Vařím, nevařím

Recepty Ládi Hrušky jsem nikdy nesledovala, možná jednou, nebo dvakrát. Navařila jsem se za celý život dost a dost a dokonce jsem měla i období, kdy mě to bavilo, ale častěji jsem vařila jen s láskou. Víkendové pečení, obzvláště když bylo venku deštivo a nevlídno, provonělo byt a v tu ránu bylo útulno. Vlastnila jsem hafo kuchařek, z nichž královnou byla Sandtnerka. Sbírala jsem a taky podle toho i vařila a pekla spousty receptů, byla jsem dychtivá novinek. Přesto jsem vlastnila i hodně receptů od mých předků (vlastně předkyň), osvědčené, některé přímo vynikající, ale ty dobové jsem ani nevyzkoušela, byl to dort z jednoho vejce, výrobu bonbónů, anglické keksy, které měly s Anglií společný jen ten ten název. Naopak jsem vyzkoušela válečné, hrachové karbanátky, které jsem ale poté musela zařadit do skupiny – bylo to dobrý, ale už to nevař, kterou vytvořil můj muž. Vyzkoušela jsem i smažené býčí koule, ale ty se pro změnu zapsaly do skupiny – ble už nikdy více. Někteří tvrdí, že je to výborné jídlo a tak chyba byla jistě u mě.

Některá jídla se moc nepovedla, ale vždycky to nějak dopadlo, aby se to nějak snědlo. Jen jednou v životě jsem hotový tovar vyhodila komplet do popelnice a to bábovku z kyselého mléka. Silně připomínala bábovky gumovou atrapu a taky přesně jako guma chutnala.

Všichni jistě znáte recepty, které se předávají z generace na generaci,  i takové jsme měli a máme, jeden takový skvost se ale nedochoval, to když jedna jistá hospodyňka, které jsme ho zapůjčily myslela, že je tak ukecaný (flekatý a promaštěný), že ho vyhodila. Netušila, že právě takové jsou nejlepší, s tou letitou patinou. Milovala jsem ve zděděných kuchařkách připsané zkušenosti, jako třeba – velmi dobré, nebo moc mastné, či vařit jen 2 minuty, 5 je moc, apod.

Jsem teď sama sobě hospodyní a  abych nezhynula hlady, tak si taky něco musím uvařit, když nechci jíst jen párky s chlebem, nebo chleba se salámem a sýrem. Zapojuji svoji fantazii do té míry, že byste nevěřili, co jsem schopná zkombinovat, ale to psát nebudu, raději to, co je osvědčené, chutné. Od Ládíka jsem převzala tento spešl recept: Vezmu konzervovaný hrášek ve slaném nálevu, scedím, vysypu do misky, která snese točení v mikrovlnce, přidám trochu oleje (másla, sádla), koření (pepř, sůl, drcený česnek), přidám nakrájený junior či párek a hlavně usmaženou cibulku dovezenou z Bavorska. To vše smíchám a šoupnu do mikrovlnky. Je to mňamka. Ládík není tak líný jako já, takže to čmudí v kastrolku na plotně a před tím v tom kastrolku smaží nakrájený špek.

Dnes jsem měla k obědu vařené brambory ve šlupce, poté horké, oloupané jsem smíchala s tím samým jako viz výše s hrachem, mimo toho juniora. Vzala jsem protlačovačku na brkaši a vše jsem upěchovala bez mléka. Výborný. Co obzvláště miluju je hlíva ústřičná pokrájená na pórku, což se dá hodit na špagety do rýže i s bramborem, ale to je už opravdové vaření. Taky mám v jídelníčku zařazený polévkový den, někdy naftovou polévku, ale když jsem v dobrém rozmaru, vezmu mraženou zeleninu, hodím ji na máslo, přidám trochu mouky, pěkně opeču, zaliju vodou, povařím a doplním kupovanými kuličkami do polévky nebo zakloktám vajíčko s moukou a lžičkou po kouscích naházím do vařící se polévky. Nudle s mákem na sladko jsou rychlé a miluju je.

Vyzkoušela jsem i firmu, která vozí jídlo domů, poprvé jsem se oblizovala, ale zdála se mi malá porce. To samé jídlo jsem tedy objednala od jiné firmy, bylo toho hodně, ale moc dobré to nebylo, člověk nemá být “nenažraný”.

No, řekněte, vydržel by některý mužský takové zacházení? Určitě by prchl k té, která umí vařit a taky je vaří – knedlíky a maso dělá samozřejmě denně… A to já, tak já, už tedy ne.

kreative

Hezké, že? Ale to musí být děsná piplačka, ovšem pro děti, které zlobí s jídlem… obrázek ze stránky – zde klik

odtl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doplněno: od TlusŤjocha

Můžete si uložit odkaz příspěvku mezi své oblíbené záložky.

