc. Dovoluje nám vnímat věci jinak, zbavené ostrých letních kontur. .. a knížky… ano.

  4. Nemám rada tmu ani zimu, ale zas na druhej strane sa aspoň môžem tešiť na svetlo a teplo. Čítavam viac cez leto, pekne na lehátku v záhrade. Keď začnem niečo čítať v zime v posteli, o chvíľu na mňa prídu driemoty a večer zistím, že deň prešiel a ja som z neho nemala nič. Cez leto postíham niekoľkonásobne viac ako v zime.

  5. Nemám tmu ráda a hlavně zimu. Nyní si trochu tmu zpestřuji svícením v aromalampě. Ráda čtu. Někdy mám období, kdy se na knihu nemohu soustředit, tak čtu jen časopisy. Dřív jsem ale četla víc.
    Přeji hezký den.🙂

  6. Nějak jsem nepostřehla tento článek o nastávajících tmách (taky mě to bere, proto nemám ráda zimu). Co čteš hezkého? Něco pohodového? Tipuji, že ano…
    Obrázky mě okouzlily hned na první pohled, trochu mi připomínají Trnkovy obrázky, ale trochu jsou jiné. Příjemné.

Napsat komentář

