Kdy už to dopíšu?

Ukázka z toho, co chystám Veselý obličej

Ž i v o t  H a n y  P o d o l s k é – n a h o ř e  i  d o l e

Fakta, Fikce, Mýty

N a ď a  D u b c o v á

Prolog

Kdy jsem se potkala s Hanou Podolskou a nejen o tom

V šedesátých letech jsem byla ve věku, kdy se asi slečny a paní zajímají o módu ze všeho nejvíce. Je pravda, že jsem oblékacími záchvaty trpěla už od dětství, bez náležité úpravy jsem nešla do dvora vynést odpadkový koš, takže jsem se asi se zálibou být dobře a vkusně oblečená, narodila. Ode vždy si potrpím na sportovní eleganci, krajky a volány jedině na prádle, ozdoby pouze solitérní, vypadající jednoduše a draze, ačkoliv jejich pořízení nevyprázdní peněženku.

Měla jsem štěstí, protože v době, kdy se stály fronty na hadérky, kosmetiku, vlastně na cokoliv z dovozu, jsem měla sestřenici mého muže, která byla zaměstnaná v účtárně v salonu EVA, což byla znárodněná firma Hany Podolské. Občas jsem sestřenici navštívila, a když bylo příznivé finanční období, zakoupila jsem sobě nevídanou látku, tu na šaty, tu na kostýmek, která jen tak hned nebyla nikde k mání, možná ani v Tuzexu.

Zůstaly mi v hlavě krásné minišaty z bleděmodrého krimplenu, ušité (už nevím kým, ale v salonu určitě ne, to bych se nedoplatila) podle mého návrhu, inspirovaného v několika módních časopisech, které byly v salonu k mání. Také kostýmek – sukně kostkovaná, kabátek jednobarevný, tón v základním tónu kostky, z materiálu velmi příjemného, podobného shetlandu. Model jako víno.

I na přehlídky, konané pro dámosoudružky z vyšších kruhů, herečky, zpěvačky atd., jsem se mohla přišubelit, protože nejvyšší návrhářka a střihačka v salonu EVA, Ina Arnautová, byla spolužačka mé sestry a bydlela ve vedlejší ulici, kde jsme bydleli my. Svět je malej. Ina vydržela na místě jedné z prvních dam v módě do devadesátých let, kdy předčasně zemřela.

Tehdy jsem se seznámila s pojmem „Podolská“. Jen málokdo říkal, že šije v salonu EVA, ale že šije u Podolské, ačkoliv té paní její módní impérium, které vybudovala od základů, již nepatřilo.

U Podolské šili jen ti, co na to měli, nejen před znárodněním, ale i po znárodnění. U Podolské šil Barrandov i Kavčí Hory (Beseda), určitě i některá divadla, která na to měla.

Myslím si, že u Podolské se nikdy nešily pro ženy montérky, které byly v padesátých letech v kurzu, že si salon ponechal svoji výjimečnost nejen kvalitou látek, byť už ne tak kvalitními jako dříve, ale i zpracováním.

V té době jsem věděla o Haně Podolské jen základní pojem, že to byla bývalá majitelka salonu. Teprve asi před rokem jsem začala pátrat po jejím životním osudu, Při pátrání o faktech z jejího života, se mi Hana stala osobou tak blízkou, jako bych ji znala od mala.

podol

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

8 thoughts on “Kdy už to dopíšu?

  1. Kolik máš už stránek? Já nemám moc času na blogy, to víš, lítám furt po cizině a když ne po cizině, tak jsem v práci. Zdravím tě a těším se na tu tvou novou knížku!

  2. Tak na tuhle knížku se opravdu těším. Určitě dej vědět, až se přiblíží vydání! A možná se setkáme na víkendovém Vintage Fair na Novoměstské radnici, třeba se tam nějaký tajemný kousek od paní Hany najde!

  3. Mám nějakou tvůrčí krizi, hned jak vyzkoumám z čeho pramení, tak to začnu léčit a zase se do psaní dám🙂
    Zarox: Dostala jsem k narozeninám tu knížku vaší přítelkyně autorky co jsem si přála, o módě za protektorátu. Knížka je skvělá, ale je těžká do ruky, takže ji studuji jen v posteli🙂
    Díky za komentáře.

  4. Je to těžký, protože se alespoň trochu musím držet faktů, zbytek (hahahaha, asi většina, je moje fikce, ale píšu to tak, jakobych její (HP) život prožila já :-)), snad se moc v hrobě obracet nebude…

  5. Až doopravdy teď, na hodně stará kolena, si uvědomuji, jak jsem měla šikovnou maminku. Co ona mi našila sukní, halenek, šatů – i ty svatební. Jsou krásné dodnes. I ty pro běžné nošení do práce, co mi šila ještě počátkem osmdesátých let. Pak mi odešla. Já jsem se nepomamila ani jsem nikdy moc na mˇodu nedala, moje dcery už jsou na tom lépe, mají vkus a dovedou si i něco spíchnout či opravit …

Napsat komentář