16 thoughts on “Vařím, nevařím

  1. Dříve jsem vařila, protože tři děti nešlo nechat o hladu. Nejhorší bylo na všem vymýšlení, co uvařit. Pak jsem vařila pro zedníky na fasádu, protože jinak si dům postavil manžel se svým otcem sám.
    Po mém kolapsu jsem přestala vařit úplně a nyní vařím jen v sebeobraně.😀
    Hruškovy recepty jsem nezkoušela, ale možná na ně dojde, protože manžel dostal jeho kuchařku pod stromeček.
    Obrázek, lépe řečeno, co je na talíři, je krásné. Jenže já, než bych se s tím piplala, bych to snědla k tomu jen tak. Bez zdobení.😀

  2. Taky co jsem sama vařím-nevařím. Spíš vařím tak dvakrát-třikrát týdně a většinou tak, aby jídlo bylo na dva (případně na tři) dny, jinak se odbývám.
    Naftová polévka? Můžeš mi, Nadi, prozradit recept?🙂
    Jinak, taky volím raději jednoduchost, mražená zelenina je vůbec jedna z nejzákladnějších, které používám – ať na polívky, nebo jako základ pod nějaké maso. Ideální je, mít remosku, a zapéct si v jednom třeba brambory a kuře (nebo stehna nebo kus vepřového, to je fuk).
    Taky jsem se naučila do těstovin připravovat směs z mletého masa, dřív jsem dávala klasicky kabanos, mleté mi připadá lepší. Někdo se piple s kuličkami, já dám jenom cibulku zesklovatět a na to nadrobím mleté, stačí tak hrst. Trochu koření, třeba i česnek a může nebo nemusí být kečup, kupodivu, je to fakt chutné a taky syté.
    Jídla na dovážku nejsou marná, zkus i další společnosti, nemusíš brát obědy každý den, my jsme kdysi měli takhle obědy třikrát týdně.
    Ale tvoje kuchařské pokusy mě stejně pobavily, bábovka z kyselého mléka, asi se něco podělalo, chyba bude zřejmě jinde (a nemusí být v tobě, Nadi! hele, co když ti bábovku někdo uřkl?)
    Hruškovy recepty jsem nezkoušela, ale viděla jsem jich pár, co nevypadaly vůbec špatně. Asi to chce, vybrat si to své.

  3. Jednou z podmínek vaření je pro mě i fakt, jestli tím někoho potěším nebo ne. Když vidím nezájem, ztrácím motivaci, když chutná, naopak mě to povzbudí. A taky ráda zkouším nové věci, což nutně přináší i to, že se nemusí vždycky zadařit. Za to riziko to ale objevování nových chutí stojí. O víkendu jsem třeba zkoušela polévku z červené řepy. Nebylo to špatné, ale repríza nebude🙂 V tvém receptu bych možná hrášek z konzervy vyměnila za mražený a ráda bych ochutnala🙂

  4. Já jdu proti proudu. Vařím mnohem víc (denně a někdy i víc jídel) a mnohem lépe. Je to ALE TÍM, že třeba o vánočních svátcích se mi 5 dní za sebou doma zjevilo 8 – 12 lidí, i po svátcích vařím málokdy jen pro nás 3. Pořád je nějaké vnouče na hlídání nebo dítě na pokec, a když ti nejsou, tak italští poutníci z Taizé ubytovaní na naší faře, pro něž jsem připravila mísu dobrého bramborového salátu …

  5. Celkem často si kupuji kuře. Stehna s kůží upeču, jedno prso na řízek, druhé na „čínu“. Ze skeletu půl litr silné polévky. Pomalu na týden jídla. Ve dnech odporu ke sporáku přežívám na vločkové kaši, topinkách, a když se do kuchyně opravdu nemohu ani podívat, tak mám jablečné dny.
    Luštěniny a kroupy vařím vždy ve větším množství a pak si je porcuji do mrazáku.
    Hm,když se nad tím tak zamyslím…. syrových (ovocných) dní je v roce víc, než dnů s vařeným jídlem🙂

  6. Vařím dobře, vařím rád (skáču dobře, skáču rád – R. Deyl ml. Anděl na horách).Hlavně s pravidlem že příprava jídla nesmí trvat déle než jeho konzumace. S pomocí techniky a organizací práce zvládnu třeba i svíčkovou s knedlíkem za půl hodiny. Nebo rozličné indické/karibské dobroty – kari, tandoori a pod. Nejvíc času mi zabere rozmrazování, loupání, krájení.

  7. No náhodou, samé dobroty. Nemusí být vždy kachna, zelí a knedlík, nebo hovězí guláš z kližky. Například takové „olupsie“ … Právě mě napadlo, co jen tak uvařené špagety a rajčata sušená na slunci?

  8. 26. února se ptám, co babička od 21. ledna (poslední příspěvek v diskusi) uvařila čerstvého nám vášnivě věrným čtenářům? Na čem si smlsnem, babičko? Nenech nás hladovět a žíznit příliš dlouho, prosím.🙂

    • Já si kdysi myslel, když to zpíval Jirka Suchý v Redutě že v té posteli nebyl čaj, ale teplé téma (tenkrát asi théma)…

  9. Taky mne zamlada bavilo vystrihovat predpisy z casopisu a zkouset neco noveho. Ale ted vitam, ze muj manzel rad vari, tak ho hlasite chvalim, aby ho to nepreslo.

Napsat komentář

