Zločin, aneb Libuško ty to vidíš!

Zločin se páchá každodenně po celém světě. Jsou různě veliké a různě závažné, což umí posoudit a potrestat soudy. Tedy měly by umět, leckdy je spravedlnost slepá.

Samozřejmě je největší zločin páchaný na lidech, na zvířatech a na přírodě samé. Nevím, kam zařadit zločin na budovách, na budovách, které jsou jedinečné, neopakovatelné a byly nejen účelové, ale i nádherné pro oko.

Jejich postupné chátrání, až do úplného rozpadu je zločinem na budoucích generacích, kterou ochudíme o nejen o historii města, ale i o estetický pohled na město, radost z procházky, radost z objevu. Kolik zločinů bylo napácháno v minulých stoletích na budovách, které zmizely, jak když mávne proutkem, nebo se rozpadly zásluhou…, čí zásluhou? Úředníků, majitelů budov, developerů?

Za všechny příkladem, známá kauza – nádraží Těšnov, jehož budova byla zločinně zbourána. Kolik předešlých a dalších historických a nádherných budov “zařvalo”…

Nádraží Těšnov to mělo hned za sebou, jeden den bylo, druhý den nebylo. O nádraží Vyšehrad se vedou hovory o jeho záchranu od roku 2002. Nádraží Vyšehrad svitla naděje na jeho záchranu několikrát. Naposledy na konci minulého roku.

Zločinec (majitel) čeká, čeká až nádraží umře samo, zločin bude dokonán bez soudu a trestu…, pak na jeho místě vyrostou škatule. Libuško, když jsi prorokovala, že Praha bude krásná a její sláva se dotkne hvězd, tak to už bylo, už se dotkla, teď se Praha unifikuje. Halí se do skla, betonu a pravidelných tvarů.

Sklobetonový realismus bude nazván tento sloh generacemi příštími, jejichž kulturní část při pohledu na staré pohlednice zmizelých, vzácných budov – slohů, bude mít chuť generacím minulým, nafackovat. 

vysnadr

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

9 thoughts on “Zločin, aneb Libuško ty to vidíš!

  1. Vyšehradské nádraží se mi vždycky moc líbilo. Už jsem si mockrát říkal, že by stálo za to vyrazit tam fotit, dokud je ještě co.

  2. Tuhle beznaděj taky sleduju a je mi líto, kam to nejen tady směřuje. Novostavby vedle nádraží projektoval můj bývalý kolega a kamarád z Lazarské a nic se mi v sousedství nádraží nelíběj, jenže jsem už mimo.
    Podobných nebohých staveb, odsouzených k nicotě bohužel je u nás hodně a vůči „ouřadům“ jen bezmoc a vztek…

  3. Vzpominam na vypraveni jednoho prazskeho radniho, jak koncem sedmdesatych let prijela delegace Londyna do Prahy, aby se seznamila s praci Utvaru hlavniho architekta. Uz’asli a slibovali si, ze neco takoveho si rozhodne zridi. Svet se od sedmdesatych let dramaticky zmenil. Dnes vypada Londyn jako svetova metropole. A Praha? Pomalu a jiste se stava symbolem metropole vychodni provincie. (Schvalne se vyhybam slovum jako je kolonie nebo gubernie – nechci byt nekdo, kdo zahaji serial „Znicene projekty postotalitni doby“.)

  4. Prahu moc neznám, toto nádraží, co je na fotce jsem nikdy neviděla, ale nejspíš je škoda, nechat rozpadnout a zničit, co je funkční a esteticky celkem pěkné.
    Teda – také se horko těžko snažím udržet svou funkčnost a hybnost, abych se nerozpadla🙂

  5. Vzhledem k tomu, že nyní pro dráhu projektujeme různá zařízení, telefony, kabely…., právě v rozmezí hl.n.-Vyšehrad-Smíchov, tak také doufám, že zbude na opravu nádherné budovy žst.Vyšehrad, kterou vídám vždy ve středu když jdu na sborovou zkoušku.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s